<![CDATA[]]>

6 vanliga fällor när du gör en webbplats

Ebba Arnborg

Publicerades: 9 juli, 2016

Som småföretagare tjänar du på att ha en riktigt bra webbplats, men det finns flera fällor att se upp för när du bygger den. Här listar vi sex – och hur du undviker dem.

Fler kunder, en smidigare kundtjänst och mer sålda produkter – en bra webb kan ge dig som småföretagare många konkreta fördelar. Men se upp så du inte ramlar i någon vanlig fälla när du skapar din sajt.

Webbyrån iGoMoon har gjort en guide över några av de vanligaste misstagen man gör när man tar fram en ny webbplats. Här är sex av dem:

1. Du glömmer syfte och mål
Innan du kastar dig ut och börjar skissa på funktioner och design är det en viktig sak du måste ha koll på: Syftet. För om du inte vet vad din hemsida ska ge dig för konkret affärsnytta, vad är poängen med att investera tid och pengar på den?

Mål kan vara att generera fler köp, att ha en kundtjänst, att profilera dig som expert eller att presentera din produkt. När du vet sajtens syfte kan du välja allt från startsida och menyalternativ till texter och knapptexter utifrån just dina konkreta mål.

LÄS MER: Så ökar du försäljningen i din webbshop

2. Du utgår inte från dina kunder
Din sajt är ett marknadsförings- och säljverktyg där du kan kommunicera med nya och befintliga kunder – och lösa deras problem. Därför måste du veta vem din idealkund är (deras roll, ansvar, mål och utmaningar) och se till att ditt innehåll, erbjudanden och köpuppmaningar är anpassade till dem.

3. Du missar att analysera statistik
Har du redan en sajt så kolla vilka sidor och vilket innehåll som blir besökt. Annars kanske du ändrar saker som redan fungerar bra, eller behåller saker om inte fungerar. Google analytics är ett bra verktyg – lär dig använda det här. Har du ingen webbsida idag så analysera den kunddata du har för att lära dig mer om kundernas behov – eller varför inte fråga dem vad de vill ha?

4. Du väljer design framför funktionalitet
Självklart vill du att din webbplats ska se fantastisk ut. Men kom ihåg att det är sekundärt till funktionalitet. De senaste trenderna är inte alltid bäst för just dina idealkunder. Utgå från vad dina användare ska göra och satsa på användarvänlighet. Håll knappar, navigation och formulär enkla och rena med direkt tilltal och lägg till estetiska detaljer sist.

LÄS MER: 6 tips – så gör du spännande nyhetsbrev som folk vill läsa

5. Du glömmer att designa för mobiltelefoner
Behöver kunden hålla på och zooma och flytta runt på sidan när de besöker din sajt via en mobiltelefon sänder det signalen att du inte bryr dig om dem, och att du inte är i spetsen av din bransch. Dessutom syns inte din sajt lika högt upp i Googles sökresultat som om du haft en mobiloptimerad sajt. Läs mer om det här.

Välj därför en responsiv design, det vill säga en som automatiskt anpassar sig till den typ av skärm som besökaren använder. Kom ihåg att testa så att din sajt ser bra ut i mobiltelefoner – och att den laddar snabbt…

6. … du bygger en sajt som är seg att ladda

Var tredje besökare till en webbplats tenderar att dra vidare om den inte har lästs in inom fem sekunder, och hela 54 procent drar efter tio sekunder. Se till att inte ha för stora bilder eller filer på din sajt då de tar längre tid att läsa in. Säkerställ att din leverantör har snabba servrar och att din webbplats har en bra cache-lösning.