Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ja i telefon – nära kosta huset

8 januari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Det skulle bli billigare lovade försäljaren men blev mycket dyrare. Foto: Getty Images

Säljaren som ringde lovade att Johan skulle betala mindre för sin telefoni. I stället blev det tre gånger så dyrt. Först när Driva Eget börjar ställa frågor agerar telefonbolaget.

Det är en välkänd berättelse. En företagare blir uppringd av först en, sen en till, och till sist ytterligare en säljare från olika telebolag. Alla lovar de bättre och billigare tjänster. Men i stället får offret allt fler och dyrare abonnemang.

Johan, som vi kan kalla honom, är en äldre lantbrukare som lagt ner sin verksamhet. Sin enskilda firma har han bara kvar för att sälja de sista inventarierna. Men som företagare är han högvilt för säljare som ringer och lovar guld och gröna skogar.

LÄS OCKSÅ: Han tvingades betala för annonser han inte ville ha

– Du betalar för mycket, vi ska hjälpa dig, säger säljaren från SST Net när han ringer Johan i december 2016.

Det stämmer. Johan betalar totalt 1 085 kronor varje månad för fem olika abonnemang hos två operatörer. Två av abonnemangen använder han inte ens.

Tre kostnadsfria månader senare börjar fyra nya abonnemang hos SST Net faktureras. Men det blir inte billigare. SST Net kräver Johan på 3 196 kronor per månad.

Han betalar eftersom han tror att fakturorna är på så stort belopp för att han skulle bli av med de tidigare operatörerna. Men de andra fortsätter att skicka sina fakturor också.

LÄS OCKSÅ: Så bestrider du fakturanTotalt betalar nu Johan nära 4 300 kronor i månaden för nio abonnemang, trots att han är ensam i sitt företag.

Han vänder sig till sin redovisningsekonom Emelie Plötz och ber om hjälp. Emelie lyckas minska antalet fastprisabonnemang hos SST Net med ett, eftersom det bara nämns tre i den ljudfilen som hon får. Johan får dessutom lov att betala allt på 48 månader i stället för 36, för att han ska ha möjlighet att betala.

Trots det är situationen ohållbar. Emelie får ett tips och kontaktar Driva Egets expert. ”En kollega till mig sa att vi troligtvis har hanterat det här på helt fel vis. Har vi någon chans att bestrida fakturorna så här i efterhand?”, skriver hon.

Vi begär också ut avtalsinspelningen från SST Net och får fakturakopior från Emelie på alla de abonnemang som Johan betalar. I ljudfilen framgår att Johan tecknar tre abonnemang för 799 kronor i månaden – styck. Två fastprisabonnemang och ett mobilt bredband, bundna i 36 månader.

(På något sätt har alltså även ett fjärde fastprisabonnemang letat sig in i beställningen, för ytterligare 799 kronor i månaden, visar det sig när fakturorna kommer.)

LÄS OCKSÅ: ESB Inkassos tomma hotSom jämförelse kan nämnas att de tre abonnemang hos Fonia som Johan tidigare använt kostar 587 kronor i månaden. Tillsammans.

Om SST:s säljare frågat Johan om hans behov och befintliga abonnemang framgår inte. Men något som kan tyda på att säljaren förstår att han ”översäljer” till Johan är att han i inledningen av inspelningen säger ”Det var en enskild firma, det var en liten bondgård du hade va?”. Lite senare lovar han också att ”allt kommer att försvinna så att vi får kontroll på det en gång för alla”, när Johan undrar om tidigare operatörerna.

Peter Persson är vd för SST Net och svarar via mejl att SST, utifrån ljudfilen, anser att försäljningen gått korrekt till.

Men hur kommer det sig att det blivit mer än tre gånger så dyrt för Johan, trots löfte om motsatsen från SST Nets säljare?

”Har SST NET medarbetare lovat att det ska bli billigare kommer man självklart stå för detta under förutsättning att man jämför samma avtal”, svarar Peter Persson.

Enligt SST Nets vd finns det ytterligare en avtalsinspelning som förklarar det fjärde abonnemanget. Han säger att oavsett vad ljudfiler säger så är det av största vikt att kunderna är nöjda.

”Klarar SST NET inte av att möta kunds önskemål backas självklart affären. 100 procent nöjda kunder är vårt mål”, skriver Peter Persson.

Johan slipper till slut ifrån de dyra abonnemangen hos SST Net och är väldigt tacksam. Han säger att han ska försöka dra lärdom av det som hänt och inte tacka ja i telefon i fortsättningen.

Emelie Plötz är också lättad.

– Det var en orimlig situation som Johan hamnat i. Han hade blivit tvungen att sälja sitt hus för att klara av att betala telefonabonnemangen.

tabellInnan du tecknar teleabonnemang på företaget tänk på att:
  • Se över vilka behov du har. Fastpris där alla samtal och sms ingår är det vanligaste, men hur mycket data gör du exempelvis av med?
  • Jämför priser mellan åtminstone ett par operatörer.
  • Kolla upp nuvarande bindningstid innan du byter så att du inte får en hög slutfaktura
  • Tacka aldrig ja om en säljare ringer och erbjuder abonnemang. Be att få fakta och jämför i lugn och ro.

LÄS OCKSÅ:

driva-eget.se/bluffakturadriva-eget.se/forumfakturaskojarefacebook.com/stoppafakturaskojarna


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.