<![CDATA[Ingen trodde på hennes webshop nu gör den succé.]]>

Dissad idé blev supersuccén Lapland Eco

Ebba Arnborg

Publicerades: 21 mars, 2017

Från något att göra när barnen sov, till en beräknad omsättning på närmare 11 miljoner. Sara Mårtensson startade sin webshop Lapland Eco Store trots att ingen annan trodde på idén.
– Jag bara körde, säger hon.

Den skulle skötas på kvällarna i familjens hus i Storuman, Sara Mårtenssons webbshop med giftfria ekologiska produkter, Lapland Eco store.

– Jag ville ha mina barn hemma från förskolan länge, och tänkte att en webbshop kunde jag klara av när de sov, berättar Sara.Case_Saraw

Idén hade dykt upp redan när Sara var gravid med sitt första barn och såg en lucka på marknaden när hon inte hittade tillräckligt mycket miljövänligt och giftfritt. Så när äldsta barnet hunnit bli tre år och yngsta ett bestämde hon sig för att starta en webbshop. Trots att hon själv inte kunde så mycket om e-handel, och att ingen annan trodde på idén.

– Jag körde bara, googlade mig till det jag inte kunde och hörde mig för hos andra. Jag fick också hjälp av kommunens Nyföretagarcentrum. Men det kändes inte där och då som att de tyckte att det här var en jättebra idé. Det fick mig att tvivla. Det var inte alls så många som trodde på min idé. Det var väl bara jag. Folk tyckte det lät knasigt.

De hade fel – och Sara hade rätt, skulle det visa sig. Eller delvis rätt, för det blev ingen bisyssla på kvällarna. I dag har hon fem anställda, säljer uppemot 2 700 produkter, och omsättningen har ökat från 4,3 miljoner kronor 2014 till en beräknad omsättning på närmare 11 miljoner 2016. Lagret har fått flytta ut och även bli butik på 200 kvadratmeter.

– Det steget var jättenervöst. Men rummen var slut hemma. Det var paket överallt.

Men inte ens det räckte. I januari utökade de till 600 kvadratmeter. Eftersom de är för trångbodda har de tagit över grannlokalen och sågat upp ett hål i väggen, berättar Sara. Hon ser flera fördelar med att ha både butik och webbshop.

– Vi finns i Storuman, en liten ort i Västerbottens inland i södra Lappland. Här finns inte så mycket butiker, det känns positivt att vi kan finnas för orten. Dessutom får vi träffa folk, och så säljer vi lite mer.

Det är ingen massiv marknadsföringsplan som ligger bakom framgången. Förutom någon tidningsannons har de främst använt Facebook och Instagram för att nå ut. Snarare är det tack vare att de säljer unika varor som inte fanns att få tag på innan, vilket lett till att de tipsats om i Facebookgrupper, dyker upp högt i Google och att ryktet spridit sig.

Hennes råd till andra som funderar på att starta webbshop är just att hitta en egen nisch.

– Egentligen har vi inte behövt marknadsföra oss. Så se till att ha en unik idé, jag tror att det blir lättare då.

Många återanvänder leverantörernas texter på sin sajt. Men Sara slår ett slag för att även där gå sin egen väg. Det är viktigt för kunderna och varumärket, och även för sökmotoroptimeringen, menar hon. Dessutom lyfter hon vikten av en bra kundtjänst, en tydlig sökfunktion och en lättöverskådlig struktur. Sara har själv byggt webbshoppen i Textalks verktyg och använder Klarna checkout som betalleverantör, samt förskottsbetalning via bankgiro.

– Vi handlar mycket själva på nätet så vi har utgått från vad vi vill ha, och så lyssnar jag på kunderna. De är duktiga på att berätta vad de tycker och tänker.

Ett annat råd är att läsa på innan du kör igång. Ta hjälp av kommun, och Nyföretagarcentrum, gå en kurs och våga be andra om råd. Försök göra rätt från början så att du inte behöver göra om och göra rätt sedan, något Sara önskar att hon själv gjort med vissa saker, som lagerhantering.

– När man har ett litet lager behöver man inget lagersystem så vi struntade i det. Men nu behöver vi gå igenom och ge varje produkt ett nummer och det kommer ta mycket mer tid än om vi hade gjort det från start. Så det kan vara bra att redan från början bädda för att kunna växa. Men inte trodde vi att jag skulle bli så stora. i