InspirationHan har fått höra att han borde blivit rörmokare istället. Men Johan Palo går sin egen väg. Han har hakat på trenden med lågalkohol-öl, med både folkölsbutik och öl-cykel.

På Hornsgatspuckeln i Stockholm ligger Folkölsbutiken. Här är trähyllorna längs väggarna fulla av lågalkoholhaltig hantverks-öl från nordiska mikrobryggerier som du antingen kan köpa med hem eller dricka på plats.

En matmeny står handskriven direkt på den vita kakelväggen, just nu kan du välja på gazpacho och charkbricka.

Johan Palo driver Folkölsbutiken.

Johan Palo driver Folkölsbutiken.

– Jag har alltid personligen gillat lågalkoholhaltig öl, för jag tycker det är gott att dricka öl men vill inte bli full. Allt fler bryggerier gör lågalkobärs av kvalité. Jag vill hjälpa dem nå konsumenterna, säger ägare Johan Palo.

LÄS OCKSÅ: Hennes Cut and Drive blev succé

Efter nästan ett år av att fixa lån och kontrakt, skriva affärsplaner och budgetar vid sidan av sitt deltidsjobb, tog Johan i augusti förra året steget att säga upp sig och öppna sin butik. Fyra dagar senare föddes hans första barn.

– Det blev så att jag var tvungen att öppna precis då. Det var bara att gilla läget. Samtidigt, med ett vanligt jobb hade jag aldrig kunnat träffa Diego under arbetstid, men nu gjorde jag det varje dag för de kom in till butiken och hängde här.

Butiken betalar sig – runt jul förra året sålde Johan en halv pall öl om dagen. Ännu bättre går Johans trehjuliga cykel med fatanläggning på som han serverat öl från på marknader och events, och hyrt ut till bröllop. Den har även avlönat två personer på deltid.

– När det var fint väder i våras gick både den och butiken så himla bra! Jag skulle vilja stå utanför fler gatufester där man bara kommer förbi med cykeln, men lagen möjliggör inte riktigt att man kan vara spontan. Men man måste sparka in dörren för att se vad det är innanför, nu har vi luckrat upp lite, och det gick bra. Kanske till nästa sommar att Stockholm stad tolkar lagen lite annorlunda.

LÄS OCKSÅ: Anders Anderssons råd till företagare

När det kommer just till folköl är det nämligen upp till kommunerna att själva tolka lagen, berättar Johan. Han vet om personer som fått nej på att öppna den typ av butik han själv driver i kommuner som Sundsvall, Växjö och Motala. Tråkigt tycker han, eftersom det finns en stor efterfrågan hos konsumenter.

– Lågalkoholhaltig öl är en stark trend i samhället just nu. Allt fler är intresserade av god öl. Men många är som jag, de har druckit god öl i tio år men börjar nu yngla av sig och vill dricka god öl för att det är gott, socialt och kul, men utan att bli fulla.

Folkölsbutiken

Folkölsbutiken på Söder i Stockholm.

Reaktionerna från allmänheten har dock varit blandade.

– Det är högt och lågt. Vissa kommer in i butiken och tycker att jag är dum i huvudet, någon sa att jag borde ha blivit rörmokare istället för ”det behövs i alla fall”. Men de flesta tycker att det är en riktigt bra idé.

Det är tungt jobb att ha butik, påpekar Johan.

– Det är mycket slit för lite pengar. Du måste driva försäljningen men de som kommer in är de enda som du kan påverka. Det är tungt fysiskt att släpa in pallar. Man är väldigt knuten till en adress och specifika tider, och det är ett otroligt ansvar – det spinner i huvudet hela tiden.

Nu planerar Johan att ta nästa steg.

– Jag ska distribuera mina favoritbryggerier mot dagligvaruhandeln i Stockholmsområdet. Butikerna börjar förstå att det här är ett segment som konsumenter vill ha, samtidigt är det snårigt för ett bryggeri att leverera. Det blir lägre marginal för mig men större volymer, så där kan jag lyfta lön.