Guide / NätaffärerMed tusentals följare på Instagram lockar Cecilie Östvik i Linköping kunder till sin webbshop och fysiska butik. Här är hennes tips till dig, oavsett vilket typ av företag du driver.

Cecilie Östvik säljer barnkläder och barnartiklar under namnet Brands for kids, och har både en butik i Linköping och en webbshop på brandsforkids.se. Verksamheten går bra:

–  Jag har kunnat anställa en person och förväntar mig att dubbla omsättningen till nästa år, säger hon.

Framgångsfaktorn ligger i sociala medier, inte minst Instagram där hon idag har nästan 7 000 följare.

– Jag ser direkt när jag lägger ut en bild på en produkt på Instagram att det säljs mer av den i webbshoppen. Lägger jag dessutom fram varan i min fysiska butik dröjer det inte länge förrän någon är där och fingrar på den och säger: ”Den där såg jag på Instagram”, säger hon.

Hennes succé i sociala kanaler förklarar hon med personligt engagemang.

– Jag tar mig tid på kvällarna att gilla andras bilder och lägger upp saker som är intressanta för andra, säger hon.

Mest effektivt för Cecilies sociala kanaler har varit snygga bilder och tävlingar. Läs mer om det här. Förutom produktbilder lägger Cecilie även ut tips på mat och pyssel.

– Sådant gillas och delas ofta mycket, säger hon.

Cecile menar att alla kan vinna på att synas i sociala kanaler.

– Jag blir chockad av att andra inte fattat grejen. Våga, starta bara någonstans! Det tar inte så lång tid. Jag lägger knappt två timmar i veckan, men du kan lägga det på en nivå så att det bara tar en halvtimme i veckan, säger hon.

Här är hennes bästa Instagram-tips:

1. Fokusera på att ta bra bilder
Bilder engagerar mer än text så lägg tid på dem och använd de filter och förbättringsfunktioner som finns i appen.

2. … men glöm inte texten!
Förklara vad du har lagt upp, till exempel fördelarna med en viss produkt. Lägg upp bilder på kunder och låt dem berätta varför de är nöjda med ditt företag.

3. Berätta att du finns
Ha länkar till Instagram på din webbplats och Facebooksida. Cecilie häftar också fast info om hennes sociala kanaler på butikskvittot.

4. Använd hashtaggar
Genom att skriva ord med ett #-tecken före kan andra hitta dina inlägg när de söker på det ordet. Bra exempel är orten där du har din butik, eller tjänster och produkter du säljer.

5. Uppdatera lagom ofta
Lägg ut ett till två inlägg om dagen.
– Kvällstid är ofta den bästa tiden för mig, men det kan variera.

6. Erbjud förhandstittar
Till exempel på produkter du kommer att ta in i sortimentet. Följ upp med bild och länk till produkten i din webbshop när de väl kommit in.

7. Koppla ihop
Gör produkten du lagt ut på Instagram synlig i din lokal eller på startsidan i din webbshop.

8. Fixa tävlingar
Anordna tävlingar för att få mer synlighet och fler följare. Läs hur du lyckas här.

Artikeln är ett utdrag ur ett 10-sidigt tema i Driva Eget nr 8/2014 om hur du lyckas i sociala medier. Beställ det numret här eller prenumerera här.

Läs också: Så får du mer trafik till din webbshop