<![CDATA[]]>

8 frågor att ställa dig inför nya året

Camilla Björkman

Publicerades: 25 november, 2011

Planer och mål i all ära – du måste veta var du befinner dig nu innan du kan bestämma var du ska, menar säljcoachen och författaren Ulla-Lisa Thordén. Här ger hon åtta bra frågor att ställa dig själv nu i slutet av året.

– Är du nöjd med hur ditt liv ser ut – fortsätt jobba på. Men om du vill ändra något, då måste du sätta dig ner och fundera på var du är nu, hur det har varit och vad du vill ska hända, säger Ulla-Lisa Thordén.

Hon är säljcoach och har bland annat skrivit boken Luspank och idérik – överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare och Sälj dig själv och ta betalt! I Driva Eget och på sajten har hon tipsat om hur du höjer dina priser och klär dig för bättre affärer.

När året börjar närma sig sitt slut är det bra att sätta sig ner och fundera igenom ordentligt hur det har varit, menar hon:

– Och inte bara konstatera, utan faktiskt också dra slutsatser.

Här ger hon åtta frågor att ställa sig själv:

1. Vad har jag omsatt i år? Är jag nöjd med det?
Är svaret ja, fortsätt jobba på som vanligt. Men är du inte nöjd, vad är då glappet mellan det du har omsatt och vad du vill omsätta? Det är just det glappet som du vill planera bort. Därför är det bra att se till vad som är bra och vad som är mindre bra, vilket leder till nästa fråga:

2. Vad tjänar jag mina pengar på?
Som uttrycket säger: ”Turnover is vanity. Profit is sanity”. Vi blir inte lyckligare av en större omsättning om det inte kommer med en trivsam lönsamhet. Omsättningen har du genererat med en massa jobb. Frågan är därför: Vill du jobba mer nästa år – eller bli mer lönsam?

3. Vad har varit både kul och lönsamt?
Fundera på vad du har tyckt varit både roligt och lönsamt under året – och se till att fylla glappet under nästa år med mer av den typen av uppdrag eller kunder.

4. Vad leder mig inte framåt?
Våga rensa bort det som inte är bra och det som inte leder dig framåt. Även om du tycker att det är jättekul verkar inte dina kunder tycka att det är köpbart. Eller så tycker du inte alls att det är roligt. Då kan det vara lika bra att rensa bort – hur svårt det än är – och i stället fylla det med något som är både roligt och genererar vinst.

5. Hur kan jag justera mina priser?
Passa på att göra en prisjustering i samband med det nya året. Uppåt – eller nedåt (om du till exempel vill rensa bort ett gammalt lager och sänker priserna tillfälligt).

6. Vilka är mina önskekunder?
Våga önska hej vilt! Dröm – och skriv ner. Sedan kan du använda dig av Linkedin eller Facebook: vem känner vem som kan hjälpa dig att nå din önskekund?

7. Vad är mina säljmål?
Det bör både inkludera pengar – men också vilka aktiviteter som leder fram till pengarna. Det kan vara att ringa mer säljsamtal varje vecka, gå med i ett nätverk eller andra saker som leder fram till att nå ditt säljmål. Skriv först ner målen – sedan aktiviteterna.

8. Vad är ”osålt” hos mina kunder?
Trött på att göra säljbudget? Gör en köpbudget för kunden i stället! Välj ut en bra kund och fråga dig själv: Vad har de ännu inte köpt av mig, av det som jag ännu inte har erbjudit? Skriv upp det. Ta med det ut i början av året och säg: ”Jag har noterat att vi ännu inte har kommit till det här så jag föreslår att vi gör det i år!”

Och slutligen: Bestäm dig – och agera efter din nya plan!