Therese Lindgren

Gör business som influencer som Therese Lindgren. Foto: Karl Nordlund

Behöver du en affärsidé 2018?

25 superheta affärsidéer att starta i år

Är du redo att starta eget under 2018? Vi har listan med 25 affärsidéer som du kan hugga tag i direkt.

  1. Låt föräldrar äta med barnpassning

    Hur många småbarnsföräldrar finns det inte som gärna vill fortsätta gå på restaurang men inte har barnvakt? Fixa biffen åt dem! Vem blir först att både servera god mat och en lugn stund för föräldrarna medan kidsen får barnvakt och leka fritt på samma ställe? Det är dessutom högst inne att skapa upplevelser för sina gäster.

  2. Tänk tech

    Teknikbranschen kommer prestera bäst nästa år. Det säger investmentbanken Natixis som undersökt hur investerare ser på marknaden 2018. När konsultfirman listar tekniktrenderna för nästa år står artificiell intelligens (AI) i topp. AI är brett men kan användas till analyser, processer och förbättrade användarupplevelser. 

  3. Satsa på hälsa- och sjukvård

    När Natixis tittar vidare på tillväxtmarknader för 2018 ligger hälso- och sjukvården näst högst. Här kan det alltså vara läge att etablera sig. Få inspiration av intervjun med Krys Josefin Landgård på sidan 20. Hon har fler idéer för hälso- och sjukvården.

  4. Konsult inom din nisch

    Vilken är din expertis? Träning, hälsa, ekonomi, organisationsutveckling, utbildning? Se om du kan hitta möjliga kunder inom din nisch där du kan jobba som konsult. Och om det redan finns en rad konsulter inom ditt område – se efter hur du kan sticka ut och göra saker annorlunda.

  5. Starta vägkrog med hälsofokus

    När kommer snabbmatskedjan längs vägarna som inte bara erbjuder flottiga strips, svettiga hamburgare och plastleksaker i barnlådorna? Med dagens hälsomedvetenhet kan säkert folk betala lite extra för att få variation när det kommer till snabbmat i bilen.

  6. Hjälp företag efter #metoo

    I höstas drabbades hela landet – och världen – av #metoo. Kvinnors berättelser om fruktansvärda upplevelser på olika typer av arbetsplatser. Här finns en hel del jobb att göra. Om du sitter på rätt kompetens för att hjälpa företag komma tillrätta med sina problem har du arbete framför dig.

  7. Skapa nya sätt att pendla

    Elcykeln tippades bli Årets julklapp 2017 och suget efter att rulla på el  växer hela tiden. Förra året lanserades också elmopeden Vessla som kan vara framtidens fordon för pendlare. Det säljs cirka 30 miljoner mopeder i världen årligen. I Sverige drygt 13 000, men bara 150 eldrivna, enligt Aftonbladet. Här finns det en ny marknad. Läs mer på sidan 50.

  8. Ta vara på matsvinnet

    I Sverige slänger vi 74 kilo mat per person och år. Men förändring ska ske! I alla fall om vi får tro alla företag som skapar appar, speciella matbutiker och restauranger som tar sig an vårt svenska matsvinn. Men det finns plats för fler. ”Den största utmaningen för oss är att det finns för mycket matsvinn. Vi vet knappt vad vi ska göra av allt bröd och andra varor som vi får in”, säger Filip Lundin, vd och grundare av Sopköket, till Dagens Industri.

  9. Gör business som influencer

    Har du en stor följarskara i sociala medier? Haka på trenden som Isabella Löwengrip och Youtube-
    profilen Therese Lindgren redan startat – bygg upp ett bolag kring din nisch. Det behöver inte handla om skönhet som nämnda exempel, utan kan lika gärna handla om odling, mode eller ekonomi.

  10. Producera digitala annonser

    2017 var året då digitala annonser gick om tv-reklamen. Annonsörer lade alltså mer pengar på digitala annonser än traditionell tv. Enligt techsajten Recode köptes det digitala annonser för 209 miljarder dollar globalt. Det spås bara bli mer – så se till att vara den som levererar rätt typ av annonser till kunderna. 

  11. Utforska ”bodyhacking”

    Förra året opererade omvärldsanalytikern Göran Adlén in ett chip under armen. Med det kan han både registrera sig på gymmet och gå igenom tunnelbanespärren. Han blev därmed en early adopter av ”bodyhacking”. Med chipet slipper du kort, passerbrickor och hundra olika lösenord. ”Det är helt ofarligt, och på sikt kommer det att bli en stor boom kring bodyhacking”, säger Adlén till tidningen Sälj!

    Kanske är du rätt person att hjälpa folk förenkla sina liv med bodyhacking? 

  12. Nyttja fördelarna som liten

    När trendanalytikern Göran Adlén spanar för framtiden ser han småföretagen som vinnare: ” De stora jättarnas tid är förbi, vinnarna är de små företagen som kan jobba mer möjlighetsorienterat. En del företag, som mindre sparbanker, har redan uppfattat att människor vill träffa personalen, till skillnad från den stora banken som inte vill umgås med kunden längre”, säger han till tidningen Sälj! Här kan du alltså dra fördelar som liten. Utgå från det i din affärsidé.

  13. Visa kunderna er produktion

    Kunder vill påverka vad som finns i sortimentet, hur och var det tillverkas och hur det ska transporteras och förpackas. Det ser Visma Retail och tidningen Market i en trendspaning för kommande fem år. Ett företag som redan jobbar så är Everlane, som säljer kläder på nätet. De redovisar exempelvis vad varje led i produktionen kostar. Hur kan du redovisa?

  14. Dela vidare

    Delningsekonomi har vi nämnt i tidigare trendrapporter. Här finns fortfarande mer att göra. Vilka nya områden och delar av livet kan vi konsumenter tänka oss att dela?

  15. Låt kunden designa själv

    Kunder vill välja själva – även på detaljnivå. Gör business av detta och låt kunderna skräddarsy sin egen produkt eller tjänst. Om du inte besitter all kunskap själv för att få kunden helt nöjd så skapa flexibilitet genom att knyta bra underleverantör till dig.

  16. Utforska 3D

    Med rätt och ny teknik kan du skapa unika varor – som med 3D-printing. Blicka ut över landsgränserna och se vad som gjorts på annat håll. Hos Dylan’s Candy Bar på Manhattan kan du som kund till exempel göra ditt eget godis. Välj färg, form och smak! Vem tar detta till Sverige?

  17. Gör butiken till en upplevelse

    När e-handeln ständigt växer (tillväxttakten ligger på i snitt 20 procent per år), måste du med fysisk butik fortsätta vara på tårna. Ge kunderna en upplevelse! Om de har masat sig ur soffan och släppt mobilen gäller det att belöna dem som klivit in genom butiksdörren. Hur gör du det på bästa sätt? Så att de köper, kommer igen och rekommenderar! 

  18. Hjälp företag med utsläppen

    Den 1 januari fick Sverige för första gången en klimatlagstiftning. Ett av målen är att Sverige senast 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser. Konkret innebär det att utsläppen av växthusgaser ska vara minst
    85 procent lägre år 2045 än utsläppen år 1990. Här gäller det för många företag att bidra. Kan du hjälpa företag med det?

  19. Använd storytelling rätt

    Oavsett vilken affärsidé du satsar på är 2018 året då du verkligen kan berätta ditt företags story på ett nytt sätt – eller hjälpa andra att göra det. Vinnare är de som tar vara på VR-teknik, video och att skapa liveevents för sina kunder och följare, spår tidningen Entreprenuer. Du som kan filma, redigera och dokumentera – grattis! Här finns pengar att tjäna.

  20. Leverera till industrin 

    2018 fortsätter industrins investeringar att öka enligt industriföretagen, Statistiska centralbyråns prognos för 2018 är på 70,1 miljarder. Detta är ett gott tecken för alla underleverantörer inom industrin – eller för dig som vill in i detta segment.

  21. Skippa alkoholen

    Om dryck är din nästa business bör du tänka alkoholfritt. Trenden syns ute på barerna i form av alkoholfri sprit och så kallade Adult Drinks. Alkoholfritt toppar också matkommunikationsbyrån Food & Friends senaste lista. 

  22. Erbjud ”mat i mat”

    Food & Friends lyfter också fram hållbarhet som fortsatt mattrend och utvecklingen kring ätbara förpackningar går framåt. Frankrike gick förra året i bräschen med en lag som från 2020 kräver att alla engångsbestick är biologiskt nedbrytbara. I Indien har den ätbara skeden lanserats och nu tas konceptet vidare genom att servera ”mat i mat”, till exempel en fruktsallad i ett urgröpt ananasskal och rätter som serveras i olika typer av ätbara wraps. Bra sätt att minska svinnet!

  23. Foka på solokvistar

    Singelhushållen förväntas öka i antal, enligt rapport från Euromonitor. 2030 kommer det vara den vanligaste formen av boendetyp. Här finns redan företag som satsat på målgruppen. Vad sägs om den japanska trenden med ”The Solo Wedding”? Singlar kör bröllopspaket för att inte missa bröllopsmagin. 

  24. Bli bundis med roboten

    Hur mycket du än gillar andra människor måste du börja bekanta dig med robotar som utför fler och fler uppgifter för både kunder och företag. Och kanske är det just en robot som ska bli din allra tajtaste kollega? Hen som du kan göra pengar på? 

  25.  Franchise

    Varför uppfinna hjulet när det redan finns? Du som bara vill kasta dig ut i entreprenörsvärlden 2018 men fortfarande saknar rätt idé: Kolla vilka befintliga verksamheter som du går igång på! Det finns flera kedjor som bara väntar på nya franchisetagare. Taco, yoga eller sälja hus – vad passar dig bäst?

    Läs mer om franchise här

AV: Maja-Stina Skarstedt


ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS