Frilansskolan 46: Lär av historietidningarna – och sälj mer!

Camilla Björkman

Publicerades: 6 april, 2013

Historietidningarna är i mina ögon de absolut bästa tidningarna att studera för att komma på kreativa vinklar och bra krokar att hänga upp sitt ämne på. Jag menar inte att man ska skriva och sälja in saker till just dem, utan bara inspireras av hur de jobbar – och applicera det på sin egen nisch.

Dessutom är de mästare på att göra snygga ”paket” av varje artikel. De publicerar inte bara en brödtext rakt av utan sätter ihop ett paket av text, rutor, tidslinjer, sidoknäck och allt möjligt annat underbart till ett kul reportage. Varje artikel är som en godispåse med den perfekta mixen plockgodis.

Kort sagt, man har allt att lära av historietidningarna – de borde användas som studiematerial i utbildningen för journalister.

I veckan damp senaste numret av tidningen Allt om Historia ner i min brevlåda. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att illustrera hur man kan använda sig av deras strategi för att sälja mer.
LÄRDOM 1: Kreativa artikelserier gör dig mer lönsam

Exemplet: I Allt om Historia hittar jag artikelserien ”Historiens värsta epidemier”, som är en av flera historiska serier de har kört genom åren. I en liten ruta listar de sju epidemier som ingår i artikelserien: Pest, kolera, spetälska, tuberkolos osv. I detta nummer har turen kommit till smittkoppor, och frilansjournalisten Magnus Västerbro skriver en rafflande artikel om denna vidriga epidemi.

Därför tjänar du på det: Det säger sig kanske självt, men det finns tre fördelar med att sälja in artikelserier. Dels har du en trygghet i att du har ett gäng uppdrag som trillar in. Dels sparar du en massa säljtid, som du kan lägga på att skriva eller sälja in andra saker. Du får ofta kämpa precis lika mycket med att sälja in en liten notis som med att sälja in värsta stora temat – men du tjänar betydligt mer på det sista. Slutligen tar det dig kortare tid att skriva återkommande uppdrag, eftersom du har ett fast format att följa. Det i sig höjer din timpenning.

Så gör du: Som med allt sälj är det lättare att sälja in en sak till en tidning du redan skriver eller har skrivit för. Så varför inte ringa upp en redaktör du jobbar med och föreslå en artikelserie om ett ämne? Eller mejla, om du hatar att ringa. Studera tidningen ordentligt och fundera på vilka serier som passar in i mixen. Jag har till exempel sålt in starta eget-skolor till två olika tidningar. Och här nedan är ett säljtest jag skrev som en av delarna i artikelserien ”Driva Egets säljskola”. Men det kan förstås också vara nyhetsrelaterade artikelserier.

Driva Eget nr 6/2011. Test av mig.
LÄRDOM 2: Roliga vinklar fångar redaktörens uppmärksamhet

Exemplet: I Allt om Historia skriver skribenten Björn Lundberg om ”7 rättegångar som skakat världen”. Överlag är historietidningarna fantastiska på att hitta på roliga sådana listor, och denne Björn Lundberg måste vara Sveriges främsta proffs på saken. När jag intervjuade folk till min bok Skriv, sälj och bli lönsam – så lyckas du som frilansskribent (kommer ut på Liber i maj) ringde jag upp honom och frågade hur han kom på alla dessa listor. Det visade sig då att han skrivit en hel bok om detta: 100 historiska listor – från de kortaste krigen till de galnaste kungarna.

Därför tjänar du på det: De flesta frilansjournalister säljer in intervjuer eller reportage. En kreativ lista sticker verkligen ut i mängden.

Så gör du: Tänk nischat och udda. Min favorit är Björn Lundbergs artikel ”10 legendariska kroppsdelar” i Allt om Historia. Men du kan inspireras av många andra tidningar, till exempel brukar vetenskapstidningarna eller hundtidningarna brukar vara bra på att göra liknande sådana här listor. Allt som du kan lägga in orden galnaste, märkligaste, sjukaste, farligaste eller dyraste brukar vara bra. På sajten varldenshaftigaste.se finns hur mycket härlig inspiration som helst.
LÄRDOM 3: En aktuell krok gör din artikelidé lättare att sälja

Exemplet: Det är lätt att tro att historietidningarna bara skriver om saker som hände för tusentals år sedan, men de har nästan alltid en aktuell vinkel eller en annorlunda ingång som plötsligt gör ett gammalt ämne superhett. Ta detta stora tema i Världens Historia som handlar om Kon Tiki-expeditionen. Den ägde rum på 40-talet och är med andra ord riktigt gammal skåpmat, men ämnet har blivit hett igen och med den nya, norska storfilmen om expeditionen som går på bio just nu.

Därför tjänar du på det: Alla redaktörer älskar nya vinklar som känns aktuella och heta just i detta nu. Du kommer att sälja mycket mer med en aktuell krok på din artikel.

Så gör du: Antingen tar du det gamla ämnet du redan har tänkt ut och försöker hitta en aktuell krok att ta avstamp i, som till exempel en ny film eller en ny bok. Eller så utgår du från den aktuella kroken, till exempel filmen eller boken, och säljer in en artikel om ämnet. Till exempel kan du nu spana in bokförlagens (t ex HÄR och HÄR) och hitta massor av uppslag till artiklar som är heta i sommar. Börja redan nu!
Q&A: ”Är det jag som ansvarar för att ordna bilder?”
Svar: Du ska aldrig själv betala för bilder. Däremot kan det vara upp till dig att ordna fram bilderna, till exempel via Wikipedia (har en del gratisbilder) eller bildbanker som tidningarna har avtal med (be om inloggning). Men det beror på artikeln. Är det till exempel en lista på kändisarnas mest udda dieter till en kvällstidning, ja då kan de kanske fixa bilderna själva. Men tänk igenom bilderna innan du säljer in något och kom ihåg att det tar tid att leta bilder.

Lycka till!

PS: Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar den här bloggen? Mejla mig här.

Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).