<![CDATA[Kan man anställa när man har enskild firma? Foto: Getty Images]]>

"Kan jag anställa min fru i företaget?"

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 30 augusti, 2017

Våra experter svarar på läsarnas frågor om företagande. Nu kan du läsa det senaste svaret som handlar om du kan anställa någon när du har enskild firma. 

OBS: Artikeln har uppdaterats

Vi fick en fråga från Jason som driver en enskild firma och erbjuder IT-konsulttjänster. Han vill inte längre utföra uppdragen själv, utan vill anställa sin fru för att utföra dem i stället. Han vill  betala henne lön.  Och undrar nu om det lagligt att göra så eller om han måste jag jobba själv också?

LÄS OCKSÅ: Välj rätt bolagsform

Helena Robertsson är Skattexpert på EY och svarar på Driva Egets läsares frågor om skatter. Här reder hon ut vad som gäller för Jason.

En enskild firma kan ha anställda. När du anställer första gången ska du registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket. Du kan läsa mer om det på verksamt.se

Enligt Skatteverket  finns det inget uttalat i socialavgiftslagen om vad som gäller när någon i enskild näringsverksamhet betalar ersättning för arbete till sin egen make eller maka. På skatteområdet finns det ett generellt avdragsförbud för lön eller annan ersättning som någon betalar ut till sin make. Sådan inkomst ska då inte heller tas upp till beskattning hos den mottagande maken (60 kap. 3 § IL).

Det innebär för den mottagande maken att ersättningen inte heller blir pensionsgrundande. Det är bara ersättningar och inkomster som ger rätt till förmåner från socialförsäkringen som kan vara underlag för socialavgifter. Det innebär i sin tur att den som ger ut ersättning till sin make inte ska betala arbetsgivaravgifter på ersättningen.

LÄS OCKSÅ: Mer information på Skatteverkets hemsida 

En lösning kan vara att ni tillsammans startar ett handelsbolag (HB), som är en vanlig bolagsform om två eller flera vill starta ett företag tillsammans.

För att starta ett handelsbolag ska ni skicka in en anmälan om att registrera bolaget. Bolaget får genom registreringen sitt namn och organisationsnummer. Ett handelsbolag måste registreras hos Bolagsverket och då blir bolagets namn skyddat i det län där företaget är registrerat.

Ni kan läsa vidare på Skatteverkets hemsida för mer information om hur du registrerar ert bolag. När ert handelsbolag har registrerats kan ni ansöka om godkännande för F-skatt, momsregistrering och arbetsgivarregistrering.

Ni lämnar er anmälan antingen via Skatteverkets e-tjänst Ansöka om F-skatt på verksamt.se eller genom att fylla i och skicka in blanketten ”Företagsregistrering”. Slutligen, ett handelsbolag som bedriver försäljning av varor och tjänster måste oftast vara registrerat för moms. Momsen ska redovisas månadsvis eller årsvis i en separat momsdeklaration.

LÅS OCKSÅ: Fler svar från våra experter