Guide / AllmäntÅh nej, råkade du trycka skicka?! Se upp så att du inte skrämmer bort kunden med någon av de här vanliga missarna.

Svarar du lite för snabbt på mejl när du är stressad, eller råkar slarva när du betar av mejlen mitt i semestern? Det är lätt hänt – men kan få dig att se riktigt oproffsig ut, och i värsta fall riskerar du att tappa potentiella kunder. Här är några vanliga missar att undvika!

1. Stava fel
”Jag är en mycket noggran skribent” skrev jag en gång själv i ett mejl till en potentiell kund. Det blev ingen affär. Hur mycket som hängde på mejlet är oklart, men kanske hjälpte det inte mina chanser. Så, när du skriver ett viktigt mejl – läs igenom det noga, gärna högt så hittar du lättare konstiga formuleringar, glöm inte att använda stavningskontroll.

LÄS OCKSÅ: Bli lönsam genom hälsa – 3 tips

2. Skicka för tidigt
Åh nej! Du skulle stänga ner mejlet och kolla upp en sak – och så gick det iväg! Undvik den här vanliga ångestframkallande missen genom att skriva i mottagarens mejladress allra sist.

3. Skicka till fel kund
Men vänta nu, vilken sven.svensson var det som stod som mottagare? Du skickade väl inte till fel kund? Eller ännu värre – du skickar samma mejl till flera kunder men råkar skriva ”Hej Anna” till allihop. Det här får ju inte kunden att känna sig vare sig speciell eller trygg, så se till att trippelkolla att det blir rätt!

4. Stava kundens namn fel
”Ähmn, tack för ditt mejl, men var det menat för mig? Jag heter Caroline…” Ville du få kunden att känna sig omhändertagen? Grattis, du har misslyckats totalt. Hinner du inte korrläsa någonting annat så dubbelkolla i alla fall kundens namn.

5. ”Svara alla”
I början av juni blev det fullkomlig kaos i Stockholms kommun. En anställd på en skola skulle mejla sina kollegor – men råkade mejla 15 000 kommunanställda. När folk sedan började trycka på ”svara alla” för att be om att få bli uteslutna ur listan och, ännu värre, be andra att inte svara på mejlet fylldes snabbt mejlboxarna. Ta lärdom! Rätt mejletikett är att verkligen tänka över vilka du svarar till, klicka inte ”svara alla” av slentrian.

6. Ha en konstig mejladress
Mejladresser som snuttan92@hotmail.com inger inte förtroende. Gör dig omaket att skapa en mejladress som låter aningen mer proffsig. Åtminstone förnamn och efternamn, men gärna en info-adress till din egen domän (som är ditt, eller ditt företags namn).

7. Sakna mejlsignatur
Som småföretagare kan det vara lätt att tänka att en egen signatur längst ner i mejlet nästan känns fånigt. Men egentligen inger det förtroende. Du visar helt enkelt att du är seriös. Skriv namn, eventuellt företagsnamn, telefon, mejladress, webbadress och postadress.

8. Använd massor av utropstecken!!!
Det är lätt att börja strössla med utropstecken för att visa att du är engagerad, men ärligt talat ser det ofta för känslosamt och rätt barnsligt ut. Se till att använda vanliga hederliga punkter då och då, och använd aldrig mer än ett utropstecken efter en mening.

9. Skriv ett märkligt ämne
… eller ännu värre, inget ämne alls. Din ämnes-rad ska vara tydlig och konkret, till exempel: ”Mötesdag flyttad” ”Snabb fråga om presentationen” eller ”Leverans av pdf”. Det får dig att framstå som professionell. Dessutom får det kunden att vilja öppna ditt mejl – och gör det lätt för den att hitta mejlet i framtiden.

10. Skoja till layouten
Ledsen att förstöra glädjen, men det är inte skojigt med typsnitt som Comic sans och olika galna färger. Det ser oprofessionellt ut och är svårt att läsa. Använd ett typsnitt mellan 10 och 12 punkter, och till exempel Arial eler Calibri – i svart.