• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Frilansskolan del 35: Så bokar du in möten med framtida uppdragsgivare

BloggHej alla härliga frilansare! Hoppas allt är toppen med er. Nu ska vi snacka möten.

Jag har hittills gått igenom hur man pitchar artikelidéer via mejl och lite på telefon (nya läsare: bläddra tillbaka i bloggen så hittar ni mycket info om hur man gör). Men det finns ytterligare ett sätt – att boka in möten med uppdragsgivaren och pitcha idéer på plats.

Det finns många fördelar med att träffa en uppdragsgivare på ett möte:

  • Du får chansen att visa upp din fantastiska personlighet – vilket gör att uppdragsgivaren kan vilja jobba med dig bara av den anledningen.
  • Du kan ställa frågor om vad tidningen/sajten själva är ute efter för artiklar, vilket är ovärderligt.
  • Ni kan bolla dina artikelidéer. Kanske passar de inte tidningen just i den form du presenterar dem, men då kan du fråga hur de skulle vilja vinkla artiklarna i stället. Kort sagt, ni för en dialog och inte en monolog.

Att boka in möten kan även frilansare som redan har mycket uppdrag dra nytta av. Att lägga ut trådar och knyta kontakter med nya uppdragsgivare är alltid bra och kan resultera i både bättre betalda uppdrag och trevligare människor att jobba med.

”Men döööh! Det fattar väl jag också att det är bra med möten, men det är inte så enkelt!” säger du kanske nu och tycker att den där Camilla Björkman är ett riktigt härke. Låt mig därför börja med det första, absolut nödvändiga och grundläggande rådet vad gäller möten:

Du måste höra av dig till många uppdragsgivare. Minst fem – helst tio.

Du måste nämligen räkna med att de flesta du hör av dig till inte kommer att svara, hittar på någon ursäkt att de har fullt upp, säger att de inte behöver frilansmaterial osv osv. De kommer helt enkelt att dissa dig. Det är den bittra sanningen och bara att acceptera. Och vet du om det så är det mycket, mycket lättare att hantera. Det har absolut nada med dig att göra – så ta det aldrig aldrig aldrig personligt! Om jag skulle få en tia för varje “nej” jag har fått i mitt liv skulle jag ta mig fan vara miljonär tio gånger om.

Dock kan jag tillägga att de flesta frilansare faktiskt INTE hör av sig till tidningar och försöker boka in ett möte. Och de flesta formulerar inte ett snyggt, proffsigt mejl när de väl gör det. Med andra ord: vet du bara hur du gör har du stora chanser att lyckas.

Så hur gör man då? Låt oss utgå från att du mejlar. För det första, se till att mejla rätt person. Redaktionschefen i första hand. Och finns ingen sådan, kontakta chefredaktören direkt. Du kan också mejla båda två.

I mejlet ska följande vara med:

  1. Vem vilka du skriver för idag. Har du inte skrivit för några, säg bara att du är ny frilansjournalist. Min personliga åsikt: Skriv inte att du brinner för att skriva eller för att bli frilansjournalist. Du vill verka som ett proffs och inte som en nybörjare.
     
  2. Varför du vill skriva för just dem. Detta är viktigt! Kom ihåg, alla älskar beröm (läs mer om det HÄR).
     
  3. Vilka dina kunskaper är inom området. Också jätteviktigt. Vad har du som inte alla andra frilansare har som kontaktar dem varje månad? Det behöver inte vara att du redan skriver om deras ämnen, men försök rota fram något. Det kan vara att du själv är deras målgrupp och därmed vet vad läsarna vill ha eller att du äger fem katter och därmed kan det mesta om just katter.
     
  4. Din eventuella nisch. Jag tycker dock att det är bra att poängtera att du skriver/vill skriva om det mesta, men att du även har nischat dig inom xxxxxx. Detta för att inte missa några uppdrag.
     
  5. Ditt förslag. Skriv att du förstår att de får många förfrågningar, men att du har ett antal artikelidéer som du tror skulle passa dem och därför undrar du om du får komma förbi deras kontor och presentera dig och idéerna under en halvtimme. Jag skulle även lägga till att jag tar med kaffe latte och sen avsluta med en smiley :)

Slutligen kan du lägga till att du befinner dig i närheten av dem nästa vecka. Detta för att pressa dem att svara. Dock bör du inte säga ett datum eftersom de kan vara borta just den dagen.

Viktigt är att du låter cool, skön och framgångsrik. Tänk att du är en sjukt grym frilansskribent som alla rycker i - men att du har kläckt ett gäng idéer för just den här tidningen, och därför drar du iväg ett mejl och kollar om de vill ses. Sen kan du fortfarande ge beröm och komplimanger, såklart!

Obs! Du behöver inte ha en enda idé när du kontaktar en uppdragsgivare. Idéerna fixar du sen – nu gäller det bara att få till ett möte. Och kom ihåg: MÅNGA mejl! Sätt dig med 10 tidningar du gillar och dra iväg ett mejl till varje. Lägg ner tid och omsorg på varje mejl – det får absolut inte vara ett massmejl du drar iväg. Kort, koncist och proffsigt ska det vara. Det tar en halvdag upp till en heldag men kan ge hundratusentals kronor i framtida intäkter.

Om du inte har fått svar inom en vecka: Ring och fråga glatt om personen i fråga har sett ditt mejl, och säg “Så jag tänkte helt enkelt bara höra om jag kan kika förbi lite kort och ta med mig några artikelidéer jag har?”

I nästa del av Frilansskolan: Så gör du när du har fått till ett möte med en uppdragsgivare.

LYCKA TILL!

PS: Vill du ha ett mejl nästa gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela post
Kommentarer (20)
  • Hej Camilla!

    Har nyligen hittat din blogg, genom tips från Jens Finnäs, och har bara hunnit till del 16 men är fast! Vilken härlig människa du verkar vara, och vilken fantastiskt bra blogg du driver här!

    Jag har ett stort frågetecken! Jag skrev mycket för en gratis nöjestidning innan jag flyttade till England för ett halvår sedan. Vi hade bra kontakt och båda parter var nöjda. Men en artikel jag skrev om en känd sångare, som innebar ganska lång telefonintervju, blev aldrig publicerad. Jag försöker diskutera betalning med min arbetsgivare men han har undvikit att svara och sagt att han måste få återkomma ett flertal gånger. Vad har jag för rättigheter till betalning här? Hur går jag till väga? Är detta vanligt förekommande?

    Jag tror att min arbetsgivare gjorde sångarens pr-assistent en tjänst genom att beställa intervjun, men att det inte var så populärt hos tidningschefen och därför blev det inte publicerat och är nu ett känsligt ämne. Jag kommer liksom i kläm!

    Än en gång, tack för en grym ‘skola’!

    Malin

    2012-02-08 14:00

    Svara

  • Hej Malin! Åh hjälp vad glad jag blir för dina fina ord, tack tack TACK! Som svar på din fråga: Du ska S J Ä L V K L A R T ha betalt för uppdraget! Herregud, det låter ju helt sjukt att han undviker att svara? Fy fan vad arg jag blir när jag hör sådant. Jag hade jagat snubben med blåslampa om jag var du. Nej men ärligt talat, att du ska ha betalt är inget snack om saken. Så skicka en faktura med ett belopp som är ungefär detsamma som du brukade ta betalt när du skrev för dem regelbundet. Skriv att du inte fått någon respons och att därför skickar du en faktura. Sen kan du lägga till i trevlig ton att de gärna får höra av sig om det skulle vara något. Gör ingen stor grej av det utan ta det som en självklarhet att du ska ha betalt. Bäst är om du kan skicka fakturan direkt till ekonomiavdelningen (om sådan finns) så får de ta snacket med din uppdragsgivare och han får höra av sig om han vill något. Detta är inte vanligt förekommande vad jag vet, däremot finns det alltid idioter i alla branscher… Hör av dig om det blir problem. Kör hårt! kram

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-02-09 14:00

  • Tack Camilla för ditt svar! Va skönt att du tycker att det är så självklart, ibland behöver man lite medhåll och backup för att kunna stå på sig ordentligt! kram Malin

    2012-02-13 14:00

  • Hej! Har nyss hittat hit, vilken inspiration jag får! En fråga (som säkerligen redan ställts, men jag är för ivrig för att leta) är om man måste starta ett eget företag för att “bli frilansjournalist”? Och låt säga att jag lyckas sälja en artikel, vad är en okej summa att sälja den för? Jag är nyexaminerad och har verkligen ingen alls koll på hur detta går till=)

    Sara

    2012-02-03 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Glöm aldrig att det är du som bestämmer hur långt du vill nå

BloggDet är lustigt hur ett årsskifte kan bli så stort. Det är ju bara några dagar som passerar förbi – ändå är det som att hela världsbilden har roterat omkring en.

Och så kommer januari. Ett utmärkt tillfälle att sätta upp nya mål för året som kommer. Vad vill du uppnå? Hur vill du må? Vad vill du tjäna? Vilka vill du jobba med? Vilka vill du absolut inte jobba med?

Ja, vad vill DU?

En av de sämre delarna med att vara frilansjournalist är att man lätt börjar springa efter andras pipa. Det är inte så konstigt: Uppdragsgivarna bestämmer vad de vill betala för en artikel – i stället för att fråga vad du tar för den. Omgivningen säger att du ska vara glad att du har jobb – och du biter i det sura äpplet och säger ja till ett uppdrag fast du helst inte vill. Har man så få uppdrag att man knappt kan försörja sig är det förstås ännu lättare att hamna här.

Under året som har gått har jag några gånger tackat ja till saker som jag egentligen inte velat. Syltat in mig i saker. Mått dåligt och känt att jag varit som en fånge i en bur. Lägg därtill att jag har jobbat alldeles för mycket. Och det är inte lätt att stanna upp och tänka till när livet rusar på i 180.

Jag, som sa upp mig för att vara helt och hållet fri, kände mig plötsligt som alla andras marionettdocka. Sen har jag haft underbara jobbprojekt också – och jobbat med många av mina favoriter (till exempel Driva Eget) – men det gör inte tiden i buren lättare.

I mitt fall har det att göra med att jag är alldeles för dålig på att säga nej. Men att göra saker man innerst inne mår dåligt av kan lika gärna bero på osäkerhet. Oro. Dålig självkänsla. Tänk om det inte kommer några uppdrag nästa månad? Tänk om uppdragsgivaren blir sur? Tänk om mina artiklar är dåliga? Då kan jag ju inte ta så mycket betalt. Kanske är det bara så här lite jag är värd?

Som frilansjournalist är man också så mycket mer sårbar, framförallt om man jobbar hemma. På en redaktion får man pepp, stöd och coachning. Man har personer omkring en som man kan fråga. Man ser hur ens artiklar går genom flera andra personer som nickar och ler och säger att allt är bra, eller hjälper en att rätta till dem. Som frilans ser man ingenting av det. Ibland får man inte ens ett tack.

Inte konstigt om självkänslan får sig en törn. Att man blir sur. Kanske till och med förbannad och bitter.

Därför tycker jag att januari är ett utmärkt tillfälle att påminna sig om att man faktiskt är himla bra. Att man är stark och fri, inte ett offer för någon annan. Lyfta på hakan och säga: ”Det här är mitt år. Jag, och ingen annan, bestämmer vad jag ska göra!”

Fuck för låga arvoden, energitjuvar och uppdrag som ger ångest. Fortsätt leta dig vidare, ta nya kontakter och lär känna nya människor. Våga säga nej när betalningen är för dålig – lägg tiden på att hitta nya uppdrag i stället. Ha is i magen. Sträck på dig. Ta nya steg i nya riktningar och jag lovar att det kommer att ge dig massor tillbaka. Låt ingen säga att du inte ska lyckas med precis det du vill.

Glöm aldrig att det är du som bestämmer hur långt du vill nå.

Så kommer jag tänka det här året. Hänger du med mig?

Foto: Istockphoto

Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela post
Kommentarer (21)
  • Hej Camilla,

    Jäklar vad denna blogg inspirerat mig. Har hoppat runt på vikariat i flera år men bestämde mig äntligen för att satsa 100 procent på frilans. Läste din blogg från “pärm till pärm” och drog i dagarna iväg säkert 20 mail med idéer. Känns jättepepp! Men… en fråga till dig som är van i gemet: Hur lång tid brukar det ta innan de svarar? Har fått några “tack för dina idéer, vi ska kolla igenom dem och återkommer” men annars ganska tyst… Nu var det iof bara typ två dagar sedan jag skickade iväg de första, men man blir ju så ivrig!

    Tack för en toppenblogg!

    Lina

    2012-04-21 14:00

    Svara

  • En fråga..innan man kommer i gång ordentligt? Är det ett måste att ha eget företag? Kommer ingen vilja/kunna köpa nåt av mig om jag inte redan har ett färdigt företag och kan fakturera? Tänker att jag skulle vilja testa först lite hur det går innan jag går hela vägen med starta företag etc, men det kanske inte är möjligt lr?

    -katrin

    2012-01-22 14:00

    Svara

  • Hej Katrin! Du behöver inte ha ett eget företag. Sälj in en artikel först och ta sedan itu med hur de ska betala. De flesta kan betala med a-skatt (vanlig lön), och i annat fall går det snabbt att registrera dig för f-skattsedel och därmed kunna fakturera. Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-01-23 14:00

  • Hej Camilla, det är alltid inspirerande att läsa dina inlägg!

    Har kollat lite bakåt, den 10 dec skriver du i en kommentar 8000 + f-skatt för artikeln du hänvisar till. Du menar väl 8000 + moms? Och ca 1 kr tecknet är utan blanksteg antar jag?

    Tack för uppmuntrande läsning!

    Lisa

    2012-01-16 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter