Guide / NätaffärerMarknadsföring ska inte längre handla om att visa upp en vara eller tjänst utan om att göra kunderna gladare, smartare och inspirerade. Så här fungerar det.

I en medievärld där konsumenterna blir allt mer kräsna är vanlig marknadsföring ofta inte nog. Att visa upp en bild på en bubblande läsk eller en bil som kör snabbt på vackra bergsvägar räcker inte längre. Kunderna kräver ett mervärde i utbyte mot sin långsiktiga lojalitet – de måste få ut någonting av att lyssna på dig.

– Det blir allt svårare att nå ut med traditionell marknadsföring och då är content marketing ett perfekt verktyg, säger Christian Albinsson, medgrundare till mediefabriken Oh My, som hjälper båda stora och små företag att producera content.

Vad är då “content marketing”, eller som det heter på svenska: innehållsmarknadsföring? Det handlar om att skapa och sprida innehåll (content) som attraherar och intresserar en tydligt utvald målgrupp.

En personlig tränare kan till exempel testa olika träningsredskap och dieter och berätta om dem på sin sajt. En köttproducent kan ge ut en receptapp och en sängbutik kan göra en guide till hur man får en bättre nattsömn, eller lägga upp en serie Youtubeklipp som visar vad man ska tänka på när man väljer säng.

Det kan också vara att göra en undersökning och dela med sina kunder. På så sätt marknadsför man sin produkt samtidigt som kunden får ut något av det – vilket i slutändan kan öka försäljningen.

Det kan också bidra till att sökmotoroptimera produkten eftersom bra innehåll rankas högt i Googles träfflistor.

– Ett bra exempel är undersökningsföretaget Universum som har skapat en portal online för HR-branschen. Där delar det med sig av mycket content gratis, till exempel olika undersökningar och rapporter.

På så sätt har det blivit en självklar del av kundernas vardag. Det har även gjort företaget till en trovärdig aktör inom sin nisch, säger Christian Albinsson.

Alltså: tänk bort vad du vill berätta – och fundera på vad dina kunder vill höra. Målgruppen är som vanligt nyckeln till framgång; du måste förstå vilka dina kunder är, vad som intresserar dem och var de letar information.

– Content marketing ställer höga krav på kunnighet och kreativitet, men det kan vara väldigt kostnadseffektivt och en chans att nå igenom mediebruset utan en stor plånbok. Det kan också göra att befintliga och presumtiva kunder får en närmare relation till företaget, säger Christian Albinsson.

Så hur ska du börja? Med intressant innehåll på din egen webbplats, tycker han.
– Kan du få befintliga och potentiella kunder att besöka din webbplats kontinuerligt är mycket vunnet. Facebook och andra sociala medier är också ett bra forum. Men det måste göras rätt. Många företag har en sida på Facebook där de berättar om sig själva, men hur intressant är det för kunderna?

– För att lyckas krävs det att dina uppdateringar uppfattas som relevanta och genomtänkta för dem som läser, säger Christian Albinsson.

FYRA RÅD – SÅ GÖR DU:

  1. Publicera nyheter om din bransch
    De flesta småföretag fyller sin hemsida med information om sina produkter och tjänster. Men tänk om du skulle berätta om nyheter i branschen också. Då skulle kunder och andra intresserade besöka din sajt för att få reda på det senaste, och du skulle kunna bli en expert på ämnet. Det ökar chansen för att kunderna ringer dig den dag de vill handla.
  2. Kom med råd
    I stället för att prata om hur sköna dina sängar är, gör en guide till hur man sover bra. Det kommer att öka din trovärdighet och ge kunderna positiva associationer. Och i längden kan fler komma att handla av dig.
  3. Berätta en historia
    Ursprung är trendigt, vi vill veta vad vi köper. Berätta om hur du tillverkar till exempel dina såser, och ta in en kock som komponerar goda recept som såserna passar till. Din produkt blir en naturlig del i konceptet, men det är matglädjen som står i fokus.
  4. Tänk på kundens behov
    Du kanske säljer barnkläder, och då är kunden en mamma eller en pappa. Vad är föräldrar intresserade av? Jo, sina barn. Låt din Facebooksida bli ett forum där föräldrar kan diskutera barnens hälsa, nyttig barnmat och annat som är relaterat till ert gemensamma intresse. Det handlar kanske inte om barnkläder, men det lockar samma målgrupp.