Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Drabbad av Bolagsupplysningen? Det här behöver du veta!

23 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Bluffakturorna forsätter orsaka problem för många företagare. Här tipsar vi om vad du ska göra om du skrivit på Bolagsupplysningens eller Nummerupplysningens uppdateringsblankett och krävs på pengar. Driva Egets expert på bluffakturor reder ut de vanligaste frågorna.

Hundratusentals företagare har fått blanketter från företagen Nummerupplysningen eller Bolagsupplysningen i brevlådan. Många har skrivit under vad de trott vara en obligatorisk statlig registeruppdatering - och missat det finstilta där det framgår att man istället ingår ett avtal om "förtursexponering" i privatägda, Estlandsbaserade nätkataloger.

I Bolagsupplysningens fall har de som returnerat det påskrivna avtalet i det portofria svarskuvertet sedan fått en faktura på 4795 kronor plus moms, för det första av avtalets två år. Efter tvåårsperioden förlängs sedan avtalet med ett år i taget om det inte sägs upp.

Vad händer om jag inte betalar?

Känner du dig lurad och inte vill betala måste du mejla företaget och bestrida fakturan. Med bestrida menas att du invänder mot kravet, samt att du tydligt berättar varför du invänder.

När du bestridit brukar Bolagsupplysningen skicka ut ett standardsvar om att du visst är skyldig att betala (se punkten nedan). Du får i regel flera påminnelser, och i vissa fall också vad som verkar vara ett inkassokrav från ett annat estniskt företag, "ESB Inkasso". Det är dock inte ett riktigt inkassokrav, eftersom företaget ifråga inte har inkassotillstånd i Sverige. Dessutom ägs ESB av samma personer som äger Bolagsupplysningen. Eftersom kravet kommer från en annan juridisk person så måste du dock bestrida även det.

Läs mer om ESB Inkassos tomma hot här!

Bolagsupplysningen kan också vända sig till Kronofogden, och lämna in en så kallad ansökan om betalningsföreläggande mot ditt företag. Det betyder att man ber Kronofogden slå fast att skulden är korrekt och driva in den. Hittills har det aldrig skett, och skulle det göra det är det enda du behöver göra att bestrida kravet även till Kronofogden. Någon betalningsanmärkning får du inte heller, eftersom svenska kreditupplysningsbolag inte publicerar anmärkningar från företag som finns med på Svensk Handels varningslista.

Bolagsupplysningens enda möjlighet att få betalt är då att vända sig till en domstol och visa att det finns ett giltigt avtal. Enligt avtalet ska en sådan prövning i första hand ske i Estland. Hittills har ingen som vägrat betala Bolagsupplysningen blivit stämd i estnisk eller svensk domstol.

Är inte utskicket olagligt?

Eftersom Bolagsupplysningen faktiskt har en webbplats med en databas över företag så är företagets affärsidé till synes inte ett brott. Svensk åklagare har valt att inte väcka åtal, och i Estland hänvisar polisen till civilrätten istället. Däremot så kan utskickets utformning fortfarande bryta mot marknadsföringslagen och avtalslagen - men det har inte prövats i domstol.

Är avtalet bindande?

De som invänt mot fakturan brukar få detta standardsvar från Bolagsupplysningen:

"Vårt reklamerbjudande kommer med tydligt läsbar avtalstext och priset står angett med distinkta siffror på såväl framsidan av erbjudandet samt vidare i avtalstexten. Ni hänvisas till att läsa hela erbjudandet och avtalets innebörd och med den undersökningsplikt som råder för alla Svenska näringsidkare utesluter allt rimligt tvivel för att Ni som näringsidkare har missat att erbjudandet inte är gratis. I avtalstexten återfinner ni att tjänsten tillkommer mot en kostnad hela 12 gånger varav fyra gånger med siffror. Med ovansagda anledningar kvarstår vår fordran. Vi ber er därmed att reglera vår utställda faktura snarast för att undvika ytterligare kostnadskrävande insatser."

Bolagsupplysningen har rätt i att ja, du som företagare har en skyldighet att läsa igenom avtal du går med på, och ja, på pappret har du faktiskt skrivit på ett bindande avtal.  Men. Enligt gällande avtalsrätt - både svensk och estländsk - kan ett ingånget avtal ogiltigförklaras om det ingåtts av misstag, eller om motparten medvetet vilselett mottagaren, exempelvis genom utformningen.

I Sverige har föregångaren Nummerupplysningen tidigare förlorat tre sådana mål i tingsrätten. En tingsrättsdom är dock inte vägledande, och utformningen av utskicken har sedan dess ändrats. Men kärnfrågan är fortfarande: Kan du vittna om att utskickets utformning gjorde att du missförstod vad du skrev under? Om ja, så finns möjligheten att vinna en ny domstolstvist.


Varför har inte Bolagsupplysningen gått till domstol?

Inte någon av de företagare som vägrat betala har stämts av Bolagsupplysningen sedan de startade verksamheten i juli 2014. Orsaken kan vi bara spekulera om.

En möjlig tolkning är att de inte vill riskera att förlora ett tvistemål i domstol. En förlust skulle slå undan benen på verksamheten på samma sätt som de tidigare vunna målen i Sverige saboterade för Nummerupplysningen. Så länge tillräckligt många lurade trots allt betalar är den risken inte värd att ta.

Att Bolagsupplysningen, och Nummerupplysningen som återupptog verksamheten efter ett drygt år i träda, hittills inte stämt någon är dock ingen garanti för att de inte kommer göra det i framtiden. Däremot lär den företagare som utses som pilotfall i så fall få full uppbackning av de svenska företagarorganisationerna, för att ge denne bästa möjligheten att vinna.

Vad händer om Bolagsupplysningen trots allt går till domstol?

I avtalet hänvisas till att tvister i första hand ska avgöras där Bolagsupplysningen har sitt säte, det vill säga i Estland. Det kan finnas en liten möjlighet att ifrågasätta om ett sådant så kallat prorogationsavtal är giltigt, gömt som det är i det finstilta. I normalfallet ska tvister nämligen avgöras där svaranden, den som blir stämd, har sin hemvist.

I Estland finns inte samma begränsningsregel för tvistemål som rör mindre summor som finns i Sverige. Att förlora en tvist om ett belopp på mindre än ett halvt basbelopp, 22 150 kronor för 2016, kostar bara drygt 2000 kronor i Sverige, eventuellt eget juristarvode oräknat. Det gäller även om det går till huvudförhandling i rätten, eftersom lagen begränsar motpartens rätt till ersättning för juristkostnader till en timme.

I Estland får den som förlorar stå för samtliga kostnader. Stämningsavgiften är 200 euro, och motpartens ombud kostar cirka 130-160 euro i timmen. Även om du ger upp och betalar direkt när du blir stämd kan det handla om 3-4 timmars juristkostnad - totalt alltså 7000-8000 kronor. Går det till rättegång måste du också bekosta din egen jurist till samma timtaxa.

Läs mer om vad som gäller om du blir stämd i Estland här!

Men vad ska jag göra då?

Att betala eller inte betala? Ja, det kan bara du avgöra. Betalar du göder du en tvivelaktig verksamhet och gör det möjligt för andra att fortsätta bli lurade. Betalar du inte har Bolagsupplysningen, eller Nummerupplysningen, hittills aldrig gått vidare och fått utskickets utformning prövad i domstol. Men risken finns ändå där, och om du förlorar får du antagligen betala mer än ursprungssumman.

Det kan också handla om din egen sinnesfrid - betalar du inte kommer du säkerligen få en rad påminnelser. En medelväg kan vara att förhandla ner summan du krävs på - men då gynnar du fortfarande fakturaskojarna.

Innan du fattar ditt beslut, kom ihåg att du inte är ensam att ha blivit lurad. Den som startar en insamling för att försvara sig i domstol mot Bolagsupplysningen skulle sannolikt få många uppbackare!

Oavsett om du blivit lurad eller inte kan du sätta käppar i hjulen för Bolagsupplysningens och Nummerupplysningens verksamhet. Du kan varna andra för de vilseledande utskicken, exempelvis genom att dela denna artikel. Du kan hjälpa de som fått en faktura att inte skrämmas av företagens hot.

Ett sätt som spridits i sociala medier är att orsaka Bolagsupplysningen kostnader genom att fylla returkuvertet med skrot: läs här hur Bolagsupplysningen försöker hindra returportohämnd!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.