<![CDATA[]]>

Missade upphandlingar kostar småföretagare miljarder

Ebba Arnborg

Publicerades: 3 mars, 2015

Varje år sker offentliga upphandlingar för 600 miljarder kronor i Sverige. Men endast 12 procent av Sveriges småföretag försökte få del av kakan förra året. Regeringen vill få fler att delta i upphandlingar. Men Småföretagarnas riksförbund kräver enklare regler.

”Vad sägs om att ge småföretagen möjlighet att kunna öka omsättningen med 600 miljarder kronor?” den frågan ställer Leif Svensson, förbundsordförande för Småföretagarnas riksförbund i ett nytt debattinlägg.

Han syftar på värdet av de offentliga upphandlingar som görs i Sverige varje år och det faktum att bara 12 procent av Sveriges småföretag deltog i upphandlingar förra året enligt siffror från Tillväxtverket.

– En sjuklönedag hit eller dit är bra, men en kaka värd 600 miljarder kronor är bättre. I motsats till andra initiativ är det också en åtgärd som inte kostar något – tjänsterna ska ändå upphandlas. Upphandlande myndigheter kommer tvärtom att tjäna på det i form av tillgång till innovativa och pigga småföretagares idéer och kompetens, skriver Leif Svensson.

Att det krävs en politik som driver på det strategiska arbetet med upphandling, håller civilminister Ardalan Shekarabi (S) och regionrådet i Skåne Amela Hodzic (S) med om, vilket framgår i ett nytt debattinlägg de skrivit på Di Debatt.

De lyfter fram att regeringens arbetar med att ta fram en nationell upphandlingsstrategi. En nytillsatt utredning ska se över hur man kan ställa krav på arbetsmiljö och villkor enligt kollektivavtal i upphandlingar.

I Region Skåne går man steget längre och öppnar nu för ett samarbete med offentlig sektor, näringsliv, idéburen sektor, akademi samt fackliga organisationer. Man arbetar med innovationsupphandling, vilket innebär att beställaren definierar ett behov där verksamhetsutveckling står i centrum, berättar Ardalan Shekarabi och Amela Hodzic:

– Det är ofta små och medelstora företag som utvecklar innovativa lösningar vilket innebär att innovationsupphandling inte enbart bidrar till nya lösningar utan även till en ökad mångfald av aktörer på marknaden, skriver de.

Men det Leif Svensson kräver är främst förenklade regler. Han menar att just regler kring offentlig upphandling ligger högt på listan när småföretag anger de största hindren för tillväxt.

– Med 100-tals regler och skallkrav har småföretagen varken tid, ork eller kunskap att lägga resurser på ett ”kanske”. Vi måste anpassa LOU (Lagen om offentlig upphandling) så att den passar alla företag – inte bara de med muskler nog att riva en mur av byråkrati, skriver han.

I nästa nummer av Driva Eget skriver vi om hur du kan gå samman med andra småföretagare, vilket kan ge muskler när du vill vinna en upphandling. Prenumerera här så kommer den hem i brevlådan.

LÄS OCKSÅ: Så vinner du en upphandling

och: Så vinner du en upphandling – med samarbete