Maxa effekten med en Facebookpixel

Få koll på dina annonser med en Facebookpixel. Foto: Getty images.

Annonsera i sociala medier

Maxa effekten med en Facebookpixel

Vill du kunna maxa din annons? Då är det läge att lägga in en Facebookpixel på din sajt.

Facebookpixeln är en kodsnutt som du lägger in på din sajt. Den kan (med hjälp av kakor) spåra saker som vilka dina besökare är och vad de gör på sajten (till exempel var de klickar och vilka sidor de besöker). Utifrån det kan du skapa fler målgrupper för dina annonser på Facebook och Instagram och även få bättre statistik kring hur dina annonser gått – så att du kan skruva på dem och nå bättre resultat.

Utan Facebookpixeln får du bara veta hur potentiella kunder interagerar med dina annonser på Facebook. Med pixeln får du dessutom veta vad de gör på din sajt.

Till exempel kan du hitta de människor som klickar på din annons, tittar runt ett tag på din sajt men inte köper något. Eller de som lägger något i kundvagnen men sedan lämnar sajten. Det är troligt att dessa gillade dina produkter eller tjänster men behöver en till liten knuff för att handla. Genom att rikta annonser mot just dem ökar sannolikheten för fler affärer.

Åt andra hållet kan du också med hjälp av informationen som pixeln ger dig sluta visa annonser för människor som troligtvis inte kommer att nappa på dem – till exempel de som redan köpt varorna i annonsen. 

Kom igång med din Facebookpixel

  1. Gå till fliken Pixlar i Ads Manager, klicka på ”Skapa en pixel”. Döp din pixel, du kan bara ha en pixel per annonskonto, så välj ett namn som representerar ditt företag. Godkänn villkoren och klicka på ”Skapa pixel”.
  2. Implementera pixeln på din sajt. Du lägger in Facebookpixeln mellan <head></head>-taggarna på sajten. Du kan också direkt från Facebook välja att skicka anvisningar för hur pixeln ska implementeras via e-post till din utvecklare om du inte sköter sajten själv.
  3. Skapa händelser du vill att din pixel ska följa och implementera kod för detta på sajten, exakt hur du gör detta beror på vad du vill följa.
  4. Kontrollera att pixeln fungerar med hjälp av pluginet ”Facebook pixel helper”. Läs mer om det på webbadressen i tipsrutan ovan.

Läs mer om pixlar på facebook.com/business/help – sök på Use Facebook pixel

Av: Ebba Arnborg


ANNONS

ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS