Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Det här gäller om du blir stämd av Nummerupplysningen

8 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Är du orolig för att bli stämd i Estland om du vägrar betala Nummerupplysningen eller Bolagsupplysningen? Driva Eget reder ut vad som gäller och vad det kan kosta.De båda varningslistade nätkatalogerna Nummerupplysningen.se och Bolagsupplysningen.se skriver i sina villkor att en eventuell tvist ska avgöras i Estland istället för i Sverige. Det innebär att bolagen har möjlighet att stämma kunder som vägrar betala i en estnisk domstol istället för i en svensk tingsrätt.  Även om de hittills inte stämt någon kan det vara bra att veta vad det innebär.

Vad kostar det om jag blir stämd?
Om du blir stämd i Sverige på ett belopp mindre än ett halvt basbelopp, 22 150 kronor för 2016, handläggs målet som ett förenklat tvistemål. Det innebär att du, om du förlorar, bara behöver ersätta en timme av motpartens ombudskostnad, plus stå för ansökningsavgiften på 900 kronor.

I Estland saknas motsvarigheten till förenklade tvistemål, förklarar Karolina Ullman, partner på advokatfirman Njord i Tallinn och ordförande för Svenska Handelskammaren i Estland. Istället får den som förlorar ett tvistemål i Estland betala:
  • Ansökningsavgiften, 200 euro för tvister under 1500 euro.
  • Eventuellt kostnaden för delgivning utomlands (men knappast mer än 50 euro)
  • Motpartens ombudskostnad, normalt 130-160 euro/tim för engelsktalande advokat

– Viker du dig och betalar så fort du blivit stämd medger du talan, vilket innebär att du också får stå motpartens rättegångskostnader, inklusive uppskattningsvis 3-4 timmar av ombudskostnad, säger Karolina Ullman.

Vad tidsåtgången kan bli om man istället driver målet vidare vågar hon inte svara på. Däremot finns det en möjlighet att den som förlorar kan pruta på räkningen.

– När det gäller ombudskostnader ska domstolen i sitt beslut ta hänsyn till utfallet (vem som vunnit målet, helt eller delvis) och om de begärda kostnaderna är rimliga i förhållande till tvistens storlek och komplexitet. Det är vanligt att domstolen skär i kostnadsräkningarna men domstolen gör det inte ex officio – på eget initiativ - utan man måste som part yrka på det, säger Karolina Ullman.

Kan jag vinna ett mål mot Nummerupplysningen/Bolagsupplysningen?
I den estniska lagstiftningen finns liksom i Sverige möjligheten att under vissa omständigheter få ett avtal ogiltigförklarat, även om det precis som i Sverige är svårt.

– §92 i civilrättskodexen kan användas som grund för den som menar att avtalet undertecknats på grund av att man misstagit sig vad saken gällde, exempelvis att man trodde det var en myndighet som ville få uppgifter bekräftade, säger Karolina Ullman.

– På samma sätt kan §94 åberopas av den som vill hävda att motparten medvetet fört svaranden bakom ljuset genom exempelvis en bedrägligt utformad blankett. Lyckas man visa detta i domstol kommer avtalet anses ogiltigt.

Det finns även andra grunder ett avtal kan avses ogiltigt. Ett exempel är om den person som undertecknat avtalet inte är firmatecknare eller har fullmakt att underteckna.

– Då anses inte avtalet ens ha ingåtts, och den som skrivit på blir inte heller personligt ansvarig, säger Karolina Ullman.

Många svenskar med enskild firma har skrivit på blanketten. I Estland är skillnaden mellan en enskild näringsidkare och en privatperson tydlig, eftersom de får ett särskilt registreringsnummer de använder när de ingår avtal som företag.  I Sverige är risken för sammanblandning däremot uppenbar eftersom personnumret används både när man agerar som näringsidkare och konsument, vilket man skulle kunna ha som argument i en estnisk domstol.

Går domaren med på att du skrivit under som konsument ska du, på grund av att Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen inte lämnat någon information om ångerrätten, få den förlängd med ett år från de vanliga 14 dagarna.

Hur fungerar en förhandling i estnisk domstol?
Hur en stämning och rättegång fungerar i svenska domstolar kan du bland annat läsa i IIS guide Skydda ditt företag mot bedragare här >>I Estland är skillnaden mot svensk processrätt är att det inte finns en skarp gräns mellan den muntliga förberedande förhandlingen och huvudförhandlingen, enligt Karolina Ullman. Istället är det upp till domaren hur processen ska handläggas.

Rent formellt kan man företräda sig själv.
– Det rekommenderas dock inte eftersom domstolarna är mycket formella, påpekar Karolina Ullman. Processen förs dessutom på estniska, att hyra en tolk kostar 30-50 euro i timmen.

Som bolagsföreträdare behöver du inte inställa dig själv i domstolen, utan det räcker med ett ombud. Precis som i Sverige har domstolen en skyldighet att uppmana parterna att om möjligt förlikas. Kommer de överens brukar de vanligtvis stå för sina egna respektive kostnader. Vid en förlikning får käranden dessutom hälften av stämningsavgiften tillbaka av staten.

En dom kan överklagas till motsvarande hovrätten. I sådana fall tillkommer en statlig avgift som beror målets storlek.

Faktaruta/läs mer:


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.