Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så agerar du mot Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen

14 oktober, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Anders Nyman

Har du fallit i fällan och skrivit under blanketten från Nummerupplysningen eller Bolagsupplysningen? Bestrid – men känn till riskerna!

Den vanligaste frågan Driva Eget får just nu kommer från småföretagare som lurats att skriva under vad som ser ut att vara en uppdateringsblankett från en myndighet, men i själva verket är ett erbjudande från de estländska bolagen Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen.

Här sammanfattar vi vilka de två bolagen är, vad erbjudandet du skrivit under innebär, och hur du bör agera.

Nummerupplysningen OÜ

Nummerupplysningen.se lanserades i april-maj 2010, och försvann i början av 2014 efter att ha förlorat två tingsrättstvister i svensk domstol där de stämt företagare som vägrat betala. I juli 2015 återuppväcktes Nummerupplysningen.se med en ny version av blanketten.

Den nya blanketten har rubriken, i liten stil, ”Förtursexponeringserbjudande 2015. Kontaktuppgiftskontroll”. Vid logotypen står det ”Nummerupplysningen. Tillhandahåller rätta uppgifter”. I fet stil i en streckad ruta står ”RÄTTA UPPGIFTER”, och längre ner ”Returnera med bifogat svarskuvert. Porto betalt”.

Förtursexponering innebär, kan man läsa i det finstilta, att ditt företag rankas högre och visas mer frekvent vid sökningar på nummerupplysningen.se.

I det finstilta framgår också att den som skriver under förbinder sig att betala 5895 kronor per år i två år, och att uppsägning ska ske senast 60 dagar innan avtalsperiodens slut, annars förlängs avtalet med 12 månader. NU skriver också att de har rätten att direkt fakturera hela avtalsperioden, 11790 kronor, om den första fakturan inte betalas i tid.

Betalningsmottagare är Nord Faktura AB, där styrelseledamoten också är aktiv i Bolagsupplysningen.se.

I det finstilta skriver NU om tvist att ”Kan parterna inte komma överens ska tvist i anledning av Avtalet avgöras i allmän domstol, i första hand i Estnisk domstol och i andra hand vid allmän domstol i svarandes hemvist”.

 

Bolagsupplysningen OÜ

Bolagsupplysningen.se lanserades i juli 2014 som en kopia av Nummerupplysningen.se:s, och har bytt utformning på blanketten i mars och i augusti 2015. Under samma period har betalningsmottagaren på fakturorna ändrats hela sju gånger.

Utformningen är numera mycket lik Nummerupplysningens blankett, med en myndighetsliknande logga, texten ”Dags att komplettera” och upplysningen ”Vänligen returnera snarast, använd bifogat svarskuvert. Porto betalt”.

Rubriken i liten stil högst upp på blanketten är ”Årskompletteringserbjudande” och ”Registerkontroll – förtursexponering 2015”. I det finstilta framgår att det är en beställning som kostar 4795 kronor per år i två år, med automatisk förlängning i 1 år om tjänsten inte sägs upp senast 90 dagar innan.

I det finstilta står också att ”kan parterna inte komma överens skall tvist i anledning av avtalet avgöras i allmän domstol, i första hand i estnisk domstol och i andra hand vid allmän domstol i svarandens hemvist.”

 

Har jag ingått ett giltigt avtal?

Har du ingått ett avtal av misstag, eller vilseletts att ingå ett avtal, kan det enligt Avtalslagens tredje kapitel jämkas eller ogiltigförklaras. Det skedde också två fall innan Nummerupplysningen tillfälligt lade ner, där rätten fann att blanketten varit medvetet vilseledande utformad.

De domarna i tingsrätten är dock varken prejudicerande eller rör den nya utformningen av blanketten. Även om det finns delar av NU:s och BU:s nya blanketter som är vilseledande går det inte att säga att en sådan tvist automatiskt skulle vinnas. Dessutom är skrivningen om att tvister i första hand ska avgöras i estnisk domstol en osäkerhetsfaktor, både vad gäller kostnader och bevisbörda.

Vad händer om jag vägrar betala?

Om du inte kan eller vill betala de runt 10 000 kronorna du krävs på måste du bestrida fakturan. Mejla till NU eller BU och förklara varför du bestrider, exempelvis med hänvisning till att du tack vare utformningen och att avtalsinformationen varit dold i det finstilta trott det rört sig om en myndighetsblankett och inte ett avtal med någon du inte varit kund hos tidigare.

Här kan du läsa mer om hur du bör bestrida bluffakturor >>När du bestridit kommer du få mejl från NU/BU som säger ungefär att din bestridan inte accepteras, och att du som företagare har en skyldighet att läsa igenom det du skriver på och att du nu får stå ditt kast. Svarar du att du står fast kommer de upprepa sin ståndpunkt och hävda att de har rätten på sin sida. Det händer också att NU hävdar att de visserligen förlorat mål i tingsrätten, men att de också vunnit. Sanningen är att de vunnit ett enda (det första), förlorat två och förlikats i ett halvdussin.

Än så länge har nya NU och BU inte gjort något mer än att skicka mejl. Det finns inte några kända fall där de gått vidare till Kronofogden, eller stämt någon företagare. Istället har BU i flera fall gått med på en förlikning, där företagaren betalat en mindre del av summan, mellan 500 och 1200 kronor. Läs mer om förlikningarna här >>Varför NU och BU inte tagit något fall vidare går bara att spekulera i. Det kan röra sig om att tillräckligt många betalar ändå, initialt eller efter hotelser. Det kan också bero på att NU och BU är osäkra om blanketten – den nya utformningen till trots – håller i domstol. Men det är som sagt spekulation.

Ska jag vara rädd för betalningsanmärkning?

Som företagare blir en ansökan till Kronofogden om ett betalningsföreläggande mot dig synlig i en kreditupplysning, vilket kan minska din kreditvärdighet. Det gäller även om du svarar Kronofogden och förklarar att du anser att kravet är felaktigt. Men, det gäller INTE om:
  • Du har en enskild firma. Då visas i en kreditupplysning bara ärenden som gått till utslag, dvs du har inte invänt till Kronofogden som då slår fast att skulden är riktig.
  • Företaget som ansökt om betalningsföreläggande finns med på Svensk Handels varningslista, som NU och BU gör. Sveriges kreditupplysningsföretag har kommit överens om att bortse från ”anmärkningar” från sådana bolag.
  • Om du bestridit kravet innan det skickades till Kronofogden. Har du ett tidsstämplat bevis som ett mejl eller ett fax med skickat-kvitto på att du bestridit så kan Kronofogden blockera noteringen.
Även om NU eller BU nu skulle gå till Kronofogden så har de alltså inget för det. Men kom ihåg att du alltid måste svara Kronofogden och invända mot ett felaktigt krav, oavsett vilket företag det rör sig om.

Läs mer om Kronofogden och betalningsanmärkningar i IIS guide om fakturabedrägerier här.

 

Vad händer om jag blir stämd?

Hade det handlat om en svensk domstol hade målet gått som så kallat småmål, förenklat tvistemål (FT-mål), eftersom tvisten rör en summa mindre än ett halvt basbelopp. Det innebär att den part som förlorar ett sådant mål bara behöver stå för en timme av motpartens ombudskostnad, och avgiften för stämningen. I en svensk domstol skulle du bara riskera merkostnader på 2-3000 kronor även om målet gick hela vägen till rättegång och du förlorade – givet att du försvarar dig själv eller har en företagarorgansation som ställer upp kostnadsfritt.

Är du orolig för att bli stämd ska du veta att du när som helst fram till rättegången kan förlikas – dvs komma överens med motparten om att betala en del av summan för att målet ska dras tillbaka – eller betala hela skulden. Då ska stämningen dras tillbaka.

Driva Egets expertråd – gör så här:

Om vi sammanfattar de erfarenheter som finns av Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen så blir rådet till de som på något sätt lurats att ingå avtalet:
  • Bestrid avtalet via mejl på ett tydligt sätt
  • Håll fast vid din bestridan även om NU/BU hotar dig
  • Bestrid igen på samma sätt om du får ett krav från ett inkassobolag
För att tvinga dig att betala måste NU/BU stämma dig i domstol och där bevisa att det finns ett giltigt avtal. Om du blir stämd har du alltid möjligheten att betala direkt för att undvika några större merkostnader. Alternativt kan du – med rätt uppbackning – ta fajten precis som i de två tidigare målen mot Nummerupplysningen.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.