AffärerVåra experter svarar på läsarnas frågor om företagande. Nu kan du läsa det senaste svaret som handlar om det är möjligt att få ersättning när kunden backar.  

Signaturen Fredrik undrar vad hur han ska agera när han har en kund som skulle köpa en produkt från företaget, offert skickades och godkändes i maj. Däremot ville de skjuta på ordern till efter sommaren.

LÄS OCKSÅ: Måste jag betala på 10 dagar

Han talade med kunden i juni då vi via telefon kom överens om att de skulle beställa produkterna i mars, vilket senare även finns bekräftat i mejl. Nu vill kunden backa ur men  produkten i fråga är redan producerad för att underlätta för kunden när denne väl beställer. Nu undrar Fredrik vilken rätt han har till ersättning?

Ett avtal har ju ingåtts i samband med att offerten godkändes. I detta fall är båda parter medvetna om när beställningen ska levereras, så själva godkännandet av offerten kan betraktas som ett röravtal.

I en offert bör man reglera vad som ska gälla vid en avbeställning och vilken ersättning säljaren har rätt till i en sådan situation. Finns inget reglerat innebär ju avbeställningen ett avtalsbrott.

Enligt Köplagen kan du som säljare dock inte kräva ersättning av kunden om denne avbeställer en vara som skulle tillverkas särskilt för honom. Kunden har inte gjort en beställning i mars utan istället avbeställt, därmed kan du inte kräva kunden på ersättning för att du gick händelserna i förväg och inte inväntade beställningen.

LÄS OCKSÅ: Vad gör jag när kunden inte betalar

Du hittar fler svar från våra experter här: www.driva-eget.se/expertsvar