Linnea Elfing fick bättre lönsamhet.

Ökade omsättningen med 30 procent

Samuel Karlsson

Publicerades: 19 september, 2018

Efter att ha ökat omsättningen på sin frisörsalong med 30 procent har Linnea utvecklat ett koncept som hjälper andra att öka sin omsättning – i snitt med 10 500 i månaden per heltidsanställd. Här är hennes bästa råd för ökad lönsamhet.

Linnea Elfving hade drivit salongen Självfallet i Örnsköldsvik i fem år när hon började mäta nyckeltal. Bland annat beläggningsgrad, hur ofta de lyckades få en kund att boka in en ny tid innan de lämnade salongen, och hur många extra behandlingar och produkter de sålde. Det visade det sig vara ett bra drag.
– Det blev ganska snabbt stor skillnad. På ett år ökade vi omsättningenmed 30 procent.

Linnea bestämde sig för att lära sig Excel – via filmer på Youtube. Snart hade hon byggt ett system där hon kunde fylla i uppgifter och få ut pdf-rapporter. Hon lät andra frisörer testa det – och så föddes företaget Bara Bättre, som erbjuder ett ledarskapskoncept för högre lönsamhet.
– Att fokusera på sin ekonomi i företaget är viktigt för att kunna ge sin personal en trygg anställning, dessutom behöver du gå med vinst för att få en buffert så att du kan utvecklas, säger Linnea.

Fler betalande kunder

Idag har Bara Bättre fler och fler betalande kunder, som alla får tillgång till ett webbaserat system där personalen kan fylla i både hårda siffror och se sin utveckling, och mjuka delar som veckans framgång och utmaning.
– Salongerna som använder konceptet har ökat sin omsättning rejält, i snitt med 10 500 kronor i månaden per heltidsanställd, utan att de jobbat fler timmar.

Nu har civilekonomen Sara Eriksson klivit in som delägare och VD i företaget. Linnea ser flera möjligheter för konceptet att växa.
– Vi riktar oss till frisörer i första hand, men alla tjänstebranscher har samma problem – och i alla länder, så vi skulle till och med kunna växa utanför Sveriges gränser.

Linneas 6 råd för att bli en bättre ledare

  1. Mät nyckeltal
    Det ger dig koll på hur det går för verksamheten, gör det lätt att analysera vad som fungerar och vad som kan bli bättre – och gör dig motiverad att jobba hårdare.
    – Tänk dig att du är ute och joggar och använder en app som Runkeeper. Då springer du automatiskt lite fortare för du vill se vilket kilometertempo du har hållit. Det är samma sak här.
  2. Sätt tydliga mål
    … och tillsammans med personalen. Följ upp hur det går löpande, reflektera över resultatet och analysera vad som kan förbättras.
  3. Lyssna på din personal
    Bjud in dem på korta, regelbundna samtal. Ställ öppna frågor, som inte bara går att svara ja eller nej på.
    – Jag har en kvart varje eller varannan vecka där jag sitter och tittar igenom resultaten med var och en i min personal. Personalen känner sig delaktig om man lyssnar på dem.
  4. Låt personalen få del av företagets ekonomi
    Visa vad som kan förbättras och hur personalen kan bidra.
    – Jag tycker det är jätteviktigt att alla i personalen känner sig delaktiga i salongens utveckling, förstår ekonomin och har en medvetenhet. Många chefer är dåliga på att visa siffrorna. Man måste inte visa allt, men i alla fall vad man jobbat in och hur mycket man ökat och lyfta om man blivit bättre tillsammans. Då blir man som anställd stolt och vill fortsätta jobba hårt.
  5. Fira segrar
    Lyft fram när det gått bra och jubla över er själva och ert resultat. Både stora och små segrar, och stora och små firanden.
  6. Fånga problem i sin linda
    Märker du att någon är stressad eller det finns en konflikt så ta tag i det direkt, innan det hinner växa sig stort.

Av Ebba Arnborg