<![CDATA[]]>

5 tips för att använda Youtube i företaget

Camilla Björkman

Publicerades: 18 juli, 2012

Youtube är den kommunikationskanal som växer snabbast för företag på sociala medier, visar en ny undersökning. Här är fem råd för hur du kan använda youtubeklipp för att marknadsföra dig.

Undersökningen kommer från PR-företaget Burson-Marsteller. Den visar att även om Twitter är den mest populära kommunikationskanalen för företag på sociala medier, växer Youtube snabbast.

Företag med minst en Youtube-kanal har ökat med 39 procent det senaste året. Det rapporterar Visma.

Att börja lägga upp videoklipp på Youtube är lätt – det enda du behöver är en mobil av typen Iphone eller Android, ett inspelningsprogram på datorn eller en videokamera.

Gör sedan så här:

  1. Gå in på youtube.com och klicka på ”skapa konto”.
  2. Fyll i alla uppgifter och skapa ett konto.
  3. När du är inloggad, klicka på ”ladda upp” längst upp på sidan – och ladda upp din film.

Men hur använder du då Youtube för att marknadsföra ditt företag? Här är fem olika sätt:

1. Visa upp din produkt. Många klädsajter filmar till exempel modeller som går på en catwalk för att man som kund ska se hur kläderna sitter på. Att filma dina produkter gör att kunden kan se hur de ser ut ”live” – inte bara förlita sig på bilder.

2. Visa upp din tjänst. Om du säljer en tjänst, ta med kameran ut ”på fältet” (eller till kontoret) och visa upp vilka ni är med korta klipp. Då får kunden en personlig relation till dig och dina medarbetare, i stället för att bara läsa en presentation på hemsidan.

3. Använd dig av storytelling. Berätta om hur ditt företag föddes ur till exempel en vilja att förändra branschen, frustration eller från en riktigt bra idé. Läs mer hur du gör här.

4. Använd kundreferenser. Låt dina bästa kunder berätta hur de har blivit gladare, tryggare, mindre stressade eller mer lönsamma med din tjänst eller din produkt.

5. Skippa reklaminslaget helt och gör något annorlunda, som att skapa en kampanj mot eller för något ni på företaget brinner för. Som i det här exemplet.

HÄR är Driva Egets Youtube-kanal som du kan välja att prenumerera på (klicka på ”prenumerera” längst upp på sidan).