Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nytt utskick från Bolagsupplysningen – skriv inte under!!

18 augusti, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Bolagsupplysningens blankett Foto: Förenade Bolag

Foto: Bolagsupplysningens blankett Foto: Förenade Bolag

Fakturaskojaren Bolagsupplysningen har gjort ett nytt utskick till småföretagare. Skriv inte under! Du måste då betala 9 590 kronor för ett tvåårigt avtal – som dessutom löper på automatiskt.Den är artikeln uppdaterades senast 2016-10-07.

Återigen får vi rapporter från många svenska företagare som fått ett brev med en blankett som ser ut att komma från en myndighet. Blanketten är stämplad ”Dags att komplettera”, och har titeln ”Årskompletteringserbjudande, Registerkontroll –förtursexponering 2016”. Avsändare är ”Bolagsupplysningen – digital registerhållning”.

Blanketten liknar en deklarationsblankett med sina numrerade kolumner och märkning med skrivmaskinstypsnitt där ”data saknas”. Ytterligare något som förstärker det officiella intrycket är uppmaningen ”Vänligen returnera snarast, använd bifogat svarskuvert. Porto betalt”.

Den som rättar saknade och felaktiga uppgifter och skriver under blanketten förbinder sig enligt det finstilta till ett tvåårigt avtal som kostar 4 795 kronor om året – i två år. Totalt 9 590 kronor alltså. Avtalet gäller införande på bolagsupplysningen.se, en webbplats som drivs av estländska Bolagsupplysningen OU. Det löper sedan på automatiskt om man inte avslutar det.

Bolagsupplysningen finns sedan två år med på Svensk Handels och Förenade Bolags varningslistor, och är det företag som fått flest klagomål.

Bolagsupplysningens nya blankett är, förutom några små detaljer, nu identisk med likaledes estländska Nummerupplysningens blankett som Driva Eget varnat för tidigare. Ludvig Isacsson på Förenade Bolag varnade då för att risken att blanda ihop de båda verksamheterna var mycket stor. Den risken har nu knappast minskat.

Både Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen – som av allt att döma drivs av samma personer – anger numera i villkoren att en tvist i första hand ska avgöras i Estland. Även om inget av bolaget gått vidare och stämt någon företagare som vägrat att betala så skrämmer villkoret många.

Får du dessa blanketter - Skriv inte under!Men vad ska göra om du redan returnerat en blankett från Bolagsupplysningen eller Numerupplysingen? Se i vår stora guide här: Så agerar du mot Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen->Dela gärna artikeln så att fler varnas, använd länkarna nedan!


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



MasterMinds

Renée Voltaire om varumärkessuccén: “Butikerna visste inte hur de skulle hantera oss”

Vill du bygga ett varumärke som håller? Då ska du ta hjälp av Renée Voltaire – som har visat att svaret ligger i ärlighet och transparens. I den här guiden får du veta hur du använder din story, vad som lockar kunder och hur du gör för att sälja.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 december, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 4 minuters läsning
Mastermind 2025 (2)

Foto: Renée Voltaire



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.