Klona dig själv och skapa en webbkurs. Foto: Getty Images

6 tips – kom igång med din egen webbkurs

Redaktionen

Publicerades: 8 februari, 2018

Paketera din kunskap i en webbkurs så kan du få fler kunder och bygga dig en frihetsmaskin. Det bästa? Det är inte så svårt! Här är expertens råd.

Ella Hellgren

Ella Hellgren

En webbkurs passar alla som vill jobba smartare och effektivisera sin tid – och fler än man skulle kunna tro. Det menar Ella Hellgren som är utbildare i digitala kurser och driver företaget Course it matters.

– De flesta småföretagare har något moment som de repeterar gång på gång. Det kan man prata in på en film minst lika bra – och ibland till och med bättre, säger hon.

En webbkurs, menar Ella, kan utföra delar av ditt jobb nästan lika bra som om du själv var på plats och på så sätt frigöra tid och låta dig hjälpa fler kunder.

LÄS OCKSÅ: Här hittar du Driva Egets webbkurser

Dessutom kan den ge mervärde till de tjänster och produkter du redan har. Och så blir du fri att resa – och att ha kunder över hela världen. Ella lever som hon lär och har själv flera webbkurser.

– Jag minns vilken wow-upplevelse det var när jag insåg att när jag skapat en produkt som funkade som ett gäng kloner av mig själv.

Det finns olika sätt att göra webbkurser: Du kan spela in kursmaterialet i förväg, ge webinarer eller sända filmer i realtid via FaceTime eller Zoom och lägga upp i en Facebookgrupp. Oavsett val är det inte så svårt att komma igång, menar Ella.

– Man behöver inte vara elearningproducent eller tekniker och man behöver inte ha en massa pengar. Vem som helst klarar att paketera sin kunskap online. Jag har byggt mina kurser med enbart min smartphone som jag använder som filmkamera, ett kamerastativ, ett bra headset och en dator.

Men, varnar hon, det blir riskabelt om man tror att man kommer att kunna tjäna en massa pengar – passivt.

– En webbkurs är som vilken produkt eller tjänst som helst, den säljer sig inte själv. Satsa på att bygga en produkt som ger resultat för kunderna, och som de rekommenderar vidare. Det handlar mindre om teknik och lärplattformar och mer om webbpedagogik – vilket är en större utmaning än många tror. Men lyckas man har man skapat sig en frihetsmaskin – på riktigt.

Här är 6 råd från Ella om hur du lyckas med din webbkurs

1. Ta dig tid

För att skapa din webkurs behöver du strukturera om ditt material till webbens format, ofta lära dig nya programvaror och kanske träna på att stå framför kameran. Det kan ta ganska lång tid första gången – så bestäm dig och frigör tid i kalendern, det lönar sig på sikt.

2. Låtsas att kameran är din bästa vän

För att lyckas framför kameran handlar det om att träna, träna och träna. Och att våga vara sig själv.
– Jag brukar säga att det är bättre att vara personlig än perfekt! Ett tips är att tala till kameran som om det var din bästa vän eller favoritkund då brukar filmerna bli naturliga och komma så nära det levande mötet som möjligt.

3. Ta hjälp att hitta kursidén

Fråga dina kunder vad som är svårast eller mest smärtsamt inom ditt ämne. Där finns kornet till din kursidé.

4. Shoppa inte loss

Undvik att köpa på dig en massa utrustning innan du är helt säker på vad du behöver.

5. Bind inte upp dig i avtal

Du kommer att behöva digitala programvaror till exempel för att redigera filmer och en tjänst för att leverera och sälja ditt kursmaterial. Det allra mesta finns mer eller mindre gratis och det kommer hela tiden nya tjänster – undvik därför långa bindningstider

6. Bygg ingen bok på burk

Många gillar att lära via ljud, andra genom att läsa eller se film. Se till att variera och utnyttja medievalen film, ljud, text och bild. Blanda lärandet med offline och online, i realtid och inte realtid. Då blir kursen mer levande och du hjälper fler att lyckas med din webbkurs. Kort sagt: utnyttja mediet!

Av Ebba Arnborg