AffärerHur ska du bäst tänka för att stärka ditt varumärke som småföretagare? Driva Eget har frågat varumärkesexperten Anna-Karin Lingham – som här ger sina fem bästa tips.

Anna-Karin Lingham, varumärkeskonsult och affärsutvecklare, har gett ut boken ”Visa ditt rätta jag”. Syftet med boken är att hjälpa folk, däribland småföretagare, att utveckla sitt personliga varumärke.
– Att bli stadig, säkrare och ha lättare att nå sina mål, berättar Anna-Karin Lingham och fortsätter:
– När jag håller seminarier och kurser märker jag att det här gör nytta för folk, man har lättare att komma framåt och genom boken vill jag nå ännu fler.

Varför är det så viktigt med sitt personliga varumärke?
– Det är det intryck som vi ger andra människor. Vissa tycker att det låter plastigt och ytligt, att man ska sälja sig själv som en vara, men för mig handlar det om att man, om man lyckas, mår bättre själv och når ut med vilken genuin person man är. Du ger det rätta intrycket, tar kommandot och har lättare att fatta beslut och komma framåt med det du vill.
Anna-Karins fem råd hur du kan stärka ditt varumärke som småföretagare:

  1. Tydliggör din identitet – din självbild. Vad du står för och vad du vill. Om du som individ vet vad du står för själv har du lättare att driva företaget framåt, som småföretagare är du så kopplad till företaget.
  2. Agera konsekvent och tydligt utifrån din identitet. Det påverkar det bemötande och resultat du får från kunder och andra.
  3. Synka dina och företagets mål. Som småföretagare ska du se till att företagets och dina egna mål är i harmoni med varandra. Tillsammans ska ni stå för det ni vill. Som individ kan man inte avvika för mycket – om man till exempel vill driva ett trendigt företag, då kan du inte agera traditionellt själv.
  4. Lägg jantelagen åt sidan. Våga kliva fram och visa ditt företag som individ. Här kan du gå tillbaka till råd ett – om du tydliggjort din självbild vågar du också stå för det som är du. Var inte för blygsam, utan kliv fram – det är då ditt företag kan uppfattas som stadigt, starkt och trovärdigt. Är du alltför blygsam, då kommer också företaget uppfattas som ostadigt och osäkert och det har du inte råd med som småföretagare.
  5. Samarbeta om ni är flera. Om man är fler i företaget så handlar det om att samarbeta smidigt. Se till att ni känner till varandras personliga varumärken eller mål och kärnvärden. Då är det lättare att komplettera varandra på bästa sätt – och det är lättare att tillsammans attrahera kunder.

LÄS MER: Här är receptet på ett starkt varumärke

Lär dig mer om hur du bygger ditt varumärke – gå Driva Egets webbkurs. Läs mer här!