Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

10 råd inför valet av e-handelsplattform

23 september, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Med en smart affärsidé och kunskap om din verksamhet kan du snabbt få igång en bra webbshop. Men det gäller att välja en plattform som passar dig för att bygga din e-butik. Här är tio råd inför valet.1. Ha is i magen

Det är inte svårt att snabbt googla fram en leverantör som med lite tur till och med kan bli en riktigt bra lösning för din e-handelssatsning. Men chansa inte. Ta reda på vad just du behöver och ta tid på dig att gå igenom alternativen.



2. Ring runt

Kolla upp e-handelsleverantörernas referenser. Lyft luren och ring runt för att se vad andra tycker om det verktyg och den leverantör du funderar på. Prata om möjligt med både folk på teknik- och ekonomisidan. Finns det inga seriösa referenser att få tag på - välj en annan leverantör.



3. Kolla kopplingarna

Självklart är det bra om det verktyg du väljer redan har färdiga kopplingar till affärssystem som du redan använder dig av, eller som du planerar att införa. Likaså bör det finnas kopplingar till de betalningslösningar du önskar, till prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner och till det statistikverktyg du använder till din sajt. Vill du ha kopplingar till sociala medier som bloggar, Facebook och Twitter är det bra att redan från början ta reda på hur dessa kan integreras med e-butiken.



4. Var öppen med din budget

Hymla inte med hur mycket pengar du har att röra dig med när du begär in offerter från leverantörer. Är du öppen med din budget ökar chansen att ni ställer realistiska förväntningar på varandra.



5. Jämför inte äpplen och päron

Inköpskostnaden är inte allt. Det måste du ha koll på när du jämför leverantörernas priser.



6. Fundera på öppen källkod

Med rätt kunskap kan gratisverktyg som Drupal, Joomla eller Wordpress mycket väl vara grejen. Men räkna med att det tar tid. Och har du varken programmeringskunskaper eller beställarkompetensen bör du helt avstå från Open source-alternativet.



7. Måla inte in dig i ett hörn

Å ena sidan ska du ju inte betala för mer än vad du behöver. Å andra sidan måste verktyget vara tillräckligt flexibelt för att kunna utökas i takt med att din verksamhet gör det. Klarar verktyget att din produktkatalog växer från 100 till 1000 produkter? Och håller den tekniska lösningen för en besökarexplosion vid exempelvis en lyckad tv-kampanj?



8. Rata ramarna

Undvik lösningar som tvingar dig att använda så kallade ramar eller ”frames” för din webbshop. Dels för att ramar är generellt sett är en omodern webbteknik som inte heller är särskilt bra ur ett sökmotorsperspektiv. Och dels för att verktyget helst inte överhuvudtaget ska vara avgörande för hur du utformar din sajt.



9. Kräv konkreta svar

  • Nöj dig inte med svävande svar av typen "det tror jag nog vi kanske kan ordna" när du checkar av din kravspecifikation med din tilltänkta leverantör. Kräv tydliga svar på dina frågor. Exempel på frågor kan vara:

  • Hur lägger jag till produkter till min e-butik?

  • Hur kan jag själv ändra butikens utseende?

  • Hur smidigt är det för en kund att handla i e-butiken?

  • Har verktyget stöd för flera språk och valutor?

  • Vilka betalningslösningar stöder verktyget? (Visa, Paypal, faktura, sms etc.)

  • Hur underlättar verktyget mitt jobb med att få butiken väl synlig på Google?

  • Hur tar jag ut egna rapporter och sammanställningar från systemet?

  • När jag väl kommit igång med min e-butik - hur stöttar ni mig i försäljningsprocessen?
10. Syna supporten

Du kommer att behöva hjälp, speciellt i början. Kolla upp supportens öppettider, tillgänglighet och framförallt - kunskap och vilja att hjälpa dig.



Och... Lita på magkänslan - också

Vi började med att konstatera att du ska ha is i magen och inte nappa på första bästa erbjudande. Men när du väl gjort en ordentlig genomgång av marknaden och närmar dig ett beslut är det viktigt att det känns rätt också.

 



Artikeln är en del av

ett femsidigt reportage i nya Driva Eget om hur du hittar rätt leverantör till din e-butik.



Här i Driva Egets nya undersajt om nätaffärer får du fler konkreta råd för hur du lyckas på nätet.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



MasterMinds

Renée Voltaire om varumärkessuccén: “Butikerna visste inte hur de skulle hantera oss”

Vill du bygga ett varumärke som håller? Då ska du ta hjälp av Renée Voltaire – som har visat att svaret ligger i ärlighet och transparens. I den här guiden får du veta hur du använder din story, vad som lockar kunder och hur du gör för att sälja.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 december, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 4 minuters läsning
Mastermind 2025 (2)

Foto: Renée Voltaire



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.