Google

Dominansen för Google är total i Sverige men i andra delar av världen är den inte lika självklar. Foto: Getty Images

Nya hot mot Googles dominans

Hela 95 procent av Sveriges befolkning använder Google när de söker på webben. Finns det något som kan hota sökjätten – och hur skulle det i så fall påverka dig som småföretagare?

Bara fem procent av svenskarna använder en annan sökmotor än Google. Att ”googla” har till och med blivit ett verb som finns med i Svenska Akademins ordlista. Dessutom finns Gmail, Google drive, Google analytics, Google Chrome och deras operativsystem Andorid… – ett internet utan Google kan nästan vara svårt att föreställa sig.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med Google

För dig som företagare finns det både för- och nackdelar med Googles sök-envälde.

– Det är alltid problematiskt när någon är så dominant som Google är i Sverige, med en högre konkurrens bland sökmotorerna hade alternativen för företagare varit fler. Samtidigt är det ganska praktiskt för annonsörer, det räcker att lägga all fokus och energi där, säger Michael Wahlgren, som jobbat med sök i mer än tio år och är grundare till byrån Pineberry.

LÄS OCKSÅ: Bli lönsam med Google

Så, skulle Googles dominans kunna hotas? Det finns faktiskt länder runt om i världen där Google inte är lika dominerande som i Sverige. I Ryssland och Kina är de till exempel inte den största sökmotorn.

– Men att någon traditionell sökmotor som Bing eller Yahoo ska kunna utmana Googles ställning i Sverige är ytterst osannolikt. Det krävs något mer för att deras dominans ska rubbas, säger Michael.

Här är 4 potentiella hot

Amazon

Många ser inte Amazon som en sökmotor. Men enligt Google själva är det deras största sökkonkurrent i USA. Där söker många efter produkter på Amazon istället för på Google.

– Nu när det friskt ryktas om att Amazon ska lansera i Sverige, så får Google någon som på allvar har möjlighet att utmana deras svenska sökimperium.

Vad innebär det för dig som företagare?

– Om det blir så att Amazon lanserar i Sverige kommer alla svenska företag som sysslar med e-handel behöva bestämma om de ska vara med i Amazons ekosystem eller inte. En anledning att vara med är att du då kan ta del av de ”googlingar” som eventuellt flyttar till Amazon.

Facebook

Att Facebook skulle utveckla sin sökfunktion till en fullfjädrad sökmotor känns långsökt och svårt, menar Michael.

– Men om de gör det och dessutom lyckas, är de precis som Amazon någon som helt klart kan komma att utmana Google. Skillnaden för dig som företagare skulle då bli att Facebook seglar upp som ett ännu intressantare ställe att marknadsföra sig på.

Röstsökande

I USA görs var femte googling från mobilen med rösten, alltså att man talar in den. Här lurar ett potentiellt problem för Google.

– Att lyssna på ett sökresultat tar mycket längre tid än att ögna igenom det. Det snackas om att det inte är långt bort tills Google lanserar annonser i röstsöket, men orkar vi verkligen lyssna på upplästa annonser i samma utsträckning som när vi läser igenom och klickar på dem på mobilen eller datorn? Denna beteendeförändring kan påverka Googles förmåga att tjäna pengar och i förlängningen även deras dominerande ställning.

Regleringar

Det enskilt största hotet mot Googles sökdominans i Sverige är regleringar. I somras dömdes Google av EU att betala den rekordhöga bötessumman 24 miljarder för att ha missbrukat sin ställning när det gäller Google Shopping. EU har också tittat på hur Google använder sitt populära operativsystem Android, för att ge fördelar till exempelvis sökmotorn.

– I takt med att Googles dominans växer, blir det mer troligt att länder och myndigheter är det som sätter käppar i hjulet för Googles framfart. Hur eventuella regleringar påverkar dig som företagare är svårt att sia om. Som exempel har Googles färska ändringar av Google Shopping för att blidka EU inte haft någon betydande påverkan för de e-handlare som, ofta med betydande lönsamhet, annonserar där.

LÄS OCKSÅ: Tappa inte i Google


Nyhetsbrev

ANNONS