<![CDATA[Vinn poäng på sociala medier. Foto: Getty Images]]>

Så lockar du besökare till din webbshop

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 1 augusti, 2017

Din sajt är uppe, produkterna inlagda, logistiken på plats och betallösning vald. Nu fattas bara en sak – kunder. Här är två smarta sätt att locka in dem!

Annonser, bilder på dina produkter, ”50 procent rabatt” i stora bokstäver och länkar till din sida. Nej, så vinner du inte kunder via sociala medier.

För varje gång du bjuder på mervärde i sociala medier vinner du en poäng. Varje gång du bara säljer förlorar du tio, det menar Joakim Malmberg, digital strateg och produktionschef på Salgado Kommunikation.

– Tänk på att du inte slåss om utrymmet i första hand med dina konkurrenter, utan med bästa kompisar, familj och idoler. Ju mindre du säljer, desto större chans att du når ut med ditt budskap. Att engagera och interagera är a och o, säger han.

Är det Facebook du tänkt satsa på sätter dessutom deras algoritmer betyg (så kallad edge rank) på dig, baserat på hur många följare du har och hur många som kommenterar och gillar. Ju högre betyg desto fler får se dina inlägg.

– Gör som Facebook vill så kommer du att ha störst framgång. Spela med algoritmen. Väljer du att bara annonsera, i traditionell mening, kommer du inte att bedömas som relevant och det kommer att kosta mer. Billigast är att annonsera mot dem som gillar din sida och deras vänner. Så bygg en följarskara som du kan marknadsföra dig mot, och som dessutom har garden nere.

För att öka din räckvidd på Facebook är det bättre med inlägg utan länk till din sida. Skriv spännande fakta, posta en snygg bild – och satsa på video.

– Både för att rörligt material syns och skapar engagemang men också för att de sociala medier som erbjuder videoformat prioriterar dessa just nu.

Tänk i en flerstegsraket: Först bygger du upp ett intresse och hög edge rank, sedan säljer du.

– Det finns ingen quick-fix. Säg att vi ska kränga lägenheter i nyproduktion. Då bygger vi ett intresse under några veckor. Vi delar snygga bilder på lägenheter, ber folk tipsa någon som vill bo där, berättar att snart är det säljstart. Vi får igång en informationsbuzz – sedan kommer inlägget som ska locka klick.

Men när man väl ska sälja då? Vilken typ av annonser ska man satsa på?

– Den absolut största fördelen med digital marknadsföring är att allt går att mäta. Testa flera kombinationer av text och bild och skjut brett initialt för att sedan fokusera på de målgrupper som svarar bäst mot ditt uppsatta mål.

Lyckas du få människor som ser annonsen att gilla och kommentera, så kommer den också att gå bättre ekonomiskt.

– En vit bild med röd text där det står ”50  procent rabatt” tänker man kanske är ett klassiskt säljande budskap. Men i sociala medier, där man främst är för att ha kul, tenderar man att bara scrolla förbi den typen av innehåll. Så om man i sina budskap anspelar på identitet i stället för information har man större chans att nå ut.

Ha inte bilder på bara din produkt, utan sätt den i sitt sammanhang och gärna med glada människor – folk gillar folk, råder Joakim. Ett annat knep är att använda nya annonsformat.

– Vid lansering av ett nytt format kan man räkna med att algoritmer prioriterar detta och ger mycket buzz för pengarna.