Guide / NätaffärerDriva Eget har tidigare skrivit om hur storföretagen kan lära dig att synas i sociala medier. Här berättar Christina Carlmark, chef över Telias kundrelationer, hur du lyckas i sex steg.

Tidigare har vi rapporterat om olika sätt för dig som småföretagare att använda medier som Facebook och Twitter för att nå ut till dina kunder – precis som storföretagen gör.

- I ett stort företag är det viktigt att ha en strategi för sociala medier – det går inte bara att starta en Facebookgrupp och sedan låta den sväva fritt, säger Christina Carlmark, chef på Telia Kundrelationer, som arbetar med sociala medier för att nå ut till sina kunder.

Här kommer därför sex värdefulla steg från henne om hur du använder sociala medier i ditt företag:

1. Lägg upp en strategi. Fråga dig själv: Varför ska jag synas på till exempel Facebook och Twitter? När du har ett syfte blir det lättare att veta hur du ska agera. Telia har till exempel två olika Facebooksidor, en för lite yngre, mobil målgrupp och en för en bredare och äldre målgrupp. Där har vi erbjudanden, tävlingar och information. Twitter däremot informerar om, t ex om driftavbrott, och svarar på frågor från våra kunder. (Se olika användningsområden här) .

2. Bestäm hur ni ska låta. I starten ingår det att bestämma vem på företaget som svarar i sociala medier, vilken profil de personerna ska ha och hur företaget väljer att skriva. Hur låter vi? Testa de som ska göra jobbet och utbilda sedan så att alla vet vad som gäller.

3. Planera långsiktig och gör en så kallad roadmap med olika steg: Det här gör jag nu och det här gör jag senare. Har du en gång tagit klivet ut på de sociala medierna ska du helst inte kliva tillbaka, det vill säga inte starta en Facebooksida och sedan inte uppdatera den. Utöka din närvaro steg för steg så att du orkar med och gör det bra.

4. Fånga upp problem och klagomål via till exempel Facebook och bloggar. Vi använder bland annat Twingly blogg search för att leta upp om någon till exempel klagat på sitt abonnemang på sin blogg – då lämnar kundtjänst ett meddelande att vi ska hjälpa dem komma tillrätta med det.

5. Undvik att använda sociala medier bara till reklam – dina kunder förväntar sig något mer. Det kan vara till exempel tips och svar på frågor, en tävling eller en nyhet som är kul för dem. Vi har haft nyheter som vi hade kunnat skicka ut ett pressmeddelande om, men som få skulle läsa. När vi däremot twittrade om det fick vi plötsligt mycket mer respons. Det är viktigt att det är en tvåvägskommunikation.

6. Följ upp och utvärdera. Vad har varit bra? Vad har varit dåligt? Hur ska du gå vidare? Tag sedan nästa steg.

Klicka här och kom till Driva Egets Facebooksida.