Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Vinkla om din affärsmodell – bli mer lönsam

25 oktober, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
I dag går utvecklingen raketfort, och det gäller att ständigt omvärdera din affär för att skydda dig. "Att se över affärsmodellen är inte bara ett sätt att bli mer lönsam. Det är ren överlevnad" säger experten och ger här sina bästa tips.

I  nummer 1 2015 av Driva Eget ägnade vi hela vårt tema åt disruptive innovation – hur marknaden nu skrivs om av snabba nytänkande företag och hur du skyddar dig mot superföretagen – eller själv blir ett. Går firman dåligt? Det behöver inte vara dig det är fel på – utan din affärsmodell som behöver vinklas om. Lösningen är att tydliggöra hur din affärsmodell egentligen ser ut – och ställa den på sin spets. Då kan du också se vad du ska förändra.

Det menar Petra Palmgren Lindwall, som driver en konsultbyrå i Göteborg där hon hjälper företag med just detta. Samma ämne undervisar hon om på Chalmers tekniska högskola och på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Att se över affärsmodellen är enligt henne inte bara ett sätt att bli mer lönsam. Det är ren överlevnad:

– Det går inte att stå stilla när världen snurrar så snabbt omkring dig. Då blir du till slut omsprungen, säger hon.

Betyder det att man ska ändra inriktning på företaget stup i kvarten? Nej, det handlar inte om att börja sälja mobilappar i stället för grönsaker, bara för att appar råkar vara i ropet.

– Det är en ständig process, ett sätt att tänka. Man är medveten om vad som händer omkring företaget, lyssnar in och är öppen för förändringar. Då märker man när det kommer ett tåg man ska hoppa på, förklarar hon.

Hon tar exemplet när e-handeln gjorde sitt intåg i Sverige. Många butikskedjor blundade för utvecklingen och blev snabbt omsprungna av billigare alternativ på nätet. De företag som såg trenden och vågade ställa sin affärsidé på sin spets hoppade på tåget – och fick ett försprång.

Det finns flera modeller att använda för att utmana, och därefter vinkla om, sin affärsidé. Petra Palmgren Lindwall använder sig av en som kallas ”Business model canvas”, utvecklad av Alexander Osterwalder som skrivit boken Business model generation. I korthet går den ut på detta:
  1. Kartlägga din affärsmodell. Skaffa koll på hur läget ser ut idag.
  2. Utmana affärsmodellen. Utvärdera de olika delarna för att se vad du kan göra för att bättre matcha vad kunderna vill ha.
  3. Agera. Genomför de förändringar du har kommit fram till att du måste göra för att bli mer lönsam.
STEG 1: KARTLÄGG
All förändring börjar med att se var du befinner dig idag. Visst har du koll på hur ditt företag fungerar. Men att beskriva sin affärsmodell är en annan sak.

– Det är nyckeln till att kunna se vilka förändringar du behöver göra för att bli mer lönsam, säger Petra Palmgren Lindwall.

Modellen ”Business model canvas” bygger på att du ska beskriva din affärsmodell i nio olika block. Skriv ner svaren på dessa frågor.
  • Dina kunder. Beskriv vilka kunder du har. Om ditt företag har flera kundsegment – gör en ny modell för varje eller markera dem i olika färger.
  • Ditt erbjudande. Dina produkter eller tjänster som skapar värde för dina kunder. Beskriv värdet de skapar.
  • Dina säljkanaler. Hur du når dina kunder och säljer in dina tjänster eller produkter.
  • Dina kundrelationer. Beskriv vilken typ av relation du vill ha med dina kunder.
  • Dina intäkter. Pengar som varje kundsegment genererar. Det finns två olika typer: Engångsintäkt från en kund – och återkommande intäkter.
  • Dina resurser. De viktigaste tillgångarna du behöver för att ditt företag ska rulla på. Till exempel: Maskiner, personal, partnerskap, patent, kunddatabas.
  • Dina aktiviteter. De viktigaste aktiviteterna du måste göra för att företaget ska rulla på. Till exempel: Produktion i form av utveckling, producera och leverera produkter eller problemlösning där du kommer upp med nya lösningar på kundernas problem.
  • Dina partners. De nätverk av leverantörer och partners du behöver för att företaget ska fungera.
  • Dina kostnader. Alla kostnader företaget har för att affärsmodellen ska fungera.
STEG 2: UTMANA
När du vet hur din affärsmodell ser ut är nästa steg att se över hur den kan bli bättre. Hur kan den bättre matcha kundernas behov? Finns det något block som kan vinklas om så att dina kunder blir nöjdare – och du mer lönsam?

Gå igenom alla punkterna ovan och fråga dig själv: Vad skulle hända om jag gjorde så här i stället? Eller så här…? Till exempel: ”Vad skulle hända om jag hyrde ut mina produkter i stället för att sälja dem?” eller ”Vad skulle hända om jag sålde mina tjänster på nätet i stället för öga mot öga med kunden?”

STEG 3: GENOMFÖR
När du har spånat fram idéer och undersökt om de skulle fungera gäller det förstås att sätta dem i verket. Först när din idé har provkörts ute i verkligheten vet du om den är värd att satsa på.

– Vissa idéer är mer snabbfotade och lätta att testa på marknaden. Andra kan vara en större process att sätta i verket, säger Petra Palmgren Lindwall.

Petra Palmgren Lindwall, konsult och lärare på Chalmers tekniska högskola och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.Uppdaterad 2015-12-18Prenumerera på tidningen här.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.