<![CDATA[]]>

Sommar och semester – och bluffakturor?

Anders Nyman

Publicerades: 18 juni, 2015

Driva Eget har träffat tre experter på fakturabedrägerier som kommer med lugnande besked: Nej, bluffakturorna ökar inte på sommaren. Men det gäller att du tar dig i akt ändå!

Nu är det sommar och ledigheten hägrar för många. Samtidigt fylls tidningarna med artiklar om att sommaren är fakturaskojarnas högtid. Men det är helt enkelt inte sant.

– Under sommarmånaderna har vi minst klagomål på hela året, säger Ludvig Isacsson, kommunikationsansvarig på företagsrådgivaren Förenade Bolag. Även statistiken på polisanmälningar visar på en dipp under sommarmånaderna.

 Anders Olofsson, kommissarie på Polisens Nationella Bedrägericenter säger att de som polisanmäler i regel bara är de som inte låtit sig lurats. Han vill gärna se att man gör en polisanmälan oavsett.

– Var tydlig i anmälan, gå igenom exakt vad som hänt och när det har inträffat. Ta med det misstänkta företagets organisationsnummer och glöm inte att bestrida fakturan snarast, säger han.

Experterna uppmanar landets företagare till höjd beredskap året om, och varnar för att ”sommarplåga”-teorierna gör att man snarare slappnar av när man behöver vara som mest vaksam under höst och vinter.

Fakturaskojare som är särskilt aktiva just nu är bland andra Bolagsupplysningen som skickat ut sina myndighetsliknande talonger under hela våren, nu senast i juni.

Ett annat företag Ludvig Isacsson på Förenade Bolag vill varna särskilt för är Nordic Specialty Chemicals, som säljer omärkta, starkt koncentrerade rengöringsmedel per telefon.

En ny variant på ett flera hundra år gammalt bedrägeri står Bokningsverket/Rabattel AB för. Offren är caféer och restauranger som blir uppringda med en förfrågan om att beställa ett stort antal frukostpaket ”till ett bygge i närheten” under flera månader. Men för att få uppdraget måste företagaren först betala en depositionsavgift.

– Det är en variant av de klassiska Nigeriabreven där man ska betala i förskott för att få något värdefullt, säger Peter Forsman, bedrägeriexpert och abuseansvarig på IIS.

Enligt Ludvig Isacsson är det regel snarare än undantag att en faktura kommer efter att fakturaskojaren haft kontakt med offret, och det finns då någon sorts avtal i grunden.

– Därför är det mycket viktigt att alltid bestrida ett felaktigt krav – och att göra det på rätt sätt, säger Ludvig Isacsson.

Glöm rådet att stryka ett streck över fakturan och skriva ”ej beställt”. Istället ska man tänka efter vad som kan ha hänt och hur man blivit vilseledd, och ange det i bestridandet. Är man orolig för att bli stämd om man inte betalar kan man ringa tingsrätterna och fråga om företaget ifråga stämt någon tidigare.

– Men framför allt bör man såklart undvika att ingå ett ”bedrägligt” avtal från början, uppmanar Ludvig Isacsson.

Som Driva Eget-läsare kan du kostnadsfritt ställa en fråga till experten Anders Nyman. Vi väljer ut frågor som vi publicerar på sajten. Vi har tyvärr inte möjlighet att ge personlig service till alla. Ställ frågan här.