<![CDATA[Cyklande rörmokare vill förändra världen.]]>

Cyklande rörmokare vinner terräng

Redaktionen

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 8 december, 2017

De trampar i snitt tre mil om dagen för att utföra reparationer och installationer åt sina kunder i Stockholms innerstad. Målet är att vara ett miljöprofilerat, konkurrenskraftigt och otraditionellt VVS-företag.

– Jag tror att vi kan förändra branschen, säger Hugo Wolgers, vd och VVS-montör hos Cyklande Rörmokaren.

Cyklande Rörmokaren är en VVS-Montör och rörmokare som utför alla typer av VVS-arbeten. Sedan starten i februari 2017 har hjulen snurrat fort. Trots att de har hunnit bli fem anställda på företaget hinner de knappt med alla uppdrag.

Cirka 70 procent av kunderna är privatpersoner som bor i lägenhet i Stockholms innerstad eller söderförort, men Cyklande Rörmokaren har även erfarenhet av större byggprojekt samt tillhandahåller bostadsrättsföreningar och fastighetsägare med reparationer enligt serviceavtal.

LÄS OCKÅ: Öl-cykeln en rullande framgång

De vanligaste uppdragen består i att reparera toalettstolar och blandare, och att koppla in diskmaskiner och tvättmaskiner. Men även större jobb som stambyten, badrumsrenoveringar och installation av värmepumpar eller solpaneler förekommer.

– Vi har fokus på att reparera istället för att byta till nytt. Allt slit och släng är katastrof för miljön, säger grundaren Hugo Wolgers, som efter tio års erfarenhet från branschen ville göra något nytt.

Han slog sig ihop med sin gamla barndomskamrat Alexander Ulvgården, marknadsförare och ekonom, och startade Cyklande Rörmokaren för att visa att det går att utveckla branschen, som han tycker är lite väl traditionell.

Att företaget valt att hålla med cykel istället för arbetsbil till sina installatörer är naturligt led i miljötänkandet som genomsyrar cykel2verksamheten.

– Vi vill ha fokus på miljön. Vi som företag lägger stor vikt vid miljöarbete och detta tar sig, förutom cyklandet, uttryck i vårt fokus på på reparation och återanvändning av material snarare än slit-och-släng. Men det finns även andra fördelar med att cykla, konstaterar Hugo Wolgers.

Det är effektivare att cykla. De anställda slipper fastna i bilköer, och de håller sig pigga och friska genom att röra på sig dagligen. I snitt trampar en cyklande rörmokare tre mil om dagen.

– Jag är en aktiv person som gillar outdoorliv. Tidigare har jag suttit mycket i bilen och har fått träna efter jobbet. Nu får jag träning på arbetstid, säger lärlingen Elias Puolitaival, som valt att använda en vanlig trampcykel istället för en elcykel.

På firman finns både manuella cyklar och elcyklar. De är specialbeställda och ombyggda med lastpall där de 25-30 kilo tunga verktygslådorna placeras.

– Vi blir extremt konkurrenskraftiga genom att vi cyklar istället för att köra bil. Vi slipper köpa eller leasa bilar och vi slipper kostnader för bensin, parkering, inbrott och dyra försäkringar, säger Hugo Wolgers. Vinsten tillfaller personalen i form av högre löner.

Helt förskonade från utgifter är man dock inte. Under året har till exempel en cykel, två hjul och några verktyg blivit stulna.

– Dessutom måste vi stångas med den aggressiva stockholmstrafiken. Det gäller att ha coola nerver. När vi anställer en ny person måste den skolas in och öva sig och cykla med verktygslådorna.

Rör och andra material kan behöva transporteras på cyklarna. Men de flesta materialleveranser går direkt från återförsäljaren till slutkunden.

Killarna berättar att både branschkollegor och kunder ifrågasätter deras cyklande.

– Vissa kunder bokar oss för de vill se om vi verkligen cyklar. ”Kom ni på cykel?” är den vanligaste frågan. ”Lycka till i vinter!” och ”Hur får ni plats med värmepannan på cykeln?” är vanliga kommentar från skeptikerna. Men vi ser inga problem med att cykla, säger Hugo.

Målet för Cyklande Rörmokaren är att bredda verksamheten.

– Vi vill bli störst i Stockholm på service. Målet är också att bredda verksamheten mot andra hantverksyrken som el, snickeri och plattsättning. Jag tror att vi kan förändra branschen.

Text och foto: Susanne Bengtsson

I samarbete med  Byggvärlden