AffärerHur vet du om du lyckas med ditt koncept, vad kunderna tycker bäst om, och vad som kan förbättras – om du inte har råd med stora marknadsundersökningar? Här är frågorna som ger svar!

För att få koll på exakt vad andra tycker om ditt företag finns bara ett sätt: Fråga dem. Det säger Joakim Hedström, varumärkesstrateg och författare till Varumärkesboken.

– De större företagen som jag jobbar med gör löpande undersökningar för att ta reda på vad personal och kunder tycker. Jag själv jobbar på ett företag med två anställda. Där har vi inte samma muskler och pengar att lägga på sådana här undersökningar. Men det är ingen ursäkt för att strunta i dem. Därför ser vi till att regelbundet ringa och mejla våra kunder för att

Joakim Hedström

Joakim Hedström

höra vad de tycker om oss och det vi levererar, säger han.

LÄS OCKSÅ: Så väljer du ett bra varumärke

Utöver att mejla, ringa, eller intervjua kunderna när de besöker dig kan du göra undersökningar, till exempel med hjälp av Google Formulär. Går svaren du får i linje med vad du vill att ditt företag ska leverera? Toppen! Gör mer av det du redan gör.

Om svaren avviker behöver du hitta orsaken. Tänk på att du aldrig kan förändra kunderna eller berätta för dem vad de ska tycka. Lösningen är alltid att det är du och företaget som behöver förändras.

LÄS OCKSÅ: Välj rätt namn – så gör du

– Fundera redan innan på vad du ska göra med svaren. Annars är risken stor att jobbvardagen ställer sig i vägen och du tvingas prioritera ner åtgärderna. Det räcker om du säger till dig själv att du ska undersöka de fem viktigaste områdena som människor kommenterar kring.

Hur ska jag agera om någon säger något som jag inte alls tycker stämmer?

– Säg tack och mena det. Om någon tar sig tiden och lägger energin på att säga vad de tycker om dig har du inget alternativ förutom att vara tacksam. Om du hellre lyssnar till vad du själv tycker håller du på att bygga ett navelskådande mästerverk. Du kommer säkert att älska det, men du kan aldrig räkna med att någon annan bryr sig.

Här är 7 bra frågor att ställa, enligt Joakim

X står för produkten, tjänsten eller företaget.

1. Finns det några egenskaper som utmärker X?

Berättar vad kunden förknippar med dig.

2. Hur skulle du beskriva X för någon som inte känner till det/den?

Ger dig koll på hur mycket kunderna vet om dig.

3. Vad anser du skiljer X från konkurrenterna?webb3

4. Varför använder du dig av X?

Ger svar på vilket unikt värde kunden anser att du har.

5. Vad har fungerat särskilt bra i kontakten med X?

Hör om det finns något särskilt som kunden uppskattar, som du kan bygga vidare på.

6. Vad kan X bli bättre på? Hur skulle det gå till?

Visar dig vilka problem kunden ser och vad den tycker är en bra lösning.

7. Vad ansåg du då, och anser nu, är den största risken med att jobba med X?

En suverän fråga att ställa – om du vågar. Förstår du kundens rädsla kan du skapa ett tryggare samarbete.

LÄS OCKSÅ: Välj inte fel namn

Joakims 4 råd för ännu tydligare svar

1. Det kan vara svårt att få tillräckligt ärliga svar om det är du som ställer frågorna. Fundera på om du kan anlita någon utanför företaget.

2. När du får ett otydligt svar, stanna till och ställ följdfrågor: Hur menar du? Kan du utveckla det där?

3. Berätta varför du behöver kundernas hjälp. Säg att du vill utvecklas och skapa bättre produkter och tjänster.

4. Berätta hur du kommer att använda svaren. Att informationen stannar hos dig och att du inte kommer att använda den någon annanstans utan att fråga dem först.