Bristande mod – stort problem hos chefer

Bristande mod – stort problem hos chefer

Driva Egets ledarskapsexpert Malin Trossing om hur det ofta inte är kunskapen kring att leda som är det faktiska problemet för chefer.

Många läser ledarskapskrönikor och går ledarskapsutbildningar, i hopp om att lära sig hur man blir en riktigt bra chef. Driva Egets ledarskapsexpert tycker att det ofta inte är bristande kunskap som är problemet. Läs hela hennes inlägg här.

Bristande mod – stort problem hos chefer

Det är många som läser ledarskapskrönikor och går ledarskapsutbildningar, i hopp om att lära sig hur man blir en riktigt bra chef. Men jag vill påstå att för de flesta är det inte kunskapen som är problemet. 

Det är den 28 januari 1986 och vi befinner oss på Kennedy Space Center i Florida. Vädret är lite kallare än vanligt och den amerikanska rymdfärjan Challenger skall precis lyfta. Men något går fel och direkt efter uppskjutningen exploderar hela rymdfärjan. Utredningen visade att olyckan berodde på en packning som inte var tillräckligt elastisk på grund av det kalla vädret. Gaser läckte ut och brände hål på de externa bränsletankarna som antändes. Alla sju i besättningen omkom.

17 år senare var det dags igen, rymdfärjan Columbia havererade och förintades precis före landning, på grund av en bit isolering på bränsletanken som lossnat under uppskjutningen och skadat värmeskyddet på ena vingen.

Bristande mod hos chefer är ett stort problem i många företag i dag och så även på NASA. Vid båda olyckorna var ingenjörerna väl medvetna om problemen men ingen av deras chefer vågade lyssna och agera. Till och med NASA´s officiella rapport anger bristande mod hos mellancheferna som grundorsak till de båda katastroferna.

Bristande mod hos chefer är inget nytt problem, redan år 1628 sjönk regalskeppet Vasa just på grund av det.

När man byggde skepp som regalskeppet Vasa så genomförde man stabilitetstester för att säkerställa att skeppen inte skulle sjunka. Man lät 30 man stå längs ena långsidan på skeppet och sedan springa över till den andra sidan. Redan efter tre vändor fick testerna avbrytas eftersom Vasa höll på att kantra.

Riskerna med att sjösätta Vasa var med andra ord kända för konstruktörerna, men eftersom Kung Gustav II Adolf så gärna ville ha med henne i sjökriget med Polen så var det ingen ansvarig som vågade framföra budskapet tydligt nog till kungen. Och katastrofen var ett faktum och många dog.

Det är många som läser ledarskapskrönikor och går ledarskapsutbildningar, i hopp om att lära sig hur man blir en riktigt bra chef. Men jag vill påstå att för de flesta är det inte kunskapen som är problemet. Många vet i teorin hur man skall göra när en medarbetare underpresterar eller om det finns konflikter som behöver hanteras i arbetsgruppen.

Problemet för många chefer är istället att de inte har modet att faktiskt göra allt det där som de vet att de borde göra; som att ta det där jobbiga samtalet eller ge den ärliga kritik som behövs för att komma vidare. Det jag vill att du skall ta med dig från den här delen i Ledarskapsskolan är vikten av att som ledare vara modig och våga agera. Du kan ha all kunskap i världen, men om du inte vågar använda den och göra det som behövs i ditt företag, så blir du ändå ingen bra ledare.

Dare to do!

/Malin Trossing


ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS