<![CDATA[]]>

Så charmade Staffan drakarna – och fick kapital till firman

Ebba Arnborg

Publicerades: 24 februari, 2015

Småföretagaren Staffan Lundmark i Skellefteå såg stor potential för sin uppfinning Smellkiller, sålde motorcykeln och satsade allt. Men försäljningen tog inte fart. Tills han lyckades charma drakarna i Draknästet som visades i måndags. Läs hur han gjorde här.

I sitt jobb som fastighetsskötare hade Staffan Lundmark upptäckt ett vanligt problem: uttorkade och illaluktande golvbrunnar. Hemma i garaget testade han sig fram till en lösning. En automatisk golvbrunnspåfyllare vid namn Smellkiller som han patenterade och började tillverka i Kina.

Med en tillverkningskostnad inklusive frakt på 65 kronor, ett försäljningspris på 495 kronor och ett stort antal golvbrunnar i världen verkade succén given.

Men Staffan lyckades bara sälja 500 stycken. Trots att han stoppat in 400 000 kronor och många timmars jobb. Så han bestämde sig för att försöka få riskkapital i tv-programmet Draknästet.
– Jag jobbar heltid som vaktmästare så det är inte läge att både jobba och försöka ragga kunder, då får jag sparken. Men någon ska ju veta om att den finns också, det är det som är problemet. Jag har satsat allt jag har. Jag har sålt motorcykeln. Jag ser ju en marknad för produkten men jag kommer inte ut den sista biten, sa han i programmet.

Staffan berättar att det var spännande att presentera Smellkiller för drakarnas kritiskt granskande ögon. Men han lyckades leverera. Flera drakar blev intresserade och Lars Wingefors och Olle Nordberg valde att gå in med 500 000 kronor var mot 20 procent var av företaget, även om Olle av personliga skäl inte kunde fullfölja engagemanget.
– Med sin bakgrund som fastighetsskötare är Staffan väldigt trovärdig gällande sin idé och hur produkten tagits fram, säger Lars Wingefors.

Det som imponerade på drakarna var en stor marknad för produkten, ett patent och en smart uppfinning som redan fanns färdigproducerad på Staffans lager.
– Jag tycker att du har en otroligt klyftig idé som är mycket enkel och mycket klar. Det är förvånansvärt egentligen att ingen har kommit på det här tidigare. Produkten är färdig, och att du har patent är en stor fördel. Det behövs någon som gör det där säljarbetet för dig. Jag tycker att du har fått ett bra förslag från mina kollegor så jag avstår från att investera, sa draken Anne Berner i programmet.

Tiden efter Draknästet blev intensiv. Kapitaltillskottet gav Staffan möjlighet att satsa egen tid och ta in hjälp för att utveckla och driva verksamheten.
– Det känns fantastiskt roligt att ha Lars Wingefors med i bolaget. Vi är inne i ett expansivt skede och då behövs det både kapital och kunskap om hur man gör bra affärer, säger Staffan.

Staffan beskriver Draknästet som en språngbräda för honom och hans produkt, och han säger att försäljningen nu har börjat ta fart på allvar. 

Idag finns produkten på Ahlsell, Bygma, Avloppsspecialisten samt ett antal mindre återförsäljare. Dialoger pågår med andra möjliga återförsäljare. Dessutom kommer Staffan göra en satsning mot sjukhus. Där kan Smellkiller komma att spela en viktig roll när det gäller minskad risk för smittspridning via avloppsgaser.
– Vi samarbetar med ett flertal ledande forskare vid svenska universitet, säger Staffan.

Vill du också söka riskkapital? Här är Drakens råd för att övertyga riskkapitalister

Läs också: 4 steg – bli rik på din uppfinning

Har du också problem att sälja? Få igång säljet i vår säljskola här!

Se också: Finansiera ditt företag – här finns pengarna

Läs också: Här är alla bidrag som kan rädda ditt företag