The Buppa Brand

Theres Grann tog över varumärket The Buppa Brand.

Företagare i blodet

Hon tog över sitt drömvarumärke

Som barn kallades hon ”Buppa” så Therese föll direkt för barnprylarna med samma namn. Och när varumärket Buppa plötsligt var till salu, i exakt rätt läge i livet, fanns bara ett val.

Therese Grann, från Löddeköpinge, kallades ”Buppa” av sina föräldrar som liten. När hon själv fick barn fick hon nys om ett varumärke med samma namn som sålde barnprodukter.
– Då var det bara ”wow”, om jag en dag skulle haft ett företag själv skulle det ju vara detta. Det var fina grejer så jag blev kund och började följa dem i sociala medier, säger hon.

Så i februari förra året dök det upp en annons från The Buppa Brand, som är företagets officiella namn, i Therese Facebookflöde. Varumärket var till salu.
– Det fanns inte så mycket annat val än att slå till.

Att driva eget hade alltid varit en möjlig plan för Therese.

– Jag är uppvuxen i en företagarfamilj så det finns i blodet, att jag vill kunna påverka och styra min vardag själv. Fast jag hade inga planer på babybranschen, men det är inte alltid man väljer själv var man hamnar.

Lägligt erbjudande från The Buppa Brand

Köperbjudandet kom väldigt lägligt. Therese var i slutet av sin mammaledighet och hade precis fått reda på att det inte skulle bli något av med ett annat jobb hon hade haft på gång.
– Då öppnade sig andra dörrar. Det var ”meant to be” kändes det som, det kunde inte passat in bättre.

Therese svarade på annonsen på Facebook, träffade ägaren och skrev avtal. I köpet ingick varumärket, design på åkpåsar, en domänadress, kundregister, leverantörskontakt och sociala medier. Däremot ingick inga fysiska produkter så Therese började med att ta fram nya åkpåsar, och att se till att synas mot kunder.

Sedan tog hon kontakt med återförsäljare. Där dök en problematik upp eftersom butikerna förknippade varumärket med den tidigare ägaren. Inte minst då hon också hette Therese.
– Jag tänkte innan att det kunde vara en fördel att vi hade samma förnamn men det blev istället en tröskel, för det var lätt för dem att blanda ihop oss. De hade redan en relation med förra ägaren och när den kanske inte är så positiv är det något som man får jobba med.

Nya utmaningar

Såväl att driva bolag som att arbeta med produktutveckling och försäljning var nytt för Therese, där fanns det inget försprång jämfört med att starta från början. Men visst fanns det fördelar med att ta över ett varumärke.

– Det allra första steget var gjort. Buppa var ett litet namn på marknaden som återförsäljare och kunder kände till. Så jag behövde inte ta det över den allra första tröskeln, hela den resan slapp jag.

Idag går affärerna bra, Therese driver företaget vid sidan av ett annat jobb.
– Det går framåt och växer för varje dag och det är superroligt. Tanken är att jag inom en relativt snar framtid ska kunna syssla med detta på heltid. Jag får positiva reaktioner, från såväl nya som tidigare kunder. Många som kände till Buppa innan tycker att det är jätteroligt att det är tillbaks och levande igen.

Av: Ebba Arnborg


Nyhetsbrev

ANNONS