Elsa Bernadotte är en av mesgrundarna till Karma. Foto: Teemu Paananen.

”Våra pengar var på väg att ta slut”

Samuel Karlsson

Publicerades: 12 september, 2018

Matsvinnsappen Karma har vuxit snabbt och lanseras nu utomlands. Men vägen dit har inte varit spikrak.
– Vårt misstag var att vi inte direkt testade appen gentemot den målgrupp vi tänkte skulle använda den, säger Elsa Bernadotte.

Berättat för: Caroline Engvall

I september 2015 startade jag och mina medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Mattis Larsson och Ludvig Berling vårt bolag Karma, där kunder kan köpa bra mat som har blivit över från restauranger. Vår ursprungliga idé var dock något helt annat än vad Karma är idag. Kortfattat ville vi bygga en intelligent shoppingassistent till telefonen.

Vi fick positiv respons direkt från investerare och lyckades ta in vår första såddfinansieringsrunda från ängelinvesterare som förstod vår vision och den potential som fanns i tjänsten. Även om vi till slut gjorde en så kallad pivot från ursprungsidén och ändrade oss till dagens affärsmodell var det detta som blev startskottet och början på Karmas resa.

Att bygga något själv från grunden hade länge varit en dröm och att göra någonting med så kallad ”high risk high reward” kändes spännande. Men tidigt under vår entreprenörsresa begick vi ett stort misstag: vi väntade för länge med att testa vår idé på den tilltänkta målgruppen.

En tuff insikt

När vi under våren 2016 lanserade en beta-version av Karma visade det sig att vår målgrupp inte var lika aktiv i appen som vi hade trott. Vi hade byggt en tjänst som attraherade väldigt många och gjorde därmed det klassiska misstaget att försöka nå alla, när vi kanske borde riktat oss mot en mer specifik målgrupp.

Det var en tuff insikt, eftersom det låg många timmars hårt arbete bakom produkten. Våra pengar var nära på att ta slut, så pressen var stor. Jag och mina medgrundare var då tvungna att vara ärliga mot oss själva och varandra om situationen. Hade vi byggt något som marknaden ville ha? Löste vi något problem? Var vi passionerade över vår produkt?

Det satt djupt inne, men vi erkände till slut inför oss själva att svaren på frågorna var nej. Vi bestämde oss då för att se på situationen med nya ögon, glömma alla förväntningar vi byggt upp på den tidigare produkten och våga gå tillbaka till ruta ett.

Dags att tänka om

Om vi kunde göra vad vi ville, vad skulle vi göra då? Kunde vi använda det vi redan hade byggt till något som löste ett riktigt problem och till någonting som kändes meningsfullt?

Ur dessa frågeställningar växte Karma-appen och idén om att använda teknik för att minska matsvinnet fram.

Därefter gick det fort. På mindre än två veckor ändrade vi inriktning internt, fick igenom den bland investerarna, byggde om produkten och anslöt tre restauranger som vi testade nya modellen på. Det fungerade!

Av misstagsprocessen lärde vi oss någonting bra som idag är en styrka i vårt team: Nu arbetar vi med korta sprintar och testar allt mot slutanvändaren under arbetets gång.

Jag lärde mig att ärlighet och att våga tänka om när det är tufft är viktigt för att komma framåt när man har fastnat. Det är jobbigt och obekvämt i stunden, men det kan vara det minst smärtsamma på lång sikt. Den här tiden lärde mig även att hårt arbete inte är synonymt med att jobba smart. Om man däremot jobbar både hårt och smart kan det ge stor effekt.  

Grundläggande principer

Idag försöker jag leva efter våra grundläggande principer på Karma, varav två favoriter är ”customer obsession” och ”focus, execute, then improve”. Den förstnämnda står för att värdet skapas och slutar hos kunden. Den sistnämnda att som entreprenör är tempot är a och o. 

För det mesta har man varken tid eller resurser att skapa perfektion direkt. För oss har det handlat om att testa ett koncept med minsta möjliga prototyp för att komma vidare – att lära sig snabbt. Perfektion får komma över tid i stället.

Idag inser jag att vårt misstag var en viktig del av resan som lärde oss att bli bättre, både som entreprenörer och som team. För att växa behövs växtvärk, så generellt sett är motgångar ofta någonting positivt så länge man tar ansvar för sin del samt reflekterar kring varför det skedde och vad man ska göra annorlunda nästa gång.

Har man en bra process för att vända misstag till maximalt lärande kan det vara oerhört utvecklande och leda till snabb förbättring.”

Sålde första företaget

Namn: Elsa Bernadotte. Ålder: 29 år.

Karriär: Co-Founder och COO för Karma. Innan Karma grundade hon bolaget Pop Fruits, som hon sålde 2016.

Bor: Stockholm.