<![CDATA[Foto: Copyright Kungahuset.se/Foto: Mattias Edwall/The Royal Court, Sweden, Pressbild Nordic Choice Hotel och Hans Fridén]]>

Ta efter superentreprenörernas kloka råd

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 30 mars, 2016

Vi småföretagare kan lära av de stora framgångsrika entreprenörerna. Se vad de säger – och hur du kan ta efter. 1. ”Det är en stark framgångsfaktor att ha rätt människor omkring sig. Jag hade några som inspirerade och pushade mig. Var inte rädda för att söka stöd hos andra.” Prins Daniel, tidigare gymägare Gör så här: När du ska anställa eller starta upp din verksamhet med någon: Tänk på vilka människor du vill och behöver ha runt omkring dig. Vilka kompetenser behöver du komplettera med? Om du driver företag själv kan det vara viktigt att skaffa en mentor. Fråga någon erfaren om ni kan ses en gång i månaden eller i halvåret för att bolla saker som du funderar över. Kanske någon som är gammal i gemet och kan din bransch bra? 2. ”Ta utgångspunkt i det du har, och inte i allt du inte har. Lägger du tid och energi på alla andra kan du aldrig bli bättre själv. Succé startar med att se möjligheterna, inte begränsningarna.” Petter Stordalen, norsk investerare och hotellmagnat Gör så här: Sluta jämföra dig med andra företagare, bloggare, kändisar och konkurrenter som verkar så lyckade. Om du ska spana in hur andra agerar, se det som inspiration och låt dig inte knäckas för att ditt företag inte känns lika spännande. Bli istället motiverad att lyckas med dina mål och drömmar! Hur vill du att ditt företag ska se ut om tre år? Tio? Sätt upp mål och delmål för hur du ska ta dig dit. Se varje nytt år som en chans till årsbokslut – inte bara ekonomiskt utan även hur långt du har kommit med dina delmål, var ditt företag är och hur det mår. 3. ”Ibland tror jag att vissa produkter fungerar för att skaparen tror så mycket på dem, även om produkten i sig kanske inte är så bra.” Elin Kling, medie- och modeentreprenör Gör så här: Se till att du kan ALLT om det du säljer. Hur ska kunderna vilja köpa produkterna eller tjänsterna om du inte kan sälja in dem eller svara på frågor om dem? Passa också på att använda passande produkter och tjänster för rätt kunder. 4. ”När du ska rekrytera en viktig person – ta med den ut på promenad på stan, det är först då du ser hur de för sig med människor, om de är smidiga, visar hänsyn – ja, har vidvinkel.” Per Holknekt, multientreprenör Gör så här: Ut på stan när du rekryterar! Skippa ert mötes- eller fikarum och träffa din tilltänkta kollega över en lunch eller ta en promenad. Det är då du får en ärligare bild av människan som du eventuellt ska dela vardag med. ]]>