Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bolagsupplysningen lurar till sig miljarder från småföretagare

17 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Enligt Driva Egets källor lyckades fakturaskojaren Bolagsupplysningen lura 10 000 småföretagare varje månad i somras, vilket kan innebära att de svindlat till sig över en miljard på ett år. Här reder vi ut varför myndigheterna inget gör, hur du undviker att luras och vad du gör om du råkat trilla dit.


Störst utskick, flest klagomål och flest lurade – Bolagsupplysningen är årets värsta fakturaskojare. Här är allt du behöver veta om den luriga uppdateringsblanketten.

Vilka är Bolags­­upplysningen?
Ett företag registrerat i Estland men med svenskar bakom, som driver företagskatalogen bolagsupplysningen.se.

Hur luras de?
Bolagsupplysningen skickar ut en blankett där du uppmanas att rätta och uppdatera dina företagsuppgifter.

Loggan liknar en statlig myndighets, fälten är numrerade precis som i deklarationen, och talongen är märkt med ”Dags att komplettera”.

I många fall verkar det som att de förtryckta företagsuppgifterna är gamla och felaktiga.

I det finstilta framgår att det handlar om ett erbjudande och att du vid underskrift förbinder dig att betala 4 795 kronor om året i två år för en ”förtursexponering” när någon söker på ditt företag på sajten bolagsupplysningen.se.

Hur stort är problemet?
Stort. Bara på en månad under sommaren fick Svensk Handel in 900 klagomål på företaget, och till Driva Eget hör lurade av sig varje vecka.

Postnord lämnar inte ut uppgifter om sina kunder, men insatta källor uppger för Driva Eget att Bolagsupplysningen skickar ut blanketter i en takt som motsvarar mer än en miljon på årsbasis, och att det under sommaren har gått tillbaka ungefär 10 000 svarspostförsändelser per månad.

Om alla dessa varit korrekt underskrivna innebär ett enda kvartals lurade att Bolagsupplysningen kunnat fakturera svenska företagare 144 miljoner kronor – och lika mycket till år två.

Om lika många skrivit på under övriga delar av året blir totalsumman över en miljard kronor.

Vad gör jag om jag drabbats?
Enligt både svensk och estländsk avtalsrätt kan det vara möjligt att ogiltigförklara ett avtal om du ingått det av misstag, eller vilseletts att ingå det.

Beskriv tydligt hur du lurades och att du bestrider, och mejla bestridandet. Bolagsupplysningen svarar i regel att ditt bestridande inte godtas, eftersom det framgår ”tydligt” i avtalstexten vad det gäller.

Du kommer få fler påminnelser, eller ett krav från ”ESB Inkasso”, som dock inte är ett riktigt inkassokrav, även om det också måste bestridas. Bakom ESB står samma personer som står bakom Bolagsupplysningen.

Kan de tvinga mig att betala?
Kanske. Till Kronofogden går de inte eftersom du enkelt kan bestrida även dit. För att få betalt måste i stället Bolagsupplysningen visa i domstol att det finns ett giltigt avtal.

Enligt avtalet ska tvister i första hand avgöras i Estland. Ingen har dock hittills stämts, och huruvida utformningen av blanketten är vilseledande eller inte har inte prövats.

Däremot så har liknande blanketter tidigare ansetts som vilseledande i flera svenska tingsrätter, vilket kan vara en orsak att Bolagsupplysningen valt att ligga lågt och låta de som vägrar att betala slippa undan.

Kan det bli dyrare om jag bestrider?
Ja. Om du förlorar en tvist i Estland måste du ersätta motpartens rättegångskostnader. Om du blir stämd och betalar innan det går till rättegång kan det handla om 7 000–8 000 kronor, annars mer.

I Sverige finns däremot en begränsningsregel för mindre tvister där du bara behöver stå för en timme av motpartens ombudskostnad.

I vissa fall erbjuder Bolagsupplysningen i stället de som bestridit att betala en mindre summa för att få saken ur världen.

Det här känns otäckt. Kan jag få hjälp?
Med största sannolikhet, ja. Om Bolagsupplysningen skulle stämma en enskild företagare för att få en vägledande dom ligger det i allas intresse att ge företagaren de bästa möjligheterna att vinna målet.

Svensk Handel vågar sätta ner foten redan nu:
– Vi kommer ta fajten om någon medlem drabbas, även om vi inte kan lova att vi tar alla ärenden alltid, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

På Sveriges andra stora företagarorganisation, Företagarna, vill man däremot inte lova något i förväg.

Med tanke på det mycket stora antal som känner sig lurade av Bolagsupplysningen finns också möjligheten att starta en allmän insamling för att täcka juristkostnaderna.

Varför gör myndigheterna inget?
De kan inte. Varken svensk åklagare eller estländsk polis anser att man kan agera mot företaget, och från politiskt håll är det inte aktuellt med ändrade lagar.

Däremot kan man tycka att Skatteverket borde granska den långa rad – hittills sju stycken – av svenska bolag som står som betalningsmottagare på Bolagsupplysningens fakturor.

Trots att verksamheten ser ut att omsätta hundratals miljoner har Bolagsupplysningen i Estland bara redovisat en omsättning på runt 20 miljoner.

VIKTIGT:

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.