Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

10 mejl-missar som kan kosta dig kunden

3 augusti, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: FOTO: GETTY

Åh nej, råkade du trycka skicka?! Se upp så att du inte skrämmer bort kunden med någon av de här vanliga missarna.

Svarar du lite för snabbt på mejl när du är stressad, eller råkar slarva när du betar av mejlen mitt i semestern? Det är lätt hänt – men kan få dig att se riktigt oproffsig ut, och i värsta fall riskerar du att tappa potentiella kunder. Här är några vanliga missar att undvika!

1. Stava fel
”Jag är en mycket noggran skribent” skrev jag en gång själv i ett mejl till en potentiell kund. Det blev ingen affär. Hur mycket som hängde på mejlet är oklart, men kanske hjälpte det inte mina chanser. Så, när du skriver ett viktigt mejl – läs igenom det noga, gärna högt så hittar du lättare konstiga formuleringar, glöm inte att använda stavningskontroll.

LÄS OCKSÅ: Bli lönsam genom hälsa – 3 tips2. Skicka för tidigt
Åh nej! Du skulle stänga ner mejlet och kolla upp en sak – och så gick det iväg! Undvik den här vanliga ångestframkallande missen genom att skriva i mottagarens mejladress allra sist.3. Skicka till fel kund
Men vänta nu, vilken sven.svensson var det som stod som mottagare? Du skickade väl inte till fel kund? Eller ännu värre – du skickar samma mejl till flera kunder men råkar skriva ”Hej Anna” till allihop. Det här får ju inte kunden att känna sig vare sig speciell eller trygg, så se till att trippelkolla att det blir rätt!

4. Stava kundens namn fel
”Ähmn, tack för ditt mejl, men var det menat för mig? Jag heter Caroline…” Ville du få kunden att känna sig omhändertagen? Grattis, du har misslyckats totalt. Hinner du inte korrläsa någonting annat så dubbelkolla i alla fall kundens namn.

5. ”Svara alla”
I början av juni blev det fullkomlig kaos i Stockholms kommun. En anställd på en skola skulle mejla sina kollegor – men råkade mejla 15 000 kommunanställda. När folk sedan började trycka på ”svara alla” för att be om att få bli uteslutna ur listan och, ännu värre, be andra att inte svara på mejlet fylldes snabbt mejlboxarna. Ta lärdom! Rätt mejletikett är att verkligen tänka över vilka du svarar till, klicka inte ”svara alla” av slentrian.6. Ha en konstig mejladress
Mejladresser som snuttan92@hotmail.com inger inte förtroende. Gör dig omaket att skapa en mejladress som låter aningen mer proffsig. Åtminstone förnamn och efternamn, men gärna en info-adress till din egen domän (som är ditt, eller ditt företags namn).

7. Sakna mejlsignatur
Som småföretagare kan det vara lätt att tänka att en egen signatur längst ner i mejlet nästan känns fånigt. Men egentligen inger det förtroende. Du visar helt enkelt att du är seriös. Skriv namn, eventuellt företagsnamn, telefon, mejladress, webbadress och postadress.

8. Använd massor av utropstecken!!!
Det är lätt att börja strössla med utropstecken för att visa att du är engagerad, men ärligt talat ser det ofta för känslosamt och rätt barnsligt ut. Se till att använda vanliga hederliga punkter då och då, och använd aldrig mer än ett utropstecken efter en mening.

9. Skriv ett märkligt ämne
… eller ännu värre, inget ämne alls. Din ämnes-rad ska vara tydlig och konkret, till exempel: ”Mötesdag flyttad” ”Snabb fråga om presentationen” eller ”Leverans av pdf”. Det får dig att framstå som professionell. Dessutom får det kunden att vilja öppna ditt mejl – och gör det lätt för den att hitta mejlet i framtiden.

10. Skoja till layouten
Ledsen att förstöra glädjen, men det är inte skojigt med typsnitt som Comic sans och olika galna färger. Det ser oprofessionellt ut och är svårt att läsa. Använd ett typsnitt mellan 10 och 12 punkter, och till exempel Arial eler Calibri – i svart.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.