InspirationEfter somrarna när paintball-­säsongen var över stod Carl Danielson i Karlstad utan jobb i sitt företag. Lösningen blev att börja sälja fyrverkerier – och då smällde omsättningen till. Här är hans råd till andra.

Chaos Event AB hette tidigare Chaos Paintball och som namnet skvallrar om var det då paintball för hela slanten – fast bara om somrarna då företaget hade sin högsäsong.
– Inför varje ny säsong har vi haft dåligt med personal. Och personalen var alltid oerfaren i början av säsongen innan de hade lärt sig allt och som allra bäst i slutet av högsäsongen då vi skulle avsluta, säger Carl Danielson.

Som säsongsföretagare grubblade han därför på vilken typ av verksamhet han kunde komplettera med. Han har till exempel testat badtunnor vintertid men även funderat på andra vinteraktiviteter.
– Det var egentligen först när en bekant kom för att sälja två salutkanoner som jag blev intresserad. Inte av kanonerna, utan av hans fyrverkerifirma, säger Carl som till slut köpte verksamheten.

Carls företag består numera av utomhusaktiviteter som paintball, sumofotboll, mångkamp och ett tjugotal andra roliga upplevelser på fem orter, med Karlstad som bas. Högsäsong är helger och under sommaren.

Men på vintern är det sidoverksamheten Fyrverkerispecialisten som gäller, där de arrangerar proffsfyrverkerier och säljer fyrverkerier till konsumenter.

Den utökade verksamheten har gjort att omsättningen smällt till: från knappa miljonen till 4,3 miljoner kronor. Carl har dessutom kunnat behålla bra personal, vilket varit avgörande för verksamheten.
– Det är inte alla personer som både tar en paintballgrupp och som gör ett avancerat musikfyrverkeri. Det är helt olika kompetenser som krävs.

Men även om Carl jämnat ut sina intäkter under året har han fortfarande toppar och dalar. Under jul och nyår är det hektiskt för att sedan bli betydligt lugnare. Han har också fullt på kontot från nyår, men negativt kassaflöde i slutet av maj.
– Då är det svårt att veta hur mycket du vågar gasa inför sommaren, konstaterar han.

Här gäller det helt enkelt att ha is i magen. Av erfarenhet vet Carl att sommaren bär sig och intäkterna rullar in igen:
– I början av sommaren när vi köper fyrverkerier i Kina och före nyår har vi likviditetsproblem. Men det blir ändå alltid jämnt skägg till slut.

På grund av osäkerheten funderar han ändå på ytterligare en verksamhet att komplettera med. Eventuellt blir det nu ett eget fyrverkerimärke, för att kunna sälja egna produkter och göra större vinst.
– Att jämna ut sin säsong är ett ständigt pågående jobb, säger Carl.

Carls råd till andra säsongsföretagare

1) Hyr in personal från andra säsongsföretag till en början.
– Vi samarbetade med Skistar, men utmaningen var att våra säsonger till slut överlappade för mycket och att vi båda ville åt den bästa personalen.

2) Hitta människor som är flexibla.
Om dina olika verksamheter känns spretiga – satsa på att omge dig med personer som kan hantera firmans spretighet. I min personal finns flexibla halvartister som klarar det mesta.

3) Hitta bollplank.
Hantera den kreativitet och produktivitet du har som företagare. Du måste fundera över hur du ska lösa dina olika säsonger, men för mig som gärna startar upp nya saker är det ett måste att ha bollblank nära som får mig att tänka till innan.

Läs mer om att vinkla om ditt företag: Guide: Vinkla om ditt företag – bli mer lönsam

Artikeln är ett utdrag ur vårt tema om hur du jämnar ut säsongen ur Driva Eget nummer #3 som finns ute nu. Köp det här och få massor av fler tips och råd. Du kan även prenumerera här!