<![CDATA[]]>

Så motiverar du dina anställda till att gilla jobbet

Camilla Björkman

Publicerades: 10 januari, 2012

Skapa en tydlig målbild och kommunicera den på rätt sätt till dina anställda. Så lyckas du som småföretagare hålla din personal motiverad, menar ledarskapscoachen Catharina Sjögren och visar här hur du gör.

Alla småföretagare vet hur ovärderlig personalen är för företaget. Men att motivera dem till att tycka att jobbet är roligt och utvecklande är inte alltid så lätt.

Catharina Sjögren

Catharina Sjögren

– Men det är när vi är motiverade som vi är engagerade, och då är vi mer effektiva och presterar bättre. Det blir en positiv kedja, säger livs- & karriärcoachen Catharina Sjögren med företaget CoachEffect.

Så hur går man till väga? Steg ett är att skapa en tydlig målbild över vad det är ni i företaget ska göra:

– Alla ska känna målbilden och tydligt dras till den som en magnet, säger Catharina Sjögren.

Bryt sedan upp det målet i flera mindre delar. Mätbara steg som ni kan följa upp. Det gäller också att ta fram mål tillsammans med varje person, så att alla har ett eget personligt mål. Annars är det lätt att man jobbar på mot ett mål man inte känner någon delaktighet i.

– Varje person ska ha ett mål som triggar just honom eller henne.

Sen gäller det att kommunicera målbilden till gruppen. Var tydlig och rak – och diskutera den sedan med personalen så att alla har samma bild av vad du säger.

Men för att målen ska ha effekt måste de följas upp, menar Catharina Sjögren.

– Följ upp de mätbara delmålen och fira att ni har nått dem. Om det är med en kickoff eller med en fika beror på vad ni har uppnått. Då blir man bekräftad som medarbetare, vilket i sig skapar mer motivation.

Hon tipsar också om att ha målet synligt i vardagen, till exempel skrivet på en whiteboard eller på skärmsläckaren. Men också genom att diskutera målbilden på regelbundna veckomöten.

Catharina Sjögren tipsar även om att använda den så kallade GROW-modellen för varje medarbetare. Den går ut på att du får medarbetaren att sätta mål (goal), ser nuläget (reality), hittar sina möjligheter (opportunities) och slutligen har viljan och motivationen att göra det (will).

Till exempel:

Goal: Jag vill göra det här, det är mitt mål.
Reality: Okej, hur ser det ut på det här området idag? Var befinner jag mig nu?
Opportunities: Hur skulle jag kunna nå dit jag vill?
Will: Hur hittar jag viljan att nå dit? Vad krävs av mig för att jag ska nå dit?
– Att skapa en målbild och jobba mot den kan man även göra som egenföretagare. Det är lika viktigt för att hålla sig själv motiverad, avslutar Catharina Sjögren.

Artikel uppdaterad: 2016-10-27