InspirationNär politiker använder stora ord om integration och bokförlags-jättarna tar fram svenskaböcker som nyanlända invandrare inte förstår tänkte kusinerna Sam och Andreas Issa nytt. Som de första nominerade i Driva Egets David mot Goliat-pris 2015 har de hittat en unik boknisch.

Med sin nya lärobok Svenska språket på arabiska vill Andreas och Sam Issa minska utanförskap och motsättningar.

– Språket är nyckeln till allt. Utan det kan du inte få jobb eller komma in i samhället. Det skapar tyvärr rasism och det vill vi motverka, säger Andreas Issa.

I dag pluggar de flesta nyanlända invandrare med läromedel som är helt på svenska. Andreas och Sams nya bok förklarar i stället allt på arabiska. Även svenskt uttal är skrivet med arabiska bokstäver. Att det är svårt att lära sig från en bok som är skriven på ett alfabet man inte kan låter naturligt när man hör det, men är en innovation inom Svenska för invandrare (SFI).

– Det är ingen som har tänkt på det här tidigare och jag tror att det är sådant som de stora förlagen inte har koll på. Inlärningstiden halveras med hjälp av vår bok, säger Andreas.

Sam Issa kom till Sverige som flykting liksom Andreas föräldrar. Killarna säger att de vet hur det är att växa upp i en invandrarfamilj och vilka svårigheter som kan uppstå, inte minst när man lär sig svenska.

– Vi har insett hur det inte ska vara, säger Sam.

Han är entreprenör och arbetar med projektet ”very innovative people” som främjar integration och entreprenörskap hos ungdomar mellan 13 och16 år i Linköping. Andreas är lärare i svenska som andra språk i Örebro. Under utvecklingen av boken har de hela tiden testat den på elever och ungdomar.

– De stora förlagen gör läromedel ur ett lärarperspektiv, vi har gjort det ur ett elevperspektiv. Därför är vi svårkonkurrerade, säger Andreas.

Att de fyller en viktig nisch märks på intresset. Boken kom ut för två veckor sedan och har redan sålts i 300 exemplar.

– De har flugit i väg. Dessutom har vi fått god respons från alla som har sett bo-ken, berättar Andreas.

– Det här är bara början, marknaden skriker efter vår produkt, fyller Sam i.

Boken kommer att finnas hos Läromedia som förser Sveriges kommuner med läromedel och Bibliotekstjänst som är grossist för alla Sveriges bibliotek. När de skickade info om boken till det senare fick de veta att det skulle dröja ett halvår att komma med och de skulle inte räkna med någon recension eftersom det kommer in så många böcker. 

– Det tog inte mer än en vecka så fick jag ett samtal. Inom några veckor kommer vi att vara inne i systemet och de skriver nu en recension. Vårt läromedel är unikt och högprioriterat, säger Andreas.

Konkurrenterna är de stora förlagen, som Liber, Bonnier och Studentlitteratur. Killarna var aldrig sugna på att gå till dem med boken utan startade ett eget förlag som de döpt efter sin farfar.

– Vi har nätverk som kan nå målgruppen mycket snabbare än de stora förlagen. Och ett annat driv, alla som jobbar heltid orkar inte jobba helger och nätter som vi har gjort. Har vi det i egna händer finns det inget som stoppar oss. Men går vi till ett stort förlag blir vi beroende av dem och måste ta allt vi vill göra med dem. Vi vill inte vara begränsade, säger Andreas.

– Kommer vi in i ett större förlag så kommer de inte att hitta rätt folk för att marknadsföra boken. Så vi kommer ändå att behöva göra det själva, då kan vi lika gärna starta vårt eget förlag. Varför gå till andra när vi ska göra jobbet? säger Sam.

I framtiden vill de lansera böcker på fler språk.

– Vi brinner för alla människor och all integration, säger de.

Nominering:

Samuel Issa Förlag har genom Svenska språket på arabiska tagit fram en protdukt som är unik i sitt slag och som därmed tagit kampen mot de stora traditionella förlagen samtidigt som de underlättar integration och hjälper samhället. Efterfrågan har varit stor och flera ledande återförsäljare av böcker och läromedel har visat intresse.

Fakta: Samuel Issa förlag

Anställda: 2.

Omsättning och resultat: Nystartat.

Goliat att kämpa mot: Bonnier, Liber, Studentmedia.

Läs mer: issa.se.

 

Är du vår ”David” 2015?

Nu drar vi i gång en ny omgång av vår populära tävling David mot Goliat där vi vill lyfta fram och premiera små företag som lyckas ta marknadsandelar från jättarna eller med nya smarta infallsvinklar slå storföretagen.

Bland de nominerade väljer vi ut kandidater som lyfts fram på vår sajt och här i magasinet. Vinnaren som koras på mässan Eget företag i oktober får en specialdesignad träskulptur av konstnären Signar N Bengtsson och pris från vår sponsor.

Läs mer om tävlingen och nominera dig själv eller någon annan här!

Förra året vann Daniel Sisay och Kiriakos Tseneklidis som driver sajten Kampanjjakt.se i tuff konkurrens Driva Egets David mot Goliat-pris 2014. Med två tomma händer startade de sajten – fyra år senare räknar de med att omsätta 16 miljoner. Läs mer om dem här!