Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gör tittarna till köpare i din webbshop!

5 november, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hela 97,5 procent av alla som besöker en webbshop köper ... ingenting! Att bara satsa på mer marknadsföring är inte rätt väg. Tänk så här i stället, så ökar du konverteringen.

Få köp i din webbshop? Bara 2,5 procent av alla besökare i en webbshop handlar, om man ser till det globala snittet. En vanlig lösning på problemet är att öka marknadsföringen. Men i stället för att betala mer för fler besökare bör du jobba på att öka andelen köp, påpekar Karl Lillrud. Han är grundare av
Maneer, vars tjänst hjälpt över 3 000 företag att öka sina konverteringar (det vill säga köp) och har även själv drivit e-handel i många år.

– Många skjuter med hagelbrakare hela tiden och vill bara få trafik till sajten. Men det räcker inte att många klickat på annon-
serna. Den relevanta frågan är inte hur många vi når ut till, utan hur många som blir betalande kunder, säger han.

Rätt målgrupp till din webbshop


Rikta din marknadsföring och se till att dina besökare är rätt målgrupp och intresserade av dina produkter. Analysera din statistik från till exempel Google analytics på djupet. Ofta kan du då upptäcka att trafiken kommer från fel land eller någon icke relevant källa, enligt Karl. Men, påpekar han, det räcker inte att bara nå ut till potentiella kunder. Du måste även förstå varför vissa köper och andra vissa väljer att lämna butiken.

– Är de inte redo att köpa här och nu finns det en anledning. De kanske inte behöver något, inte har råd, måste gå ut med hunden eller är på en fysisk plats där de inte vill ta upp sitt kreditkort. Så hur kan jag möta kunden vid rätt tillfälle? Det går att analysera fram. Om du avsätter en del av din marknadsföringsbudget för att säkerställa att du når rätt grupp och för att minska läckor där trafiken sipprar ut kommer du att se en ökad konvertering.

Jämför dina befintliga kunder med besökare som inte handlat, då kan du dra slutsatser om vad som skilde sig åt. När du lär känna dina kunder och förstår hur de tänker i köpögonblicket kan du upptäcka vad som behöver korrigeras.

Rätt anpassat


Som exempel lyfter Karl en webbshop för skejtutrustning. De hade designat sajten utifrån sina tilltänkta kunder, men tänkte inte på att många av dem var i en ålder då de inte handlade själva. De fick in ett stort antal besökare som kollade runt och sedan skickade en länk till sin förälder.

– Men föräldern gick in och möttes av en approach som inte skapade det förtroende som en vuxen vill ha när man ska dela med sig av sina heliga kortuppgifter. Även om sajten kanske ska vara designad som ett häftigt magasin ska kundvagnen kännas säker och trygg, här finns inget skäl att ha en häftig upplevelse.

I slutändan handlar det om att göra det lätt för konsumenten att köpa. Hela 70 procent av de kunder som lagt något i en varukorg lämnar den.

– Den största anledningen är att du har en för långsam sajt – så allt som gör din sajt snabbare är välinvesterade pengar. Ha inte för mycket info och ta bort alla formulärfält som du inte måste ha svar på för att leverera ordern. Allt som du kan skrapa bort kommer öka konverteringen. Ha inte för många steg, för kundvagnar uppdelade på flera sidor kan man räkna med att tappa tio procent av kunderna för varje ny sida, säger Karl.

Det faktiska priset


En annan viktig aspekt för lämnade kundvagnar är fraktkostnader som besökaren inte hade räknat med.

– Erbjud gärna fri frakt så att när någon ser ett pris är det vad kunden faktiskt ska betala. Er relation ska baseras på ärlig kommunikation. Är du sanningsenlig kommer du att lyckas bra. Tänk på att missnöjda kunder blir en långsiktig förlustaffär eftersom de berättar för väldigt många fler än en nöjd kund, säger Karl.

Men, kanske är hela tänket med en kundvagn helt fel, funderar han, en onödig spegling av den fysiska butiken som inte tar till vara på webbens möjligheter? Amazon har ”one click shopping” – så fort du klickar ”köp” så köper du verkligen och behöver varken kundvagn eller beställningsförfarande. Köper du ytterligare något inom en viss tid skickas varorna tillsammans. Något som nu kan dyka upp som möjlighet för fler eftersom Amazon nyligen förlorade sitt patent på lösningen, berättar Karl.

– Många använder kundvagnen som en önskelista för att samla på sig varor och måste sedan sitta och klicka på delete-
knappen före köp. Det skapar en negativ känsla mentalt. Varför har vi inte tänkt mer kreativt? Vi behöver kundvagnen 2.0!

Det gäller också att få kunderna att vilja komma tillbaka och handla igen, så ge bästa möjliga kundservice och vårda relationen även efter köp.

– Utnyttjar du godkännandet att ha kontakt med kunden fel har du bränt det. Du måste förstå vem kunden är och skicka personliga rekommendationer. Framtidens
e-handel handlar om att kunderna ska känna att du stöttar dem, inte pushar.

Av: Ebba Arnborg

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.