google

Hamna högt i Google. Foto: Getty Images

Hamna högt i Google

Så hittar du rätt sökord för just dig

För att nå ut på webben gäller det att hamna högt i Google-sökningar, och då behöver du att veta vad folk söker på. Här är några goda råd och smarta verktyg som hjälper dig hitta rätt sökord. 

Att hamna högt upp i sökresultatet när dina potentiella kunder googlar på sådant som du kan hjälpa till med kan ge dig affärer. Så det kan vara värt att lägga lite tid på att sökordsoptimera din sajt.

Välj först vilka sökord du ska satsa på att optimera din sajt för. Sedan gäller det att skapa innehåll utifrån detta, där du använder orden i rubrik, sidtitel och text. Läs mer här!

Men, vilka ord ska du då satsa på?

6 råd för att hitta rätt sökord

  1. Utgå från kundens perspektiv
    Vad exakt är det du erbjuder dina kunder? Vad skulle någon skriva in i sökfältet när de letar efter det som du erbjuder?
  2. Kolla sökvolym och konkurrens
    Se till att välja ord som tillräckligt många söker efter (som har hög sökvolym). Se upp så att inte de översta 10 träffarna är välkända, stora företag – då är det troligtvis svårt att försöka konkurrera på just det sökordet.
  3. Tänk specifikt
    Hellre ”koreansk mat i Örebro” än ”mat” eller ”restaurang” och hellre ”resa till Spanien” än ”information om Spanien”. Samtidigt skulle ”10 tips – det här ska du packa i BB-väskan” kunna vara en bra sökordsfras om du driver webbutik med bebisprylar.
  4. Överväg specifikationer – och verb
    Vill du nå folk som redan bestämt sig för att köpa din typ av produkter så kan bra ord vara produktnamn, kategorier, leverantörer – och kanske även artikelnummer och olika specifikationer. Verb som ”köpa” eller ”handla” har oftast färre sökningar men de som söker är å andra sidan mer köpbenägna. Till exempel: ”äta koreanskt” eller ”köpa resa till Spanien”.
  5. Tänk lokalt
    Har du till exempel en fysisk butik eller ett visst område som du verkar i kan orten eller området vara bra sökord att synas på.
  6. Sökfraserna kan vara frågor
    Många sökningar görs idag som frågor, till exempel ”hur hittar jag rätt sökord till min sajt” eller ”Vad är sökmotoroptimering?”.

…och 6 verktyg som hjälper dig

 Googles Sökordsplaneraren
Kräver ett AdWords-konto men du behöver inte annonsera för att använda tjänsten. Se antalet sökningar på olika ord, få en uppskattning på hur hög konkurrensen är och hur mycket det skulle kunna kosta per klick att annonsera på AdWords med sökordet. Dessutom får du förslag på andra sökord som skulle kunna passa dig.
Läs mer här!

Google Trends
Se hur många som sökt efter ett sökord eller sökordsfras över tid – och jämför olika ord och fraser mot varandra för att se vilka som är populärast. Listar även populära sökningar just nu.
Läs mer här!

Ubersuggest
Få mängder av förslag på sökord som liknar de du överväger och info om hur många som söker på varje ord och hur stor konkurrensen är. (Glöm inte ändra land till Sverige när du söker.)
Läs mer här!

KWfinder
Se hur många som söker efter ett sökord idag och över tid och hur svårt det uppskattas vara att ranka högt för ordet. Du får även en lista med förslag på liknande sökord med samma info om dem och kan se vilka sajter som rankar högst för ordet just nu. Du får göra ett fåtal gratissökningar per dygn och kan betala för att söka mer. Liknande tjänst är Long Tail Pro och keywordtool.io.
Läs mer här!

Ahrefs
Se vilka sökord dina konkurrenter hamnar högt upp för på Google och hur mycket trafik det ger dem. Du kan få tips på vilka ord du själv borde satsa på. Betaltjänst.
Läs mer här!

Google Analytics
Glöm inte att granska statistiken för din sajt, genom till exempel Google analytics, för att se hur trafiken kommer till din sida och om du kan hitta ord som ger bra trafik redan idag.
Läs mer här!

Av Ebba Arnborg


Nyhetsbrev

ANNONS