InspirationMed två tomma händer startade Daniel Sisay och Kiriakos Tseneklidis sajten Kampanjjakt.se. I år räknar de med att omsätta 16 miljoner och vill uppmuntra andra unga från förorten att våga starta eget. I tuff konkurrens vann de på lördagen Driva Egets David mot Goliat-pris 2014!DSC_2793

På sin sajt samlar de två IT-entreprenörerna rabattkoder och erbjudanden till ett stort urval webbshopar mot att de får en provision på varje försäljning. Deras kreativitet och entreprenörsanda gjorde att de på lördagen kammade hem vinsten i Driva Egets David mot Goliat-pris, tävlingen som premierar småföretagare som kämpar mot storbolagen.
– Vi trodde inte att vi skulle vinna när det var så här bra konkurrenter. Det är riktigt riktigt kul att vi får det här priset, och att vi uppmärksammas rent allmänt, det är vi inte vana vid, jublade de glada vinnarna på prisutdelningen på scenen på Eget företag-mässan i Älvsjö.

Företaget startade killarna hemifrån sina lägenheter i Skärholmen och Vårby.
– Det låter alltid som en klyscha att man börjar från noll, men vi började verkligen från noll. Vi jobbade hemifrån till att börja med, sen hyrde vi ett väldigt billigt kontor i Kungens Kurva och nu har vi kämpat oss upp till ett litet bättre läge. Vi vill verkligen visa de från våra trakter att allt är möjligt om man bara vill. Speciellt när det gäller online-entreprenörsskap. Då behöver du inget större kapital för att komma igång. Det du behöver är en hemsida, som kanske kostar 20 spänn i månaden, en idé och drivkraft, säger Daniel Sisay.

Priset bestod av, förutom titeln Årets David mot Goliat, ett år med Avtal24, ett års bokföringsprogram från Björn Lundén, ett års prenumeration på Driva Eget, våra tre nysläppta böcker med tips om att maximera vinsten, sälja mer och sänka skatten, och en specialdesignad träskulptur av konstnären Signar N Bengtsson. Vinsten hoppas de ska ge dem en ytterligare möjlighet att växa.
– Först och främst är det en stor ära. Men jag tror och hoppas att det också ska ge oss en ytterligare knuff i ryggen. Att söka nya samarbetspartners och bli ännu större och växa snabbare ute i Europa som är nästa naturliga steg för oss, säger Kiriakos Tseneklidis.

Idén fick Kiriakos för fem år sedan när han jobbade som säljare och sålde bland annat telefonabonnemang och elavtal.
– Jag tänkte att det skulle vara bättre att samla alla kampanjer och rabatter på en sajt så att konsumenterna skulle komma till mig i stället, säger han.

Med sig fick han barndomskompisen Daniel, som liksom Kiriakos alltid drömt om att driva företag.
– Som anställda kände vi alltid: Varför ägnar vi så mycket tid åt andras företag när vi kan göra det åt vårt eget? säger Daniel.

Men snabbt kom den första smällen: Prisjämförelsesajten Pricerunner såg potentialen i rabattkoder och började med det också.
Och i slutet av förra året startade även mediejätten Aftonbladet en egen rabattsajt och proklamerade att de skulle bli störst på marknaden.

Men trots att de unga entreprenörerna inte är i närheten av samma muskelkraft som storbolagen lyckas de hålla sig på toppen:
– I slutänden handlar det om att leverera kvalitet. Rabattkoder är vår huvudverksamhet medan det bara är en liten del av storbolagens verksamheter. Dessutom är de helt nya i branschen, vi har jobbat med det här i snart fem år, säger Daniel Sisay.

För att driva trafik till Kampanjjakt.se och deras nystartade sajt Seniordeal.se, den senare som samlar rabatterbjudanden till en äldre målgrupp, jobbar de kontinuerligt med e-postutskick till en stor kunddatabas. Dessutom har de gjort radioreklam.
– Tyvärr öppnade det ögonen på fler företag som drog i gång rabattsidor. Men många lägger ner när de inser hur mycket jobb det är, konstaterar Kiriakos Tseneklidis.

Deras drivkraft har gjort att de kunnat starta sajter i Finland och Italien. På kontoret i Hammarby Sjöstad sitter skribenter som kan språket och bygger upp de utländska sajterna.

Killarnas tips till andra som vill starta, eller redan driver, eget är att inte ge upp:
– Tänk igenom idén – se alla möjligheter och vilket motstånd man har, vilka aktörer man har emot sig och gör en bra planering. Sen gäller det att tro på sin idé även om det inte blåser åt rätt riktning i början. Kämpa helt enkelt, inte ge upp för lätt. Vissa idéer funkar andra funkar inte – det är bara att hoppa upp på hästen och försöka igen om inte första idén blir bra.

Klicka på pilen ovan för att se filmen med vinnarna!

Eller pilen nedan för att se en annan segerintervju:

https://vimeo.com/108001675

Juryns motivering:
“Med ett stort driv och engagemang har detta företag utmanat de stora konkurrenterna i branschen på ett smart och innovativt sätt, och på så sätt skapat ett lönsamt företag som ger jobb åt andra och är en stor inspiration för unga människor som drömmer om att skapa sig en bättre framtid.”

Läs mer:
Se när tävlingen avgörs och läs mer om de andra nominerade och finalisterna här!