<![CDATA[Så undviker du att nyhetsbrevet hamnar i papperskorgen. Foto: Getty Images]]>

Så undviker du att nyhetsbrevet åker i papperskorgen

Ebba Arnborg

Publicerades: 24 april, 2017

Idétorka? Här ger copywritern sina bästa tips för att få prenumeranten att klicka på dina epostutskick.

Att skicka nyhetsbrev är ett smart sätt att nå dina kunder. Flera undersökningar visar att det är ett effektivare sätt att nå målgruppen och att det konverterar bättre än andra kanaler.

En småföretagare som har haft nytta av nyhetsbrev är Louise Stigell. Hon är frilanscopywriter och digital strateg, tidigare start-up entreprenör och numera bloggentreprenör, som hjälper småföretagare kommunicera effektivare med sina kunder online.

– “Nytta” är en grov underdrift. Jag hade inte kunnat driva min blogg som ett företag utan en mailstrategi. Tack vare min maillista har jag vetat vad mina läsare vill läsa mer om i bloggen, och vilka produkter de helst vill att jag skapar. Uppemot 80 procent av all försäljning jag gjort online kan härledas till mailutskick. Och jag hade inte haft den nära relation jag har med min målgrupp om det inte varit för att jag skickar mail till dem varje vecka, säger hon.

Louise räknar upp flera förklaringar till varför mail fungerar så bra: Dina mottagare aktivt gått med på att ta emot dem, de känner redan till dig och du har redan till viss del deras uppmärksamhet. Du äger kontakten med dina mailprenumeranter, ingen annan kan strypa räckvidden till din lista eller bestämma vilka som ska se vad.

– I de flesta fall så tror jag absolut att email har en självklar plats i en småföretagares marknadsföringsstrategi.

6 tips på innehåll i ditt mail

1. Personliga berättelser
Berätta en personlig historia, något som påverkat dig, gett dig en insikt eller lärt dig något nytt. Eller något vardagligt, konstigt och roligt.

– Det här är i min erfarenhet det mest omtyckta och efterfrågade innehållet i ett brev. Vi vill veta vem det är som skickar mail till oss och vi vill lära känna människorna bakom ett företag. Att få mail från ett anonymt varumärke är sällan särskilt engagerande om det inte är en produkt vi är jätteinvesterade i eller det är fyllt av attraktiva erbjudanden. Jag tror att småföretagare har allt att vinna på att våga vara mer personliga och ha en person som avsändare.

2. Länkar till andra
Företagare måste bli bättre på att länka generöst till andra och inte bara prata om sig själva och sitt eget innehåll menar Louise.

– Det du eventuellt förlorar i trafik genom att länka till andra vinner du tillbaka i förtroende från dina kunder och uppskattning från de vars innehåll du lyfter fram.

3. Exklusivt innehåll
Skapa innehåll som bara dina mailprenumeranter får ta del av. Kanske ett recept, en guide, en video eller en gratisresurs som de kan ladda ner. Eller bakom-kulisserna-material, sneak peaks på nya produkter, möjlighet att förboka eller vara med och påverka beslut i företaget.

– Den här punkten är jätteviktig. Ingen vill ge sin mailadress i utbyte mot att få en massa utskick som ändå inte ger något utöver det man redan kan hitta på företagets hemsida eller sociala kanaler. Att vara mailprenumerant ska kännas som att ha en närmare relation med företaget, och ska innebära fördelar som kunden annars missat.

4. Tips och råd
Bjud på kunskap, inspiration och erfarenheter som dina läsare har nytta av i vardagen. Ju mer konkret, desto bättre.

– Om mailet i övrigt innehåller “jag-centrerad” information från företaget och produkterbjudanden så måste det bäddas in i något mer som bara är osjälviskt och generöst.

5. Frågor och feedback
Bjud in till dialog. Ställ frågor och be om feedback – hur kan du bli bättre, vad vill kunderna ha mer av, vilka utmaningar har de i sin vardag? Säg att de gärna få svara på mailet med sina funderingar.

– Att ha en direktkanal till din kund och inte utnyttja det är slöseri. Feedback från dina läsare gör att du kan göra ditt jobb ännu bättre. Att vara tillgänglig och lyhörd kan vara den avgörande skillnaden mellan dig och en konkurrent.

6. Övningar eller utmaningar
Den här innehållsformen passar kanske framförallt dig som är coach eller liknande. En konkret övning blir ett ytterligare värde för mottagarna enligt Louise.

– Det visar att du inte bara dumpar kunskap på dem utan verkligen vill att de ska lyckas. Och det ger en försmak på hur du jobbar med dina kunder, vilket gör folk mer benägna att anlita dig.

Bonus: Erbjudanden
Självklart ska du använda dina nyhetsbrev för att sälja. Men gör det smart och inte för ofta.

– En vanlig tumregel inom mailmarknadsföring är att bädda in säljerbjudanden mellan åtminstone ett eller två helt incentivfria och värdespäckade utskick. Lägg själva erbjudandet ihop med annat intressant innehåll i mailet, så att det inte hela mailet skriker “säljmail!”. Kom ihåg att det är din vilja att bjuda på dig själv och din kunskap som får folk att vilja köpa från dig, inte 10 procent rabatt på en utvald vara. Tänk långsiktigt, inte kortsiktigt, när du säljer till dina mailprenumeranter.