• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Frilansskolan del 10: Nischa dig till framgång

BloggI fredags intervjuade jag en av Sveriges främsta journalister: Martin Kreuger (leende på bilden). Han är idag konsultande chefredaktör på tidningen Chef (cool titel!) där han även varit ordinarie chefredaktör. Lägg därtill att han jobbat på Metro och varit redaktionschef på Privata Affärer och ni förstår att han kan typ allt om relationen med frilansare, fast från “andra sidan” liksom.

Resultatet blev en uppsjö av bra tips och råd som kommer att presenteras här på bloggen.

Vi kör igång med ett av de mest självklara, men dock så underskattade, tipsen:

VIKTEN AV ATT NISCHA SIG SOM FRILANSJOURNALIST.

Som Martin konstaterade över sin semla: ”Vi redaktörer är dödströtta på att alla frilansare vill göra personporträtt. Var är alla frilansjournalister som kan skriva om bokföring, aktier, skatter eller förmånsvärdet på bilar? Specialist- och branschkunskaper är bristvara för redaktörer!”

Med andra ord: Det vimlar av folk som vill skriva om inredning, mode, karriär, film, litteratur och göra personporträtt. Därför är det mycket svårare att ta sig in här. Inte bara konkurrerar du om bra knäck och artikeluppslag, du konkurrerar även med tidningens egna medarbetare och med frilansjournalister de redan känner och gärna lägger ut jobb på.

Bättre då att satsa på ämnen som tidningarna verkligen behöver: Nischade, smala ämnen där DU är expert! Dels sticker du ut bland alla vi som skriver om allt möjligt, dels kan du i bästa fall ta mer betalt. Du är ju unik, därför kan tidningarna vara beredda att betala lite mer för just dig.

Martin berättade till exempel om hur svårt det var att hitta någon som kunde skriva om aktier när han jobbade på Privata Affärer. Och när han jobbade på en båttidning fanns det inte en enda frilansare som kunde testköra motorbåtar och ge ett kunnigt betyg. Själv skulle jag bli själaglad om det fanns någon frilansjournalist där ute som kunde skriva om laser inom tandvården, och som kunde berätta för mig vad som är på G inom det området och vilka man ska intervjua till en sådan artikel.

Hur gör man då för att nischa sig? Här kommer Martins tre tips:

1. Välj ett ämne som du är intresserad av

Detta är A och O om du ska bli expert på det. Men det gäller att vara lite kreativ och hitta ett ämne som du både gillar och som är nischat. Till exempel:

  • Du gillar inredning. Hur kan du nischa dig inom det? Kan du bli expert på belysning? Golv? Testa väggfärger? Eller rentav ta ett sidospår och bli expert på bostadsmarknaden i stället?
  • Du gillar musik. Kan du bli den som testar allt om elgitarrer och mixerbord snarare än den som intervjuar kändisar?
  • Du gillar träning och hälsa. Kan du testa hälsosmoothies och hemma-träningsmaskiner i stället för att skriva om höstens träningstrender?
  • Några exempel för att få igång tankebanorna är annars: Medicin, bilar, arbetsmarknad, skogsindustri, finansmarknad, bandy, gräsklippare eller månlandningar (och laser inom tandvård, Reds. anmärkning).

2. Ta ett första steg
Du behöver inte vara expert redan innan du kontaktar en tidning. Det räcker ofta med att du säger att du verkligen är intresserad av ditt nischade ämne och att du är beredd att sätta dig in i det med liv och lust. Dock kan man väl säga att du bör ha någon form av kunskap – eller i alla fall ett bevis på ditt intresse. Du kan inte kontakta DI och säga att du vill bli expert på aktier. Ett sätt att skaffa sig kunskap är dels att läsa på, såklart, men också att t ex starta en blogg.

3. Bygg din expertroll
Försök att redan från början marknadsföra dig som expert inom ditt nischade område. Du ska inte bara kunna skriva om ämnet, utan också veta exakt vilka trender som gäller inom det, vilka personer som är värda att prata med och eventuellt hitta bra case inom det. Då blir du inte bara en bra skribent, du blir någon som redaktörerna kan ringa till och säga “Du, vad händer inom xxxx nu? Har du något uppslag?”. Och det, mina vänner, är ett guldläge. Därför: Satsa på att lära känna folk inom branschen, blogga, skriva en krönika och på olika sätt lyfta fram din expertroll inför redaktören. Det här går fortare än du tror – vi journalister är ju faktiskt grymma på att sätta oss in i ämnen snabbt.

För att bevisa vilket behov tidningarna har av nischade skribenter kommer här en efterlysning från Driva Egets chefredaktör Anders Andersson:

Till nästa nummer av Driva Eget behöver han någon som kan skriva ett långt knäck om försäkringar för småföretagare.

Mer info får du av Anders men kort och gott ska du kunna jämföra olika försäkringar som passar oss företagare, för att berätta för läsarna vilken/vilka vi behöver. Det räcker inte med att du kan skriva om ämnet, du ska ha någon form av erfarenhet/stort intresse av det och dessutom vara en riktigt noggrann typ som kan hålla koll på allt som ingår i försäkringarna och vad det kostar. Är det du? Mejla jättegärna anders@driva-eget.se!

Vill du ha ett mejl varje gång jag lägger upp ett nytt blogginlägg i frilansskolan? Dra iväg ett mejl till camilla@driva-eget.se

Dela post
Kommentarer (16)
  • Det här med nischande är jätteintressant – Jag har många gånger tänkt att jag borde göra det men inte lyckats hitta min nisch. Vad gör man ifall man inte har några direkta expertområden och ens tidigare erfarenheter är som allmänreporter?

    Tack för en intressant blogg för övrigt

    Peter

    2012-04-16 14:00

    Svara

  • Hej Camilla! Din blogg är fantastisk läsning, mycket inspirerande och rolig läsning. Keep up the good work!

    Sophia

    2011-05-24 14:00

    Svara

  • Jag har i ett enda fall under de senaste fem åren blivit ombedd att ta 6% moms, annars har jag alltid tagit 25% och ingen har klagat. Nu skriver jag iofs mycket för annonsbilagor, så det kanske skulle kunna kallas copy, men ändå. Ofta har jag också bildansvar för artiklarna.

    Min fråga är helt enkelt: spelar det här någon roll? Tjänar någon på att jag byter momssats?

    Christian

    2011-03-24 14:00

    Svara

  • Helt rätt. Jag har försörjt mig i 20 år på att skriva om annat än gulliga familjer och blåbärspaj. Närmare bestämt skog & trä, VVS och mätteknik. Om jag kunde klona mig så skulle den andre jag också ha fullt upp.

    Men på en punkt håller jag inte med, den om att välja ett område som man är intresserad av. Att vara professionell är att kunna inbilla sig att man är intresserad.

    Janne Näsström

    2011-03-07 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan del 9: Grundkurs i betalning

BloggHej!

Det här blogginlägget riktar sig främst till nya frilansare, men kanske kan även ni som är lite äldre i gemet uppskatta det.

Låt oss prata om det här med arvoden, som jag fått många mejl om. Det är helt uppenbart en svår fråga, av flera anledningar. Jag har själv fått skriva om den här bloggen ett antal gånger eftersom jag inte visste hur jag skulle formulera mig. Hoppas det inte blir för rörigt.

Jag pluggade journalistik i London, där jag aldrig lärde mig det här med Journalistförbundets rekommenderade frilansarvoden. På gott och ont: Jag har aldrig räknat med några 6 920 kronor om dagen (som frilansarvodena säger att man ska ta 2012) utan bara sett till att sälja in artiklar så att jag fyller mina dagar. Å andra sidan har jag uppenbarligen förlorat en del pengar genom åren på att ta för lite betalt. Handen på hjärtat är det inte förrän nu, nästan fem år efter att jag sålde min första artikel, som jag har koll på det där med arvoden.

Egentligen borde jag väl tipsa om att du direkt ska följa frilansarvodena och därmed begära ovanstående arvode, simple as that. Antagligen tycker många att jag motverkar höga arvoden genom att INTE säga det. Men min fasta övertygelse är denna: Det är idag få tidningar som direkt kommer att erbjuda dig så mycket pengar rakt av i stil med “okej, så du har suttit med det här i tre dagar, då får du tre frilansarvodesdagar i betalning”. Därför vore det fel av mig av invagga nykläckta frilansare i den falska bubblan. Bättre då att berätta hur det verkligen ligger till, och sedan tipsa hur man ändå kan höja sitt arvode och tjäna bra med cash – och slutligen komma upp i den summan ändå. Eller förresten: komma upp i en högre summa!

Problemet är nämligen detta: Frilansarvodena fungerar inte som en måttstock för alla frilansare, eftersom vi lever i en marknadsekonomi där priset styr efterfrågan. Utbudet på frilansare är större än vad efterfrågan på artiklar är. Därför kan tidningarna (till viss del) välja och vraka och pressa priserna. Det är självklart synd, eftersom många frilansare förväntas jobba långt mycket mer för att kunna ta ut en rimlig lön än vad till exempel en programmerare eller en it-konsult förväntas göra. Men så är verkligheten, och det är ingen idé att bli sur på tidningarna eller gå runt och vara bitter för det.

Därmed INTE sagt att du inte kan göra något åt ditt arvode och måste ta vilka skambud som helst. Du har all frihet i världen att föreslå ett bättre arvode och om det inte funkar, vänligt tacka nej till ett dåligt betalt uppdrag – och ge dig ut och leta upp ett annat. Makten ligger hos dig, och det är en jäkla frihet när man väl har insett det. Tänker du så kommer du att gå långt mycket längre och bli mer framgångsrik – och rik – än någon som sitter på kammaren och är sur för att en tidning inte vill ge dem mer betalt. Strunta i dem – och hitta någon som vill betala mer! Mer om det framöver (och nej, det funkar inte att säga ”men jag får ju inga frilansjobb så jag måste ta vad jag får” för då hänvisar jag bara till de första delarna i den här kursen – ut och sälj!).

Vad är då verklighetens arvoden för ett frilansjobb? Svårt att säga, det varierar mycket. Men nyckläckta frilansare frågar mig hur man bestämmer pris och här kommer några olika sätt som kanske kan ge en fingervisning.

1. Per tecken. En del tidningar och frilansare kör med detta. Ganska dåligt sätt egentligen eftersom det kan skilja sig oerhört i arbetstid om man t ex ska intervjua en person eller fem, och om man kan göra artikeln hemma eller ska ta sig ut på stan. Men faktum kvarstår, jag använder det själv ibland. Här börjar arvodena på runt 50 öre tecknet och går uppåt 1,50 kr/tecknet ungefär. Jag skulle gissa på att de flesta journalister med erfarenhet tar/får runt en krona tecknet av de större tidningarna. Småtidningar och gratisbilagor har generellt sämre budget. Etablerade förbundstidningar mycket bättre. De äldre journalisträvarna kan nog ta ut mer, med all rätt.

2. Per sida. En variant av ovanstående. Egentligen inte heller ultimat eftersom det kan variera mycket beroende på hur stora bilderna och textstorleken är. Men de flesta tidningssidor som är textiga ligger någonstans mellan 2 500-4 000 tecken per sida, så då blir det automatiskt metod nr 1 som tillämpas. Är det däremot mycket bilder kan det sjunka.

3. På hur omfattande arbetet är. Man för helt enkelt en diskussion med redaktören och uppskattar arbetsbördan (=tiden). Bra metod. Gäller dock att man uppskattar tiden ungefär i stil med vad redaktören tycker är rimligt. Och att man verkligen förklarar vad som tar tid. De flesta redaktörer kommer nämligen att tycka att du “väl ror ihop det där på någon timme”. Vill du då ha betalt för fyra eller 20 timmars arbete är det upp till dig att förklara vad som tar sådan tid. T ex: att det tar tid att få till intervjutid (kan ju ta en timme bara det, med tanke på hur upptagna folk är idag), intervjua, skriva och dessutom göra det efterarbete som ofta krävs idag i form av att korta, fixa pressbilder osv. Här kan man säga att timpriset skiljer sig jättemycket och på hur snabbt det tar dig att skriva ett jobb. Ett tips är att bestämma ett timarvode som du tycker är rimligt och försöka utgå från det när du bestämmer hur mycket ett jobb är värt. Jag försöker gå efter 1 000 kr/timmen, även om jag inte alltid kommer upp i det. Rekommendationerna från Journalistförbundet ligger på 889 kr/timmen i år, men uppdateras varje år. Läs mer hos SJF.

Herregud, detta blev verkligen en uppsats! En ganska rörig sådan också (märks att man är feature-skribent, vi kan aldrig fatta oss kort…). Men summa summarum är min erfarenhet så här: Tidningarna kommer alltid att försöka pressa ner priserna, på samma sätt som du gärna handlar på NKs rea. Däremot finns det många sätt som du kan pressa upp priserna igen så att de ändå slutar högre upp än frilansarvodena. I nästa del berättar jag hur du får redaktörerna att VILJA betala mer för att få just dig – och tricks du kan ta till för att få ut ett bra timarvode. Stay tune!

Vad tycker ni är rimligt att ta/få betalt? Håller ni med mig eller är jag ute och cyklar? Skriv gärna (anonymt om ni vill) era arvoden på olika tidningar så kan alla jämföra.

Dela post
Kommentarer (17)
  • Jag gillar inte det rådande sambandet mellan tid och pengar. Jag ska ju inte bli bestraffad för att jag är snabb, skicklig och effektiv och belönas om jag är en slökorv, eller hur? Det som ska värderas är resultatet jag producerar; hur lätt eller jobbigt det var för mig ska arbetsgivaren inte lägga sig i. Ergo: jag föredrar att få betalt per tecken (även om det ofta är svårare att skriva kort än långt så det blir också knasigt..). Har du några tankar kring detta?

    Linnea M

    2011-12-13 14:00

    Svara

  • Eller hur! Håller med till fullo. Jag slår bakut när någon säger att “det där skriver du väl ihop snabbt”. “Nej, det tar så här och så här lång tid för att det ska bli bra”, svarar jag då. Det brukar funka för det mesta, men man får vara beredd att stå på sig.

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-02-01 14:00

  • Östgötatidningen betalar 400:- för ca 1500 tecken plus foton (brutto A-skatt).

    Länstidningen (i Östergötland och Värmland) betalar 500:- för 2000-3000 tecken plus foton (brutto A-skatt).

    besviken skribent

    2011-07-20 14:00

    Svara

  • Tråkigt att bara en svarade på din förfrågan om priser. Enligt min erfarenhet så är det (nästan) bara positivt att berätta om vad man får/tar betalt. Ett antal gånger har jag eller bekanta kunnat höja arvodena för den tidning vi pratat om.

    Det negativa kan väl vara att man blir sur när man inser att man varit feg, försiktig eller blyg…

    Inga-lill Cras

    2011-05-18 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Tips på böcker och föreläsning

BloggGod söndagskväll alla härliga bloggläsare!

Jag är personligen ett fan av peppande böcker och tidningar så jag tänkte tipsa om några bra som jag själv gillar, och som passar frilansare som vill ha mer uppdrag:

1. De två böckerna Luspank och idérik och Sälj dig själv och ta betalt av Ulla-Lisa Thordén (här finns båda). Jag har träffat och lyssnat på Ulla-Lisa flera gånger och blir alltid lika glad och peppad! Ulla-Lisa har också säljkurser för frilansare inom Journalistförbundet, nästa är i Skellefteå den 2 mars.

2. Driva Egets 9-sidiga tema om kulturföretagare som var i nr 3/2010. Massor av konkreta tips från experter och kulturföretagare själva, till exempel Denise Rudberg.

3. BokeByt namn – och andra sätt att lyckas som frilansjournalist av Klas Ekman och Anders Rydell (här finns den). Kul och konkret, lite som min blogg:) Man kan också e-låna den på biblioteket och läsa på datorn.

Har ni några bra tips på bra böcker eller föreläsningar?

Dela post
Kommentarer (5)
  • Linda Odelmar-saker under huden 2007

    Linda Odelmar-Nyanser av saknad 2012

    Jenny

    2012-04-10 14:00

    Svara

  • Hej!

    Jag undrar hur du formulerar “pitch”-mailet. Vore kul om du kunde visa något exempel. :)

    Alexandra

    2011-02-23 14:00

    Svara

  • Hej Alexandra! Absolut, jag kan publicera något jag skickat. Kul idé:) Återkommer!

    Redaktionens kommentar

    2011-02-23 14:00

  • Obs! Länken till beställningen av nr 3 med kulturföretagarspecialen gör att nr 2 läggs i kundkorgen, fast det är nr 3 man läser om ovanför beställningen. Se till att det ändras bums så inge felbeställningar görs.

    Gun

    2011-02-22 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan del 8: Hitta “okända” tidningar att skriva för

BloggJag fortsätter på spåret hur man pitchar och säljer in artiklar.

De flesta nya frilansjournalister jag möter drömmer om att skriva för stora tidningar som DN, Elle, Dagens Industri, Café… Ja, du fattar. Självklart ska du prova att pitcha artiklar även till de här “stora” tidningarna, inget snack om saken. MEN du konkurrerar också med mängder av andra frilansjournalister, både nya och gamla. Har du då inte många publicerade artiklar, ett nischat ämnesområde som du skriver om eller något annat som är sådär specifikt, kan det vara svårt.

Därför gäller det att vara lite smart – och gå dit andra frilansjournalister inte hittar.

Här är tre förslag på typer av tidningar/uppdragsgivare som inte är det självklara valet för frilansjournalister, och som du kan kontakta för att sälja in frilansartiklar till. Alternativt: kontakta dem och be om ett möte!

1. Små tidningar som ”ingen” känner till
Det finns verkligen tusen och åter tusentals tidningar, där långtifrån alla går att köpas på Pressbyrån. Ta därför som vana att alltid samla på dig tidningar som du hittar, från kundtidningar, tematidningar i DN till gratistidningar i väntrum och föreningstidningar. Bli en tidningsletare, helt enkelt. Här kan det verkligen skilja sig enormt i arvoden: Vissa är så små, eller drivs av egna företagare, att de inte kan betala så mycket. Andra kan betala långt mer än vad du skulle tjäna om du skriver för en av de större dagstidningarna eller magasinen. Men mer om det här med arvoden snart.

2. Företag som ger ut kundtidningar
Okej, inte direkt något revolutionerande tips. Kanske har ni redan testat företag som Appelberg och Spoon. Om inte: Gör det! Jag har själv inte skrivit något för dem så jag vet inte hur lätt det är att sälja in artiklar hit, men jag har kompisar som skriver flitigt för kundtidningsföretag och är jättenöjda. De har mängder av tidningar som du kan hitta på deras hemsida.

3. Företag som har redaktionellt innehåll
Till exempel skrev jag för ett sportföretags hemsida under mitt första år som frilansjournalist. Det var mycket bra betalt och dessutom fick man alltid höra hur bra ens artiklar var (= de är tacksamma). Därför: Ta för vana att alltid kolla om de företag du stöter på har redaktionellt utrymme på något sätt. T ex: Har Mio artiklar om inredning? Flügger om färg? Åres hemsida om skidåkning? Stockholms stad om, ja Stockholms stad? Pocketshop om böcker? Jag vet inte – men du kan ta reda på det. Då är det antagligen presschefen som du ska kontakta. Gör även ett rappt skrivet mejlutskick till alla personer du känner där deras företag eventuellt skulle behöva någon form av text, både i broschyrer, i tidningar och på deras hemsida. Plus lägg ut statusinlägg på Facebook att du nu erbjuder den tjänsten.

Oavsett vilken tidning du vänder dig till, glöm inte mina tidigare råd att försöka komma med egna idéer. Fine, du behöver inte lägga två timmar på att skriva fem artikelidéer till en tidning om astma kanske (även om jag skulle göra det…), men skriv åtminstone att du verkligen gillar deras tidning och att du gärna återkommer med idéer på frilansartiklar, om de skulle vara intresserade.

Vill du ha ett mejl när jag lägger ut en ny del i frilansskolan? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela post
Kommentarer (1)
  • Hej!

    Jag skall vända blad i mitt liv och skall inom kort följa med min man till Indien för att leva och bo där under minst två år. Jag är intresserad av att skriva och dela med mig av mina erfarenheter genom att skriva och sälja artiklar till tidningar.

    Är jätteintresserad av att lära mig mer och vill gärna ha dina tips i frilansskolan.

    Mvh

    Annika Rickardsson

    annikan4@hotmail.com

    2014-02-19 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
“Tänk om någon snor mina artikelidéer?”

BloggEn fråga kom in på mejlen…

Hej Camilla,
Funderade över en sak: Är du aldrig rädd att någon ska sno dina idéer när du lägger så mycket tid och sedan skickar iväg till så många? Dvs, dom tycker idéen är bra och behåller den själva. Har det hänt?

SVAR: Tack för din fråga! Jag förstår att du ställer den, många undrar nog samma sak när de skickar iväg en massa grymma artikelidéer till redaktörer de inte känner. Min erfarenhet som före detta redaktör på Cosmopolitan och frilans säger mig dock att extremt få redaktörer jobbar på det sättet. Främst av följande tre anledningar:

VARFÖR REDAKTÖRER INTE SNOR DINA IDÉER

1. De vill ge frilansaren en chans
Därför tycker redaktörerna bara att det är kul om du kommer med en riktigt bra idé, och såvida ditt mejl inte är fullt av stavfel och konstiga utsvävningar får du med all säkerhet skriva artikeln i fråga. Visst kan det vara så att de inte har budget att lägga ut jobbet på dig, men då skippar de hellre idén än snor den.

2. De vet att man inte gör så
Det finns trots allt en oskriven lag att man aldrig utnyttjar en frilansare genom att sno dennes idéer. Risken är också att du som ”bestulen” frilans lackar ur och sprider ryktet om deras stöld på stan, vilket inte vore så kul för dem.

3. De har idéer i överflöd ändå
När man gör en tidning har man alltid alldeles för mycket idéer och material för att få plats med allt. När jag jobbade på Cosmopolitan hade vi alltid hundratals bra idéer som skulle ha passat superbra i tidningen. Samma sak med Driva Eget. Därför är man som redaktör sällan så extremt hooked på en idé att man är beredd att gå över lik för den. Tycker man att den är bra köper man den. Tycker man att den är bra med inte har budget för att köpa den, då gör man det inte utan håller sig till de alldeles för många, bra idéerna man redan har.

Däremot tror jag att de flesta frilansjournalister, som skickar mycket idéer, har varit med om att tidningen sedan skrivit en liknande artikel. Vilket har gjort att man blivit asförbannad och velat ringa upp dem och skälla ut dem efter noter. MEN: Det behöver dock inte betyda att de har snott din idé. Bevis på detta kan vara att tidningar (eller i alla fall magasin) ofta har pressläggning en-två månader innan utgivning och därmed måste ha kommit på artikelidén mycket längre tillbaka än så.

Orsaken till att ni har samma idé kan allt som ofta förklaras med något helt annat: Eftersom vi journalister och redaktörer i många fall hämtar in fakta på samma sätt – utöver att vi påverkas av att läsa en massa information i tidningar och på nätet – är chansen stor att liknande idéer kläcks.

Det kan också vara att ämnet är för brett och klassiskt. Vid ett tillfälle var jag med om en frilansare som tyckte att en tidning hade snott hennes idé, men idén var något i stil med “så hittar du kärleken” = inte så originellt.

MEN om man är väldigt rädd för att få sina idéer snodda, ja då får man väl helt enkelt sluta komma med idéer. Och sitta på kammaren och vänta på uppdrag i stället. Jag rekommenderar dock det motsatta eftersom jag tror att du tjänar betydligt mer på det :)

Här jobbade jag som redaktör till och med hösten 2009. Underbar tidning och underbar redaktion!

Dela post
Kommentarer (2)
  • Jodå, det finns de redaktörer som snor idéer. Sportchefen på vår lokaltidning snodde min artikelidé, men det är tidningen som har förlorat på det…Jag har inte prenumererat på sju år…

    Långsint

    2011-04-26 14:00

    Svara

  • Håller med! Man får väl också ta några “stölder” om man nu kan sälja in tio andra artiklar…

    Nina

    2011-02-18 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan del 7: Det finns alltid undantag

BloggI förra inlägget skrev jag om misstag som frilansjournalister gör. Ni måste förstå att jag inte skrev inlägget för att driva med oss frilansare (jag är ju också en), utan helt enkelt för att ni inte ska begå samma misstag som jag själv har gjort många gånger. OCH för att ni ska öka era chanser till att sälja fler artiklar, för det är ju trots allt det den här bloggen handlar om.

Men som med alla saker i livet finns det undantag. Jag förespråkar ofta att man kontaktar en redaktör med egna idéer eftersom det är ett så bra sätt att snabbt få in artikeluppdrag när man inte har kontakter. Men ibland är det inte nödvändigt.

Här är några sådana situationer:

1. Det är en väldigt nischad tidning
Jag driver vid sidan om mitt frilansande en egen tidning, DentalMagazinet (en tidning inom tandvårdsbranschen), och det är en sådan nischad tidning. Det är en sak om du är tandläkare, då bör du nog komma med lite idéer om du vill sälja in artiklar hos mig. Men är du frilansjournalist som aldrig skrivit om tandvård förstår jag självklart att du inte kan langa upp 3-5 grymma artikelidéer om de senaste trenderna inom odontologi.

Betyder det att du inte ska kontakta mig? Såklart inte! Jag har fått mejl av tre personer som inte skriver om tandläkare mig veterligen men som frågat om jag behöver skrivarhjälp, och jag har bara blivit jätteglad för deras intresse och entusiasm. Därför: Hellre testa än inte testa alls. Men kontaktar du större tidningar som DN, Filter, Vagabond och Elle utan att känna någon där och utan att ha ett väldigt nischat specialområde som du skriver om, då är det egna idéer som gäller, punkt slut.

2. Chefredaktören vill bestämma innehållet själv
Det vill väl de flesta, men vissa har en mycket mer bestämd bild av vad nästkommande nummer ska innehålla. Då är det ofta bortkastad tid att skicka in synopsis. Till exempel skickade jag in tre artikelidéer till Anders Andersson på Driva Eget innan jag började skriva för tidningen, men de var han inte intresserad av. Kanske var de dåliga, vad vet jag, men chansen är större att han i vanlig ordning redan visste vad han ville ha och där passade inte mina idéer in. (Anders, hoppas du får dåligt samvete nu!:)

I ett sådant fall är tipset att i stället försöka lära känna redaktören och sedan kort och gott ringa upp och fråga vad han/hon är intresserad av till kommande nummer. Det skadar inte heller att vara väldigt entusiastisk och visa att du verkligen VILL skriva för just den här tidningen. Alternativt nischa sig stenhårt på exempelvis skattefrågor (i fallet Driva Eget) eller röntgen (i fallet Dentalmagazinet) för att på så sätt få artiklar sålda. Mer om det i kommande blogginlägg. Även mer om smarta tips hur man lär känna redaktören genom att nätverka.

3. Du känner chefredaktören/redaktionschefen
Även här kan det vara klart mycket lättare att lyfta luren och fråga vad som är på G. Men också: I samtalet lägga till att du gärna skickar in lite artikelidéer om det kan vara intressant. Säger personen i fråga blankt nej, då är det bättre att satsa på en annan tidning. Säger personen ja, då har du redan halva inne.

Anders Andersson dissade mina artikelidéer.
Vill du ha ett mejl när jag lägger upp ett nytt blogginlägg? Släng iväg ett mejl till camilla@driva-eget.se.

Dela post
Kommentarer (4)
  • Hej Camilla, bloggen är kanon!

    Det vore intressant att höra dina åsikter om de svar man får från redaktörerna… Alltså vad betyder egentligen:

    “Jättekul, men vi tackar nej ändå!”

    “Vi har inte plats för det just nu”

    “Vi sparar dina uppgifter så…”

    Eller inget svar alls.

    Ska man bli glad..? Fatta att det är kört eller hur tolkar man de där svaren…

    Och så kanske en artikel om all den energi man lägger på att lista ut vad folk egentligen menar..;-)

    Lotta

    2011-02-16 14:00

    Svara

  • Tack Lotta, vad glad jag blir! Hahaha det är faktiskt ett kanonbra blogginlägg. Jag ska intervjua några och fråga vad de egentligen menar. Bra tips!! Håll uktik så kommer svaren:) /Camilla

    Redaktionens kommentar

    2011-02-16 14:00

  • Väldigt intressant tips att kontakta tidningar som kanske har svårt att få någon som skriver och bara erbjuda “skrivhjälpen” men låta dem stå för artikeluppslaget… Värt att prova!

    Hanna

    2011-02-16 14:00

    Svara

  • Absolut! Det är ett grymt bra sätt att få frilansjobb. Kan väl tilläggas att mindre tidningar inte alls har samma budget, men de är också mer tacksamma och glada för ens texter att de inte kräver omgörningar osv. Plus och minus alltså.

    Redaktionens kommentar

    2011-02-16 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
10 misstag frilansjournalister gör

BloggObservera att jag har begått dessa misstag flera gånger om (undantaget 3 och 6), därför vill jag varna er för att göra samma sak.

1. De kontaktar inte tillräckligt många
Extremt vanligt, jag har själv begått misstaget många gånger. Man skickar ETT mejl till EN tidning och sedan sitter man och klickar på ”uppdatera” i mejlen typ en gång i minuten för att se om man får svar. Se mitt förra blogginlägg om detta – och börja kontakta många fler.

2. De pitchar idéer som inte är färdiga
Ett exempel är att kontakta Driva Eget med förslaget att skriva om ”en inspirerande företagare”. Det är superbra att försöka, såklart! Problemet är: Vi har redan mängder av inspirerande företagare som vi sitter och skriver på löpande band, så det måste vara något MER än så om förslaget ska gå igenom.*

3. De pitchar idéer tidningarna gärna gör själva/gör bättre själva
Till exempel:
– En intervju med en lättkontaktad kändis som till exempel Alexander Schulman, Blondinbella eller Brolle. Redaktörerna har med all säkerhet möjlighet att ta reda på telefonnumret till dem och själva ringa upp för en intervju. Dessutom är sådana jobb så kul att man ofta inte vill lägga ut dem på en frilans. Men framförallt blir man lite irriterad för att frilansjournalisten gör det så enkelt, att personen i fråga bara tagit en kändis och försöker tjäna en hacka på denne. Som att han/hon inte ansträngt sig.

4. De pitchar idéer som inte är så heta
Några exempel på oheta idéer:
– Duktighetssyndromet (funkade 2008).
– Hitta rätt yogastil för dig (2005)
– Kom i form i vår (allmänt ohet)
– Nätdejting (200…2?)
– Alla intervjuer med kändisar (undantaget: en världskändis eller kungahuset), som inte har en vinkel eller någon sorts aktualitet.

5. De har inte läst tidningen i fråga
Vilket avslöjas genom att frilansjournalisten föreslår exempelvis en intervju med en 40-årig kvinna som bränt ut sig till en tidning som Veckorevyn där läsarna är 18-25 år och hellre vill läsa om sex och vårens trender. Se del 3 i frilansskolan här i bloggen.

6. De har en dold agenda
Då och då har jag kontaktats av personer som försöker sälja in ett träningsevent eller ett stort företag. Kanske var det verkligen en artikel de trodde på, men man misstänker ju direkt att de jobbar som frilansjournalister slash PR-agenter. Och undviker dem.

7. De pitchar idéer som är alldeles för breda
Jag kommer aldrig att glömma när jag kontaktade tidningen Leva och fick komma dit på möte. När jag pitchar min idé ”Så får du ditt drömliv” tittar chefredaktören på mig och säger: ”Okej, men det är ju i stort sett hela tidningen. Ska du skriva hela tidningen?” Rodnar förläget när jag minns händelsen, och undrar hur sjutton jag skulle ha kunnat få ner det där ämnet på 8 000 tecken. Gör inte samma misstag: Vinkla stenhårt. Hellre för smalt än för brett.

8. De skriver att de ”älskar att skriva”
Hjälp, tänker man genast som redaktör. Här är någon som kommer att leverera ett 40-sidor Word-dokument kryddat med egna reflektioner och sjukt långa citat där intervjupersonen fått tala fritt om allt från Sveriges utrikespolitik till bullbak. En annan sådan no-no-sak att skriva som frilansjournalist till en redaktör är: ”Min högsta dröm är att bli journalist”. Du ÄR redan en journalist, annars ska du inte jobba som frilans!

9. De vill skriva en krönika
Får rysningar och rodnar när jag tänker på hur jag skrev in till Metro och bifogade tre hafsigt skrivna krönikor om mitt liv som 20+ någonting tjej i Stockholm. Om hur jag gick ut och drack på krogen och dejtade killar. Eh…? När jag jobbade på Cosmopolitan droppade det in exakt likadana förslag på krönikor varenda månad. Såvida du inte är fullständigt briljant på att skriva krönikor och dessutom en färgstark person som gör något utöver det vanliga (t ex min vän Johan Deurell som skriver konstkrönikor för Bon), lägg din tid på andra artiklar och låt krönikorna komma senare.

10. De är jobbiga
Nu känner jag mig taskig som skriver detta. Men vissa frilansare kan vara lite FÖR påstridiga, och då försöker man bara undvika dem i stället för att säga något. Typ mejlar tre-fyra gånger exakt samma idéer, ringer lika mycket och överhuvudtaget känns det som att hela deras inkomst desperat hänger på mig. Man får samma känsla som när en kille är för efterhängsen: Man vill bara fly. Du behöver inte vara svårflirtad, då kommer du verkligen ingenstans, men du bör vara normal. Andra sådana no-nos är att bli sur på redaktören för att hon inte svarar på ditt mejl (hon är inte tvingad att göra det) eller att adda henne på Facebook innan ni lärt känna varandra.

* T ex: Att använda företagaren som ett case i en artikel som handlar om ett ämne, som: ”Så höjer du dina priser med nya supermetoden” + en expert + din företagare som får tala ut om hur hon/han gjorde just detta. Då har du ett helt paket, som är mycket mer attraktivt för redaktören att köpa.

Håller ni med mig, eller är jag ute och cyklar? Vad tycker ni att vi frilansare själva gör för misstag? Lämna gärna en kommentar!

Bli inte ett psycho. Foto: Istockphotos.

Dela post
Kommentarer (13)
  • Hej !
    Vilka bra tips, får mig verkligen att tänka i nya banor! det är nog lätt att hamna i dessa “fällor”, särskilt nr 4 och nummer 7..

    Jag är 21 år och börjar verkligen fatta intresse för journalistyrket, och undrar hur man går till väga för att bli frilansjournalist? Vad finns det för regler? vilka kurser bör man gå? Hur bör man vara som person?

    Kanske har du redan skrivit om detta i bloggen, kan du länka till det inlägget? :)

    Sandra

    2014-07-29 12:39

    Svara

  • Bra tips! Men jag upplever ett annat problem också och det är att det fattas tidningar/tidskrifter i Svergie som vågar sticka ut lite. Alltså skriva om sådant som går utanför dagens trender/vad de tror går hem hos massorna. Det är så otroligt slätstruket det mesta och tillför inget nytt utan är mer samma upprepningar år från år. Det gäller inte alla tidningar förstås – Driva eget är bra och inom företagande och ekonomi tror jag det är mer matnyttigt som skrivs. Men som sagt inom andra områden, t ex hälsa och häst, som jag är intresserad av bland annat, så vågar man inte riktigt sticka ut med lite mer kontroversiella åsikter eller saker som går på tvärs med “normen”.

    Är det någon annan som känner igen denna feghet? Tänker på att Sverige kanske är för litet för att vissa tidskrifter ska våga lite mer? Utomlands finns dessa tidskrifter som för fram artiklar som jag tycker har mer nyhetsvärde och är tankeväckande. Eller underskattar redaktörerna i Sverige sina läsare? Redaktionen behöver ju inte hålla med om allt i en artikel men den kan ju väcka nya tankar hos läsaren, och det är väl meningen med att läsa tidskrifter. Nästan så att man funderar på att starta en egen tidning….

    Marie

    2011-02-15 14:00

    Svara

  • Hej! Håller med! Jag förstår iofs om de har artiklar som de vet säljer, men ibland känns det som att de redan bestämt att slutsatsen i artikeln ska vara och då måste man hitta en person som säger just det. Det är otroligt kul när en redaktör i stället ger en fria händer, då blir man mycket mer peppad tycker jag att verkligen ge sig in i ämnet och leverera något fantastiskt. Plus det blir lite mer oväntat. Samtidigt kan jag förstå om en tidning som har hundratusentals läsare inte vill publicera artiklar som kan göra många läsare arga. De måste i sin tur tänka på sina kunder. Kul att du läser bloggen!/Camilla

    Redaktionens kommentar

    2011-02-15 14:00

  • Vilken superbra blogg! Jag har precis dragit igång mitt frilanseri igen efter mammaledigheten och behöver verkligen pepp och tips för att få igång frilanshjärnan igen. Tack snälla!

    Johanna

    2011-02-15 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan del 5: Öka dina chanser till försäljning radikalt

BloggI förra delen av frilansskolan beskrev jag hur man skriver en vinnande pitch. De flesta av er har nog redan provat det. Men nu kommer rådet som gör att du går från att “kanske” sälja en artikel på din pitch – till att garanterat sälja en eller flera på kort tid.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Så här följer rådet:

Du måste mejla minst tre synopsis till TIO olika tidningar under en till två veckors tid.

Alltså:

  • Mejla tio olika tidningar.
  • I varje mejl skriver du tre bra synopsis som passar tidningen, se tidigare blogginlägg hur du gör.
  • Gör detta under en till två veckor, beroende på hur snabbt du vill få in cash.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Det räcker alltså inte att kontakta en eller två tidningar. Varför? För att du nästan säkert kommer att få nej på majoriteten av idéerna (såvida du inte redan är bra på att pitcha och har inarbetade kontakter, men då gäller rådet inte dig). Därför gäller det att du har några att ta av, så att säga.

Alla idéer behöver självklart inte vara olika, du kan säkert återanvända en hel del om du mejlar tidningar som riktar sig till samma målgrupp. Eller bara skriva om dem lite så att de passar en annan tidning. Skulle två tidningar svara att de vill ha samma artikel, tja då har du ett I-landsproblem och får säga nej till den som har minst budget.

Obs! Dubbelkolla namn och tidning typ 40 gånger! Jag vet inte hur många gånger vi fick in mejl som sa “Hej Elle-redaktionen” när jag jobbade på Cosmopolitan. Sjukt men sant.

Jag vet att det låter mycket att skriva ihop så många synopsis. Men ju mer du pitchar, desto fler avslut får du. Det är ren matematik. Simple as that. Det gäller för övrigt inte bara frilansbranschen. Min syrra är säljledare på mobiloperatören Tre och hon säger alltid: “Man måste kötta samtal”. Samma sak här: Du måste kötta idéer på mejlen – massor av dem! Då kommer du att få svar, jag lovar. Räkna med en såld artikel på tio synopsis, i alla fall i början. Sen blir det var femte, och sen varannan.

Obs igen! Luras nu inte att tro att du kan skicka in vad som helst, hafsigt hopskrivet. Kvantitet måste fortfarande vara kvalitet. Det ska vara minst 30 sjukt välskrivna, rappa synopsis – annars får det vara.

Låter det för mycket? Som en läsare skrev: “Blir det inte väldigt mycket tid man lägger ner på att komma på idéer och maila tidningarna, som man inte får betalt för?”

Jo, visst tar det tid! Vilket är anledningen till att man sedan måste få upp arvodet på sina frilansjobb så att de åtminstone delvis täcker in denna tid (mer om det där med arvoden och hur man höjer dem framöver). Men jämför det med sådana bantningsdieter man läser om i kvällspressen där man börjar med en pulverdiet i två veckor för att liksom turbostarta:

Du pitchar intensivt i några veckor upp till två månader. Har du bra idéer kommer det nästan garanterat att leda till uppdrag eftersom du kontaktar så många – förutsatt att du är en bra journalist och har bra idéer förstås. De som beställer en artikel är det sedan mycket lättare att kontakta igen (eller så kontaktar de dig), så då behöver du inte alls pitcha lika mycket. Om du sedan levererar bra artiklar, vilket du såklart gör :) kommer det till slut att vara tidningarna som kontaktar dig. Du kan bara sitta på din kammare och välja och vraka.

Tro mig, det fungerar. Jag började som journalist helt utan kontakter, helt utan en aning om hur man gick tillväga när man pitchade och sålde och tog betalt. Det är alltså inte alls så att jag, som en läsare påpekade, alltid “fått” uppdrag av tidningar. Herregud, absolut inte! Jag har bara varit jäkligt envis och skickat synopsis, ständigt dessa synopsis. För andra låter det som ett hästjobb, men jag tyckte faktiskt bara att det var roligt. Just att sitta och spåna på idéer, googla runt, kolla i andra tidningar – och sedan skriva några bra mejl till tidningar jag gillade – det var halva nöjet. Självklart tycker inte alla att det är roligt, men jag tror att ger du det bara en ärlig chans så kommer du snart att tycka det med! Framförallt när du märker att det faktiskt FUNKAR och du får betalt för det.

Observera att det finns många frilansjournalister som inte har behövt sälja in sina idéer så här. Min kompis Gustaf Brickman till exempel, som också skriver för Driva Eget, har aldrig behövt pitcha. Han är däremot ett utmärkt exempel på hur det ena leder till det andra om man gör ett riktigt bra jobb. Jag tror att det började med att han skrev en artikel för Driva Eget, via kontakter, och sedan har det bara rullat på eftersom han är grym på att skriva och dessutom en väldigt trevlig person. MEN om du nu inte har några kontakter, som inte jag hade i början, så måste du skaffa dem själv. Och ett utmärkt sätt att göra det på är just att pitcha idéer.

Sen finns det såklart andra sätt att ro hem frilansuppdrag, som att nätverka eller genom att bli expert på ett område och nischa sig (även om man även då måste sälja in sig om man inte har kontakter). Jag kommer själv att skriva om nätverkandet, eftersom jag rott hem många jobb så och däribland Driva Eget, och sedan intervjua Martin Kreuger som är en grym journalist och person, och dessutom chefredaktör på Chef, om nyttan med att nischa sig. Mer om det framöver.

I nästa del kan du se fram emot: 10 misstag som frilansjournalister gör

Är detta med pitchande svårt? Lätt? Ge mig en hint om vad ni tycker i kommentarsfältet.

Tjäna pengar på att resa (får bli ett senare ämne här i bloggen – hur man säljer in researtiklar)! Här är jag på semesterresa i Italien i somras. Ständigt ute efter att tjäna en hacka ringde jag Aftonbladets reseredaktör och sålde in en artikel om ett vinslott jag åkte till. Ka-tjing!

Vill du få en påminnelse när jag skrivit en ny del i frilansskolan? Släng iväg ett mejl på camilla@driva-eget.se så sätter jag upp dig på min mejlinglista.

Dela post
Kommentarer (5)
  • När man skickar synopsis, ska man då ha en klar artikel som man bara kan skicka eller skriver man artikeln efter att en tidning sagt ja till en idé?

    Sandra

    2012-10-24 14:00

    Svara

  • Tack för dina fina tips! När du skickar in dina synopsis till olika tidningar hur långt har du då kommit med dina artiklar? Dvs är de påbörjade eller helt klara? Det kan ju hända att tidningen vill läsa din artikel direkt, är det då ok att säga att den inte ännu är klar?

    Liselotte

    2011-02-13 14:00

    Svara

  • Hej Liselotte! Tack, vad glad jag blir:) Nej, artiklarna är inte alls klara. Det är bara synopsis på typ fem meningar/styck. Idéer helt enkelt. Sen kanske tidningen vill att man ska ändra dem lite, ha en annan vinkel osv. Så jag börjar aldrig skriva förrän jag sålt in idéen. Enda undantaget var min första artikel och Italien-artikeln här ovan (där skrev jag lite under resans gång för jag var rätt säker på att någon skulle digga idéen). Sen när de okejat en artikelidé skriver de ofta när de vill ha den, kanske typ två veckor fram i tiden. DÅ kan man börja skriva. Jag brukar för övrigt lägga till i slutet av mejlet att detta bara är idéer och att de självklart gärna får modifiera dem! Lycka till!! Camilla

    Redaktionens kommentar

    2011-02-13 14:00

  • Tack för alla bra tips, gillar dem mycket. Säljer du in artiklar om allt du gör? :)

    Matte

    2011-02-13 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Lyckas som frilansjournalist, del 4: Lär dig pitcha

BloggDet finns mängder av sätt att komma på bra artikelidéer, och när du väl kommit in i “flowet” kommer du att gå runt som en enda stor idéspruta – det kan jag lova.

Men mejl från bloggläsare säger att ni vill komma vidare och veta hur man pitchar dessa idéer, så jag tänkte snacka lite om det och kan återkomma till idégenereringen igen.

Det finns en massa olika sätt att pitcha idéer, men de flesta brukar mejla in en eller flera synopsis till redaktionschefen på tidningen. Alternativt chefredaktören, det är lite olika. Jag brukar säga till folk att ringa också, men ärligt talat följer jag inte det rådet själv. Bara om personen i fråga inte svarar – då ringer jag. Dock ser jag hur min kontorskollega Erik Olkiewicz, som är en sjukt framgångsrik frilansjournalist, nästan alltid ringer. Så det verkar vara ett vinnande koncept.

Men vi tar det där med mejlen först, känns ju lite mer säkert.

___________________________________________________

Mina “pitch-mejl” är alltid uppbyggda så här:

Del 1) Ett hurtigt “hej!” och en kort mening som säger hur mycket jag tycker om tidningen i fråga. Gärna med en kort grej om att jag gillar deras senaste tema eller nya look, något lite extra alltså.

Del 2) En kort presentation av mig och vilka andra tidningar jag skrivit/skriver för. Har du inte skrivit för några innan, säg att du jobbar som frilansjournalist kort och gott. Skulle de syna bluffen får du väl säga att du skrivit för Bäverbladet (min f.d. bostadsförenings nyhetsblad, för övrigt ett konstigt namn som ger märkliga associationer).

Del 3) Kort synopsis – fem meningar var ungefär – av tre till fem artikelidéer. Varför så många? Tja, dels har du tre till fem gånger större chans att sälja in en artikel. Dels känner de sig kanske tvungna, när du nu lagt ner så mycket energi, att ta åtminstone en. Eller i alla fall svara. Viktigt att varje synopsis har en bra rubrik som direkt berättar vad artikeln handlar om. Det visar att du har koll på läget och kan hitta en bra vinkel. Dina synopsis ska vara som små miniartiklar på fem meningar, inte flummiga “tankar” som redaktören sedan ska göra något av.

___________________________________________________

Har du inte hört av dem inom en vecka kan du mejla igen och sedan ringa. Om du inte får svar efter det – satsa på en annan tidning och återkom någon månad senare med nya idéer. Håll inte på och tjata om samma idéer, hade de gillat dem hade de huggit efter två mejl och ett samtal. Redaktören är kanske konflikträdd.

“Men de svarar ju inte!”, “Det funkar ju inte!”, Det är inte så enkelt!” tänker du kanske. Nej, jag vet, det är sällan så enkelt. Så mer om det i nästa inlägg!

Dela post
Kommentarer (4)
  • Hej! Jag ramlade över det här gamla inlägget och tyckte att det var väldigt givande. Men jag har en fråga. Jag tycker nämligen att det svåraste är att sätta en bra rubrik på mailet. Vad rekommenderar du?

    Karin

    2015-05-28 16:53

    Svara

  • Fantastiks blogg följer slaviskt :) Innan du skickar dina idéer till potentiella tidningar har du kontaktat personen i fråga om du ska göra ett sånt reportage. Det är ju “enklare” om man ska skriva om något istället än om någon. Någon kanske inte ens vill ställa upp när det kommer till kritan..

    Linda

    2011-08-03 14:00

    Svara

  • Jättebra blogg! Men blir det inte väldigt mycket tid man lägger ner på att komma på idéer och maila tidningarna, som man inte får betalt för?

    Anna H

    2011-02-12 14:00

    Svara

  • Hej Anna! Jo, det är det. Men jag lovar att du får igen det. Kolla mitt senaste inlägg, del nr 5. Lycka till! kram Camilla

    Redaktionens kommentar

    2011-02-12 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan del 3: Ännu fler vinnande artikelidéer

BloggFörst och främst: Otroligt kul att så många uppskattar bloggen! Jag blev så himla peppad att jag skulle kunna sitta här och skriva hela dagarna. Så TACK från mig för alla fina mejl!

Ni andra som inte står med på min mejlinglista: släng iväg ett mejl till camilla@driva-eget.se så skickar jag en liten notis så fort jag lagt upp ett nytt blogginlägg i frilansskolan.

Som en smått irriterad läsare påpekade är det inte idéerna som är det svåra, utan att sälja in dem. Och själva ”säljet” kommer i fler blogginlägg – jag lovar. Men det många missar är att riktigt bra artikelidéer kan sälja sig själva. Då behöver man inte ringa och kränga, det räcker att skicka ett kort mejl som beskriver dem (vilket för övrigt gäller många branscher).

Med andra ord: Idéer ÄR själva säljet, åtminstone en stor del av det. Sen är det inte så att man måste sitta och komma på idéer under hela sin frilanskarriär, om man inte vill. Jag har till exempel sällan tid med det längre för att jag får fasta uppdrag från mina uppdragsgivare. Men det får jag enbart för att jag i början var aktiv och kom med egna idéer. Det är en kickstart, kan man säga, som sedan leder till trogna kunder där de kontaktar dig i stället för tvärt om.

Sen kommer här fortsättningen på hur man kommer på bra artikelidéer (se tidigare inlägg här nedan för punkt 1-3):

4. STUDERA TIDNINGEN SOM DU VILL SKRIVA FÖR
Låter kanske självklart. Men när jag jobbade som redaktör på Cosmopolitan kom det ofta in mejl från folk som man undrade om de faktiskt hade läst tidningen. För det första är detta alltså en försiktighetsåtgärd: Du vill inte pitcha en idé som bara inte passar in. T ex: Att pitcha en idé om en krönika i en tidning som inte har krönikor, eller en om en framgångsrik elitidrottare i en tidning som mest bara skriver om mode och skönhet.

För det andra får du väldigt mycket idéer av att läsa tidningen i fråga. Det sätter igång tankebanorna när du ser vad för typ av artiklar de har och vad du kan skriva som saknas men ändå passar in. Några saker som du kan spana efter:

– Vilka ”avdelningar” har tidningen? Som ni säkert vet har alla tidningar olika vinjetter/avdelningar. Driva Eget har till exempel alltid ett stort tema, följt av avdelningar som: Dina pengar, Din skatt, Din start, Ditt liv och så vidare (kolla längst upp i hörnet så ser du vad vinjetterna är). När du ser avdelningarna blir det lättare att komma på idéer som passar in just här. Dessutom kan du, när du mejlar chefredaktören/redaktionschefen med dina artikelidéer, specificera vilken avdelning de skulle gå in under. Det framstår både påläst och proffsigt. Jag brukar alltid lista mina idéer under tidningens avdelningar när jag hör av mig till en tidning. I ett mejl kan det, efter intro och sådant, se ut så här:

Ditt liv: Så får du tillbaka drivet när det känns tufft (avdelningen/artikelidéen)
Artikeln skulle handla om ett vanligt problem hos småföretagare: Att man en dag tappar det fantastiska driv man hade i början bla bla bla bla osv osv (här följer synopsisen, men mer om det i kommande delar).

– Vilka delar kan de tänka sig lägga ut på frilans? Till exempel gör de ofta plocksidor, frågespalter och fasta avdelningar själva (behöver inte ALLTID vara så, men risken är stor). Anders Andersson gör till exempel alltid avdelningen ”Dina pengar” själv, och läser man flera nummer av tidningen ser man att frilansjournalisten Anna-Karin Florén alltid gör alla ”Din start”. Kvar finns då några avdelningar där varierande namn dyker upp. Då kan du dra slutsatsen att du har en chans att få in en artikel just där, därför bör du fokusera på att komma på artikelidéer som passar där.

– Vad har de skrivit om i de tre senaste numrena, på just de avdelningar som de verkar lägga ut på frilans? Biblioteket brukar ha gamla kopior av tidningarna om du inte har dem själv. Läser du rubrikerna på dessa artiklar bildar du dig snabbt en uppfattning om vad som redan har gjorts och vilken stil på artikelidéer som söks.

Vad tycker ni själva om detta? Det vill säga när det gäller att komma på bra, säljande artikelidéer?

Dela post
Kommentarer (5)
  • Jag har ett tips när det gäller hur man vet att artikeln inte redan skrivits. Åtminstone i mitt hemlän kan man via länsbibliotekets hemsida använda olika elektroniska söksidor för artiklar, exempelvis Retriever. Ibland räcker det att logga in med lånekortsnumret hemifrån för att få utnyttja tjänsten. Ibland krävs det att du går till biblioteket.

    Nystartat frilansförsök

    2012-11-16 14:00

    Svara

  • Jag är kreativ och har massor av idéer. Men när det gäller mode och skönhet är jag helt borttappad. Det som intresserar mig är undersökande journalistik och jag har tidigare skrivit debattartiklar och deltagit i radiodebatter (men aldrig jobbat som frilansjournalist). Min fråga är: är det främst dagstidningar som skulle nappa på mina idéer? Det känns som om det lutar åt det hållet? Har du något tips, kanske du vet en passande tidning? Jag har studerat Medie- och kommunikationsvetenskap i fyra år vid högskola/universitet. Jag är inte en renodlad journalist, men jag är i gränslandet så att säga. Jag har viljan och kreativiteten, frågan är bara: var och hur ska jag börja?

    Tack för en bra blogg!

    Mvh/Anna Gustavsson

    2012-09-06 14:00

    Svara

  • Tack så mycket för svaret Camilla! :) Nu har jag snart min F-skattsedel. Känner mig så peppad! :)

    Alexandra

    2011-02-17 14:00

    Svara

  • Hej! Tack för en mycket inspirerande frilansskola!Det jag funderar över är hur man kommer igång rent praktiskt.Många menar att man måste ha en F-skattsedel innan man kontaktar en tidning, men vågar man skaffa en sådan innan man ens vet om man har någon chans och möjlighet att faktiskt få använda den? Denna fråga sitter jag och klurar på och den hindrar mig från att komma igång.

    Alexandra

    2011-02-11 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 7/2017 – bara i papperstidningen:

TEMA: Väx utan att anställa
* Smarta samarbeten ger bättre affärer
* Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dagens skratt

BloggEtt mejl från en av mina bloggläsare kom…

“Du skriver med energi och gott humör – och det är ju det viktigaste. Men om du eventuellt skulle vilja ha hjälp med korrläsning för att slippa missöden som “följetång” (i stället för “följetong”) och “i två dagar satt jag uppe hela nätterna” (i stället för “i två dygn satt jag ..” alt. “två hela nätter satt jag uppe”) så har du en bra rödpenna här! Hör bara av dig i så fall.”

Jag tycker att detta mejl är jättefint! Snällt och dessutom ett utomordentligt bra sätt att sälja in sina tjänster på. Själv får jag helt uppenbart jobba på min stavning…

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan del 2: Så kommer du på vinnande artikelidéer

BloggDet har strömmat in mejl från härliga frilansare som vill veta mer om hur man säljer sina artiklar. Vad glad jag blir! Här kommer därför del nummer 2.

Som jag skrev sist räcker det inte att kontakta tidningarna genom att fråga om de behöver skrivarhjälp. Nej, du behöver ge dem några riktigt bra artikelidéer som de bara inte kan motstå. Hur kommer man då på dessa? Det finns självklart massor av sätt, och jag säger inte att mina är de bästa. Men de har funkat för mig, därför delar jag med mig av dem här:

1. LETA AKTUELL FORSKNING
Jag vet inte hur många gånger jag har googlat “new research relationships”, “new research career”, “new research travel”, “top trends 2011 travel”, “trends small business 2011″ osv osv. Det går också att hitta massor genom utländska tidningar, som ofta är några månader före oss i Sverige. Det låter nästan löjligt, men det ger många idéer om vad som är aktuellt just nu inom olika ämnen. Förslagsvis de ämnen just du är intresserad av. I mitt fall har det varit just relationer, karriär, företagande och resor jag har skrivit om, och genom att hitta vad som är hett just inom dessa områden kan jag hitta stoff till mina artiklar.

Men det räcker inte att bara skriva om själva trenden: Du måste vrida till trenden ytterligare. Till exempel: Du hittar ny forskning som säger att allt fler arbetsgivare använder sig av “speed Interviewing” (som speed-dejting fast det är arbetssökande som blir intervjuade av ett företag). Det i sig är en bra artikel, men ännu bättre blir den om du dessutom kan få en karriärcoach och en arbetssökande att ställa upp till artikeln. Helst någon som stolt säger “jag fick jobb genom speed-interviewing”. Då har du plötsligt a) en ny trend b) en expert som bekräftar trenden och c) ett case.

Dessa tre element är tillsammans en unik sammansättning som en tidning som typ Shortcut, Civilekonomen, Chef osv borde vara intresserade av – såvida de inte skrivit om den. Självklart måste du anpassa artikeln till tidningen i fråga. Till exempel bör du fokusera på chefens roll i speed interviewing om du kontaktar Chef, och civilekonomens roll om du kontaktar Civilekonomen.

2. INSPIRERAS AV NYA BÖCKER
Alla förlag har kataloger som visar deras utbud för våren, sommaren och hösten, som ligger på deras hemsidor. Kolla in dessa och se om du hittar några trender även här. Kommer fler ut med böcker om lycka? Om pizza? Om ledarskap? Om…döden? Och sedan: Kan man se trenden på andra ställen i vardagen, till exempel i form av tv-program? Även på tv-kanalernas hemsida brukar man kunna se vad nästa säsongs tv-program ska handla om. Applicera samma tänk som ovan, det vill säga ta trenden och lägg till ytterligare några bitar: ett case, en expert osv. Eller hitta ett case från böckerna och tv-programmen. Till exempel, säg att det kommer en bok om en kvinna som överlevt en svår sjukdom. Då kan du kontakta henne, fråga om du kan få skriva hennes historia, och sedan kontakta tidningar som kan vara intresserade av att skriva om den. Gärna tillsammans med en ruta där en expert inom området (typ läkare) uttalar sig. Även där har du två element som tillsammans blir mer unika.

3. INSPIRERAS AV DIN OMGIVNING
Som journalist bör man ju som du säkert redan vet inte skriva om sin familj eller folk man känner – helt enkelt för att man ska vara objektiv. Däremot kan man alltid inspireras av dem – och sedan använda sina idéer och intervjua andra. Jag har många gånger inspirerats av mina vänner till artiklar i tjejtidningar, och nu när jag skriver om företagande så inspireras jag av vad som händer i mina kollegors värld. Därför: Fråga dig själv vad dina kompisar, bekanta och familj har gjort eller gör? Kanske i samband med en expert eller rådande trend.

Slut för idag, skriver mer sätt att komma på idéer snart! Efter det följer: hur man säljer in sin idé, skriver ett vinnande synopsis, hur man sticker ut i mängden, hur/om man ska nischa sig osv.

PS! Missa inte min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela post
Kommentarer (6)
  • Hej Camilla!

    Ursäkta att jag kommenterar ett inlägg som du skrivit så långt tillbaka i tiden. Din blogg är verkligen jättebra och jag har fått hur många tips som helst som inspirerar mig att fortsätta skriva! Går ofta tillbaka och läser igen, så då kommer nya frågor… Hur gör du när du pitchar en idé om någon du känner? Berättar du att det är din vän/mamma etc? Fick ett råd en gång att inte skriva om dem man känner, men är det verkligen så att man inte får det, att det är “tabu” i tidningsvärlden? Tänker mig då lite enklare ämnen, inte granskande reportage…

    Tack för en bra blogg!

    Maria

    2012-11-19 14:00

    Svara

  • Hej Maria! Jag skulle inte sälja in artiklar om min familj idag, och vill nog inte tipsa om det heller. Trots allt har det gått nästan två år sedan jag startade bloggen och tycker lite annorlunda om vissa grejer. Däremot kan man alltid inspireras av andra i sin familj eller närhet, och på så sätt spinna vidare på olika ämnen. Gräva där man står, helt enkelt, men sen hitta personer som man inte känner att intervjua. Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2013-01-07 14:00

  • En till fråga.

    Hur vet jag om en tiding redan har skrivit om en artikel idé som jag har?

    Em

    2012-07-25 14:00

    Svara

  • Hej Camilla,

    Jag undrar om du har något tips på hur jag blir organiserad med alla tidningar och artikel idéer, vilken ide som ska till vilken tidning osv?

    Och kanske har du något bra förslag på hur jag kommer igång, jag är så driven men det verkar jätte svårt för mig att bara komma igång.

    Tack för en bra blogg

    Em

    2012-07-25 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter