Brudmarknaden

Brudmarknaden är ett nätverk för tjejer.

De anordnar den digitala Brudmarknaden

Tjejer stöttar tjejer

Småföretagarna Ida och Karin har dragit igång Brudmarknaden där kvinnliga kreatörer ställer ut produkter under en gemensam hashtagg vid specifika helger. Tanken är att skapa ett marknadstorg och lyfta varandra.

Brudmarknaden är en ”onlinemarknad” för kvinnliga kreatörer, som ställer ut sina produkter och erbjudanden genom att tagga dem med hastaggen#brudmarknaden på Instagram vid specifika helger, och då även blir publicerade på Instagramkontot ”Brudmarknaden”.

Bakom konceptet står Ida Mennerholm Vastersson, som driver Fröken Disa www.frokendisa.se och jobbar heltid som Grafisk formgivare och Karin Boström som driver eget som illustratör på Sötpotatis www.sötpotatis.se.

– Vi träffades faktiskt online, och kallar varandra cyber-kollegor eftersom jag bor nere i Varberg och Karin uppe i Stockholm. Eftersom vi båda driver våra företag över Instagram med webbshop så var ju Instagram det självklara valet för Brudmarknaden, berättar Ida.

Idén fick Ida när hon blivit nekad plats på fysiska marknader eftersom det redan var fullt.

– I samma veva såg jag en tjej på Instagram som promotade att hon körde samma rabatter i sin webbshop som de gjorde på en annan fysisk designmarknad, eftersom hon bodde för långt bort och inte hade möjlighet att ta sig dit. Samtidigt började det närma sig internationella kvinnodagen, och då började det slå idégnistor hos mig.

Kreatörer välkomna till brudmarknaden

Företagare, designer, hobbypysslare och kreatörer är alla välkomna att ställa ut och sälja. Förutsatt att man är seriös, inte säljer varor eller tjänster som kränkande, stötande eller olagliga, och har trygga betalningsalternativ för sina kunder.

– Vi vill stärka brudar, kvinnor, tjejer i deras företagande – men vi välkomnar givetvis icke-binära eller övriga som känner sig hemma i våra hoods.

Tanken är att skapa ett marknadstorg där kunder kan hitta personliga och svenskproducerade produkter. Men också att lyfta varandra.

– Vi utställare hittar andra småföretagare att nätverka med och inspireras av. Jag vill inte att vi ska se varandra som konkurrenter utan online-kollegor, som tillsammans hjälper varandra framåt. Tillsammans blir vi starkare och får en större och bredare räckvidd. Jag tror att brudmarknaden är ett perfekt ställe att testa sina små företagarvingar på.

Det hela började väldigt spontant och har växt allt eftersom, berättar Ida och avslöjar att framtidsdrömmen vore en riktigt stor webbshop med alla småföretagare.

– Men det kräver lite större ekonomiska insatser, affärssystem och nog en hel del programmering bakom för att få allt att funka och där är vi verkligen inte än.

Fysiskt marknad på sikt

På sikt skulle de också vilja anordna fysiska marknader runt om i Sverige, kombinerat med nätverksträffar med föreläsningar, inspiration och mingel.

– Men vi är alla småföretagare, så för att det skulle kunna bli verklighet måste kostnaden för eventet hamna på vettiga summor, så att alla våra kvinnliga kreatörer har råd att delta.

Karin och Ida har inte gjort någon uppföljning bland utställarna om de sålt mer, eller ökat antal kunder eller följare.

– Men eftersom vi nu för tredje gången kör brudmarknaden och de flesta fortsätter att haka på så ger det dem något. Om vi ser till oss själva, så har det inte bara gett ökad försäljning och ökat följarantal på Sociala medier – det har också gett oss ett helt otroligt kvinnligt-företagar-nätverk att hänga i. Så många fina ord och härligt pepp som flödar bland våra utställare är helt galet underbart att se! Det värmer våra hjärtan, och får oss att fortsätta.

Fakta om brudmarknaden:

Nästa brudmarknad är den 26-28 oktober, läs mer på <www.brudmarknaden.se>.


Nyhetsbrev