BluffakturorFör att slippa faktura­skojarna som försökte bluffa Hans Folkesson från Vetlanda på hans varumärke registrerade han det hos PRV. Då dök två nya skojare upp.    

Hans Folkesson driver e-handelsbolaget Profil&Reklam HB, som säljer profilprodukter och presentreklam via sidan profilreklam.se. Han har flera gånger blivit uppringd och fått mejl från skojare som säger att någon i utlandet ska registrera just det domännamnet som varumärke.

Avsändaren erbjuder då ”hjälp” med att registrera det åt honom – mot en avgift på 12 000–13 000 kronor.

Läs mer: Bolagsupplysningen försöker hindra returportohämnd  

– Nu har jag i stället själv skickat in en ansökan till Patent- och Registreringsverket och betalat 1 800 kronor, säger Hans.

Men det slutade inte där. Till sin förvåning fick han kort därefter två fakturor från två olika företag med adress i Bratislava, ETP European Trademark Publication och TPR European Trademark Publication Register, som ville ha betalt för registreringen.

Fakturorna var på 1 496 respektive 1 260 euro. Båda företagen använde PRVs ansökningsnummer som referens. Hans betalade inte utan kontaktade Driva Eget.

Fakturorna kan misstas för att ha något att göra med myndigheter och PRV men så är alltså inte fallet.

– Att betala innebär inte att man registrerar varumärket internationellt utan det avser enbart en återpublicering av registreringen från PRV i en katalog med ytterst tveksamt värde, säger Ludvig Isacsson på Förenade Bolag.

Läs mer: Så agerar du mot Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen 

I själva verket är båda företagen varningslistade hos Förenade Bolag tillsammans med 16 andra inom patent- och varumärkesregistrering.

Bedragarna kommer åt ansökningsnummer och adresser via prv.se, där alla ansökningar och registreringar löpande läggs ut.

– Själva syftet med en varumärkesregi­strering är att kungöra uppgifterna, säger Magnus Ahlgren, juristchef vid design- och varumärkesavdelningen på PRV.

Han känner väl till problemet med de utländska varumärkesfakturorna, som han konstaterar ofta byter namn. Trots det tycker han att du bör skydda ditt domännamn genom att ansöka om en varumärkesregistrering, även om du äger domänen. Annars kan någon annan registrera ditt domännamn som ett varumärke och sedan säga att du inte får använda det.

Läs mer: 8 dödssynder för småföretagare och hur du tänker smart istället 

Det finns dock undantag:

– Har du ett inarbetat varumärke som är äldre än varumärkesregistreringen, och om denna skett i ond tro, kan du invända mot registreringen säger Magnus.

Han rekommenderar att du har en genomtänkt strategi för ditt varumärke och registrerar det på de marknader där du vill använda det. Är ett domännamn en del av varumärket bör du skydda även det.