Så hanterar du besvärliga medarbetare

Så hanterar du besvärliga medarbetare

Finns den Negativa, Manipulatören eller Smitaren på ditt företag? Här ger ledarskapsexperten tips på hur man hanterar besvärliga medarbetare.

Driva Egets ledarskapsexpert Malin Trossing påminner om att ingen chef är född till att hantera besvärliga beteenden hos sina medarbetare. Men med kunskap och träning kan man bli bra på det. Här ger Malin råd mer om hur du kan agera.

Så hanterar du besvärliga medarbetare

GR Diciembre 8

”Nej, det är ingen bra idé. Vi fortsätter göra som vi alltid har gjort” sa den Negativa med bestämd röst och Glidaren suckade ”Jag är upptagen då så jag kan tyvärr inte hjälpa till. Men annars hade jag ju självklart gjort det”. Manipulatören kände att var dags för lite övertalning och sa med len röst ”Ni som är så kompetenta, det här ordnar ni enkelt tillsammans. Vi vill ju visa de andra att vi är bättre än dem, eller hur”

Alla medarbetare har självklart rätt att ha en dålig dag då och då. Men när du sitter där, öga mot öga med den Negative eller Smitaren så är det lätt att glömma bort att det inte finns några besvärliga människor, det finns bara besvärligt beteende. Medarbetare som uppträder besvärligt alltid, i alla lägen är ett problem. Ett problem som du som chef måste komma till rätta med. Både för kollegornas och för företagets skull.

När du som chef, eller kollega, jobbar med en Manipulatör eller en Smitare så blir vi alla mer eller mindre irriterad på dem och tror att de gör det för att vara elaka. Men när man tittar närmare på olika besvärliga beteenden så grundar de sig ofta på en stor osäkerhet hos personen tex. i bristande självkänsla eller ett stort kontrollbehov. När du blir som mest irriterad på dem så kan det vara bra att påminna dig om att det egentligen är en väldigt osäker och liten person som du har framför dig, även om det inte alltid ser ut så.

Det finns flera olika saker som du kan göra respektive undvika, beroende på vilket besvärligt beteende som du har att göra med. I boken Jäkla människa! (av Mattias Lundberg och Anders Wahlberg) listas elva olika beteendetyper, varför de agerar som de gör och hur du kan hantera dem bättre.

En Manipulatör måste du ge tydliga ramar och gränser för vad som är okey och inte. Men argumentera aldrig utifrån känslor med en Manipulatör, utgå alltid från fakta. Har du med en Glidare att göra så låt inte personen välja arbetsuppgifter och var noga med att följa upp hur arbetet går.

Den Negative är ofta en svårare nöt att knäcka eftersom den negativa attityden ofta funnits med länge och blivit en del av personligheten. Men att avkräva en tydlig motivation när personen säger nej är viktigt.

Två generella tips som du alltid kan ta till när du skall hantera besvärliga beteenden hos dina medarbetare är för det första att alltid visa personen att du ser och vet om vad personen gör. Sätta strålkastaren på beteendet och öppet visa att det inte är okey att tex. smita undan eller vara överdrivet negativ. För det andra så skall du alltid dokumentera situationerna som uppstår. Vi glömmer snabbt vad som egentligen hände och då står ord mot ord, speciellt om du har med tex. Manipulatörerna att göra.

Kom ihåg att ingen chef är född till att hantera besvärliga beteenden. Men med kunskap och träning kan alla chefer bli bra på det.

Dare to practice!
/Malin Trossing


Nyhetsbrev