Guide / NätaffärerFunderar du på en webbshop, eller vill du få mer trafik till en du redan har? Här är webbexpertens bästa strategitips.

thomas_smaleFörra året ökade onlineförsäljningen i Europa med 13 procent. I dag är det enkelt att haka på trenden och starta en egen webbshop. Det svåra börjar när din butik är uppe. För att lyckas behöver du tänka till så att du erbjuder det kunderna vill ha – och får dem att hitta till dig. Webbexperten Thomas Smale ger tips i magasinet Entrepreneur. Här har vi sammanställt de bästa råden.

1. Sätt mål för din webbshop
Det är lätt hänt att bara utgå från en idé och låta allt rulla på. Men för att veta hur det går för dig behöver du sätta konkreta mål som du kan följa upp. Utgå från var du vill vara om 5, 10, 20 eller kanske till och med 50 år. Hur stor försäljning och vinst du vill ha? Vill du växa? Kanske ta in partners och investerare? När du vet vart du vill kan du tänka ut vilka steg du behöver ta för att nå dit.

 LÄS OCKSÅ: Sluta jaga trafik – jaga rätt besökare

2. Satsa på SEO och content marketing
Sökordsoptimering (SEO) är inte bara bra att ha om du hinner – det är affärskritiskt. Det är från sökmotorer merparten av besökarna kommer som är intresserade av att handla. Så du behöver tänka SEO i så gott som varje beslut du tar.
Det allra viktigaste är:

  • Att ha beskrivande produktrubriker samt detaljerade och originella produktbeskrivningar (få med de ord som du tror att andra använder när de söker efter dina produkter).
  • Att gärna ha kundrecensioner.
  • Att ha en mobilanpassad, välstrukturerad sajt med bra interna länkningar som går snabbt att ladda in (inga gigantiska bilder!).
  • Att satsa på content marketing, det vill säga innehåll som en blogg eller texter med tips och råd kring dina produkter. Utgå gärna från frågor du tror att dina drömkunder kan googla på som rör dina produkter och ge svaret i ditt innehåll. Läs mer om content marketing här och sökordsoptimering här:

3. Annonsera online
A och o för att lyckas sälja mycket i din webbshop är att locka kunder – du måste få de som inte känner till dig att hitta dig. Ett bra sätt att få mer trafik är att satsa på annonser på Google och sociala medier.

Google’s AdSense är ett bra verktyg att använda, läs mer om Google-annonsering här.

Läs hur du lyckas med Facebook-annonsering här.

4. Överväg samarbeten
Kanske kan du hitta någon annan småföretagare att samarbeta med? Kom ihåg att det ska vara en vinst för er båda. Så kanske någon med en webbshop vars produkter är ett komplement till dina så att ni kan dela kundbas? Kanske kan du förpacka dina produkter tillsammans med en tillverkare eller annan webbshop?

5. Se över dina produkter
Uppdatera hela tiden ditt sortiment utifrån vad kunderna vill ha. Lägg till och ta bort produkter utifrån hur mycket de säljer och hur stor vinst de genererar. Men inte bara! Tänk på att vissa produkter kanske inte ger någon stor vinst men leder till merförsäljning av andra produkter. Vissa produkter kan också vara sådana som fungerar extra bra att locka med i kampanjer.