10 budord – Så lyckades svenska superföretagen

Klarna, Rapunzel, Betsson är några av de svenska succéraketerna. Foto: Getty Images

Internetvikingarnas succérecept

10 budord – Så lyckades svenska superföretagen

Vad har gjort entreprenörer bakom Klarna, Lensway, Footway, Betsson, och Rapunzel of Sweden så framgångsrika? Det har boken ”Internetvikingar” tagit reda på. Här är deras framgångsnycklar.

Vad krävs för att bli en framgångsrik entreprenör? Det har Mats Bergqvist försökt svara på i sin bok ”Internetvikingar” där han intervjuat fyra av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer som startade sina bolag under 2000-talet: Niklas Adalberth, Klarna, Daniel Mühlbach, Footway och Lensway, Pontus Lindwall,

Internetvikingar

Mats Bergqvist

Betsson och Net Entertainment och Ida Backlund, Rapunzel of Sweden.

LÄS OCKSÅ: Välj rätt e-handelsplattform

– Idén kom ifrån att jag startat tre framgångsrika företag, jobbat som riskkapitalist och affärsängel. Jag ville inspirera unga entreprenörer till framgång, säger Mats

som idag är seniorkonsult på Kunskapsbolaget där han hjälper start-up-företag. Utifrån entreprenörernas råd och sin egen erfarenhet har Mats även satt samman tio budord i boken, till alla som vill starta eller utveckla sina företag.

– Min ambition har varit att hitta de tio råd som är viktigast och mest allmängiltiga. Om du följer dem har du stor möjlighet att nå framgång, säger han.

Här är de tio budorden för att lyckas med företaget, med de viktigaste – och de som gäller tidigast i företagsresan – först.

Internetvikingarnas bästa tips

  1. Välj den affärsidé du älskar
    Hitta en affärsidé som du tycker är rolig att arbeta med. Det ger dig den passion som behövs för att lyckas.
  1. Bygg ett vinnande team med de som delar din vision
    Anställ personer som delar din starka övertygelse och dina mål för affärsidén. Se till att skapa en trivsam och positiv stämning. Bygg ditt ledarskap på ärlighet, var en god lyssnare och delegera ansvar med förtroende.
  1. Arbeta kundnära redan från början
    Utveckla din affärsidé tillsammans med kunder. Ta modet att redan på idéstadiet ställa öppna frågor till blivande kunder, så att du vet att någon är beredd att betala. Fokusera även på att få in den första kundaffären, det kan du ofta göra med enkla medel. Ge sedan bästa kundservice och försök bygga en bred krets av nöjda kunder.
  1. Driv företaget med fokus, sparsamhet och disciplin
    Fokusera på en affärsmodell, håll kvar bolaget inom sin ”nisch” eller sin speciella kärnkompetens. Var mycket kostnadsmedveten. Hitta disciplin, så att inte dagarna försvinner utan att något blir uträttat.
  1. Var positiv, nyfiken och envis – ge inte upp
    Hitta en leklust i att prova nya idéer och nya vägar för framgång. Du behöver även stort tålamod och en envishet i din strävan mot målen.
  1. Lär dig av dina framgångar och misstag, fokusera på framgångarna
    Bygg vidare på dina framgångar, vad gjorde ni rätt och vad ska ni göra mer av? Våga också ta risker och göra misstag – och lär dig även av dem. Men fokusera på framgångarna.
  1. Finansiera från rätt investerare, bygg en stark styrelse
    Ska du ta in riskkapitalister så välj med omsorg. De ger även värdefull kompetens, kontakter och legitimitet. Ofta tar de plats i styrelsen, så försök få in den erfarenhet och kompetens som saknas i ledningsgruppen.
  1. Se till att ha ordning, reda och kontroll
    Ha god ordning på din ekonomi och redovisning och ett system för kundservice. Se till att all juridik och alla viktiga avtal är på plats – ofta lönar det sig att anlita professionell hjälp.
  1. Skapa en stark företagskultur
    Se till att företagets kultur är inbyggd på alla nivåer så att alla anställda förstår och accepterar företagets gemensamma värderingar – och att även du som ledare agerar enligt dessa. Det hjälper medarbetarna att ta beslut och känna frihet att själva agera.
  1. Sköt om dig själv och hitta din balans i livet
    Du måste sköta om din kropp och hälsa, och på lång sikt söka en balans i livet. Då får du den energi som krävs för att leda ett företag.

Av Ebba Arnborg


ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS