Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Vinkla om din affärsmodell – bli mer lönsam

25 oktober, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
I dag går utvecklingen raketfort, och det gäller att ständigt omvärdera din affär för att skydda dig. "Att se över affärsmodellen är inte bara ett sätt att bli mer lönsam. Det är ren överlevnad" säger experten och ger här sina bästa tips.

I  nummer 1 2015 av Driva Eget ägnade vi hela vårt tema åt disruptive innovation – hur marknaden nu skrivs om av snabba nytänkande företag och hur du skyddar dig mot superföretagen – eller själv blir ett. Går firman dåligt? Det behöver inte vara dig det är fel på – utan din affärsmodell som behöver vinklas om. Lösningen är att tydliggöra hur din affärsmodell egentligen ser ut – och ställa den på sin spets. Då kan du också se vad du ska förändra.

Det menar Petra Palmgren Lindwall, som driver en konsultbyrå i Göteborg där hon hjälper företag med just detta. Samma ämne undervisar hon om på Chalmers tekniska högskola och på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Att se över affärsmodellen är enligt henne inte bara ett sätt att bli mer lönsam. Det är ren överlevnad:

– Det går inte att stå stilla när världen snurrar så snabbt omkring dig. Då blir du till slut omsprungen, säger hon.

Betyder det att man ska ändra inriktning på företaget stup i kvarten? Nej, det handlar inte om att börja sälja mobilappar i stället för grönsaker, bara för att appar råkar vara i ropet.

– Det är en ständig process, ett sätt att tänka. Man är medveten om vad som händer omkring företaget, lyssnar in och är öppen för förändringar. Då märker man när det kommer ett tåg man ska hoppa på, förklarar hon.

Hon tar exemplet när e-handeln gjorde sitt intåg i Sverige. Många butikskedjor blundade för utvecklingen och blev snabbt omsprungna av billigare alternativ på nätet. De företag som såg trenden och vågade ställa sin affärsidé på sin spets hoppade på tåget – och fick ett försprång.

Det finns flera modeller att använda för att utmana, och därefter vinkla om, sin affärsidé. Petra Palmgren Lindwall använder sig av en som kallas ”Business model canvas”, utvecklad av Alexander Osterwalder som skrivit boken Business model generation. I korthet går den ut på detta:
  1. Kartlägga din affärsmodell. Skaffa koll på hur läget ser ut idag.
  2. Utmana affärsmodellen. Utvärdera de olika delarna för att se vad du kan göra för att bättre matcha vad kunderna vill ha.
  3. Agera. Genomför de förändringar du har kommit fram till att du måste göra för att bli mer lönsam.
STEG 1: KARTLÄGG
All förändring börjar med att se var du befinner dig idag. Visst har du koll på hur ditt företag fungerar. Men att beskriva sin affärsmodell är en annan sak.

– Det är nyckeln till att kunna se vilka förändringar du behöver göra för att bli mer lönsam, säger Petra Palmgren Lindwall.

Modellen ”Business model canvas” bygger på att du ska beskriva din affärsmodell i nio olika block. Skriv ner svaren på dessa frågor.
  • Dina kunder. Beskriv vilka kunder du har. Om ditt företag har flera kundsegment – gör en ny modell för varje eller markera dem i olika färger.
  • Ditt erbjudande. Dina produkter eller tjänster som skapar värde för dina kunder. Beskriv värdet de skapar.
  • Dina säljkanaler. Hur du når dina kunder och säljer in dina tjänster eller produkter.
  • Dina kundrelationer. Beskriv vilken typ av relation du vill ha med dina kunder.
  • Dina intäkter. Pengar som varje kundsegment genererar. Det finns två olika typer: Engångsintäkt från en kund – och återkommande intäkter.
  • Dina resurser. De viktigaste tillgångarna du behöver för att ditt företag ska rulla på. Till exempel: Maskiner, personal, partnerskap, patent, kunddatabas.
  • Dina aktiviteter. De viktigaste aktiviteterna du måste göra för att företaget ska rulla på. Till exempel: Produktion i form av utveckling, producera och leverera produkter eller problemlösning där du kommer upp med nya lösningar på kundernas problem.
  • Dina partners. De nätverk av leverantörer och partners du behöver för att företaget ska fungera.
  • Dina kostnader. Alla kostnader företaget har för att affärsmodellen ska fungera.
STEG 2: UTMANA
När du vet hur din affärsmodell ser ut är nästa steg att se över hur den kan bli bättre. Hur kan den bättre matcha kundernas behov? Finns det något block som kan vinklas om så att dina kunder blir nöjdare – och du mer lönsam?

Gå igenom alla punkterna ovan och fråga dig själv: Vad skulle hända om jag gjorde så här i stället? Eller så här…? Till exempel: ”Vad skulle hända om jag hyrde ut mina produkter i stället för att sälja dem?” eller ”Vad skulle hända om jag sålde mina tjänster på nätet i stället för öga mot öga med kunden?”

STEG 3: GENOMFÖR
När du har spånat fram idéer och undersökt om de skulle fungera gäller det förstås att sätta dem i verket. Först när din idé har provkörts ute i verkligheten vet du om den är värd att satsa på.

– Vissa idéer är mer snabbfotade och lätta att testa på marknaden. Andra kan vara en större process att sätta i verket, säger Petra Palmgren Lindwall.

Petra Palmgren Lindwall, konsult och lärare på Chalmers tekniska högskola och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.Uppdaterad 2015-12-18Prenumerera på tidningen här.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.